Full version: Chili utan styrka
djungel
Jag har nu skördat årets första chilisar men trots att de ser mogna ut har de ingen styrka alls. Den ena är jalapeno som ju skall vara mild men jag har skördat såväl grön som röd utan att känna någon styrka. Som grön smakade den som grön paprika och som röd var den ganska god men nästan helt utan styrka.

Jag har även en sort som skall vara medelstar Hot Wax men inte heller den hade någon styrka. Jag åt en rejäl bit rå utan att känna något. En arbetskamrat som hade fått en planta bjöd på en frukt i veckan och den var ganska stark (jag tog en rejäl tugga)

Är jag bara lite otålig eller kan jag ha odlat fel? För lite sol, vatten, näring o.s.v.
Christa
Jag har inte svar på din fråga men förra året köpte jag en chiliplanta och första frukten jag smakade var helt smaklös. Den andra var stark i ena änden. Det kändes plötsligt som om hela munnen brann. Skumt! Hoppas någon har svar på varför styrkan kan variera på samma sort som den tydligen gjorde på din också eftersom din arbetskamrat odlat samma sort.
Åsa, mälardalen zon 2
Om man låter dem sitta kvar och mogna länge och inte skördar direkt då de ändrat färg + det är massor av sol ute så brukar frukterna bli starkare.
Christa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-08-2010, 14:43) *
Om man låter dem sitta kvar och mogna länge och inte skördar direkt då de ändrat färg + det är massor av sol ute så brukar frukterna bli starkare.

Direkt när de ändrat färg? Menar du då att chili inte har någon styrka när de är gröna?
Preussen
CITAT (Christa @ 09-08-2010, 18:33) *
Direkt när de ändrat färg? Menar du då att chili inte har någon styrka när de är gröna?

vissa sorters chile kan ha en fränare styrka som omogna tex vissa sorters c.chinense. mognaden ger dem mer smak.
styrkan påverkas av solljuset och värme men om de inte ska få någon styrka alls krävs att man odlar dem i skugga, troligtvis skulle de då inte ge någon frukt.
djungel
Nytt försök med en röd/mogen jalapeno i maten igår. Kunde ana en liten aning styrka med god fantasi. Jag har ganska gott pom frukter på plantorna men nästa år skall jag nog låta plantorna få ännu mer sol. Ett träd skuggar några timmar om dagen och det skall huggas ner till vintern.

Jag har ju även en annan sort som ännu inte har mognat Tokio Hot och om inte heller den är stark skall jag skrika ut här i forumet.
Mentha-Arvensis
Jag tror du kan ha vattnat för mycket.
När dom börjar mogna ska dom bara ha precis så mycket som krävs för att hålla den vid liv,
den ska hellst torka ut lite mellan vattningarna med. biggrin.gif
Anette W
Jag skördade min första chili någonsin igår (Apache) Bet av en liten bit och tuggade och ......aaaarrrrggghhhh. Läpparna domnade bort.

Jag har väntat lääänge på att de skulle bli ca 7 cm som det står på påsen men eftersom jag läst här att ju längre de får sitta kvar desto starkare så jag tänkte jag att mina kanske inte blir större än 4-5 cm. Skulle kanske haft lite större krukor.

Nu börjar det komma några röda också. Ska nog ta dem lite tidigare.

De har fått jättemycket vatten och mycket sol.
Anja Danmark
De indretter sig lidt efter, hvor meget plads de har om rødderne. En lille potte giver en mindre plante og lidt mindre frugter - men til gengæld modner den frugterne tidligere, fordi den ikke skal bruge kraft på at vokse...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon