JohanSvensson
Hej,
Närmare halva vår tomt består av en äng vi inte vet hur vi ska utveckla. Har ni ideér eller förslag på hur trädgården skulle kunna se ut ?

Fakta: Mycket stenig terräng och jordfräs går inte att köra, dock går det skapa en del gräsmatta, runt om ängen är det "stenmur", tomten finns mellan blekinge och småland , zon 3, vill inte lägga ner jättemkt skötsel och pengar för det är ett sommarhus och vi är där mestadels helger.

Oerhört tacksam för förslag och synpunkter...

Här följer en bild på ängen och på bilden längre ner ser ni en översiktsbild av hela tomten samt var bilden på ängen är tagen (markerat som bild>), går det att förstå ?

Ängen på torpet.jpg

Översiktsbild hela trädgården.jpg

Hälsningar
Johan
Solstorm
Ingen lätt uppgift. Börja med att bestämma om ni vill ha buskar träd som ger lä. Vill ni ha morgon och kvällssol?. Skugga för värsta middagshettan någonstans?. Fruktträd?
JohanSvensson
Nej ingen lätt uppgift, men lä behövs inte då vi är omringade av skog i flera mil runtomkring, men däremot kan behövas skugga så några fruktträd som blir lite höga är bra, men frågan är bara vad vi ska göra av med ängen , och eftersom det är sten överallt under ängen kan vi inte gräva själva så mycket, vad tror du/ni vidare ?
Kesigul
Om ni inte vill lägga massa jobb så är väl en idé att faga ängen. Slå efter blomning, låta ängsblommorna fröa av sig och sedan ta bort allt så att det fortsätter att vara magert. Kanske så in mer ifall det känns magert med blomprakten.

Jag bor i inte fullt så stening omgivning men har tröttnat på att jämt behöva flytta sten när jag gräver så där jag kan kör jag med upphöjda bäddar.
mojan
Instämmer med Kesigul. Sköt ängen på "gammalt sätt" och låt den vara naturlig. Gammaldags trädgårdsmöbler i trä i vit eller grön färg passar där. (Finns att köpa nya.) Gör en slingrande stig genom ängen.

Ta inte bort några stenmurar! Ta fram dem om de är överväxta. Kanske plantera lite växter som man kan se på gamla murar. Jag tänker på t ex Styvmorsviol eller taklök.

Kanske dyker det upp gamla växter från förr när ni börjar röja. Var rädd om dem!

Välkommen hit förresten!
JohanSvensson
tack känner mig mer än välkommen här ! och tack så jättemkt för svaren!

inga stenmurar ska bort , lovar smile.gif

funderar också på att behålla en del av ängen, ev placera planteringslådor i samband med 2 slingrande stigar genom ängen, och eventuellt ett växthus, vad tror ni ?

vi har grus runt från vägen in på tomten till entren (vänstersidan på huset på bilden), och jag funderar på om det bättre alternativet är att fortsätta med att dra grusgångar över ängen mot det ev planteringslådor och växthus ? vad tror ni ?

några andra ideér ?

Hälsningar
Johan
kina3
Damm!
En damm ger så mycket glädje och kräver noll skötsel om man bara gör den djup nog (typ en meter på djupaste), Då överlever guldfiskar och näckrosor vintern.
Uppskattas av allehanda kryp, fåglar, groddjur och fyrfotingar.
MrMurphy
Nu vet inte jag hur pass inbodda ni är, ni kanske har haft stugan i några år och kört fast? Annars skulle jag ta det lugnt och inte gå förhastat fram. Ängen skulle absolut vara kvar för min del, vore en dröm att ha en liten äng på tomten. Med andra ord så håller jag med föregående inlägg. Så in och utveckla det gamla fina och se vad som döljer sig där och vad som kommer fram med lite ompyssel.

Just detta att bo in sig ordentligt innan det sker radikala ingrepp, arbeta sig från huset och utåt och verkligen känna vad som är rätt för den tomten och för er. Ta er inte vatten över huvudet, gör lite i taget.

Istället för planer med gräsmatta så tycker jag att ni ska känna efter hur solen är, var det är mysigt att vara under vissa deler av dygnet, och fixa former av trevliga sittplatser för dessa funktioner. Det behöver nog inte bli så avancerade ingrepp och att utgå ifrån någon trevlig sittplats i ett hörn och bygga en form av bo utifrån dessa små krypin med stigar som leder dit istället. Varför ha en gräsmatta som man ständigt måste klippa när man kan leva i en sommaräng? *drömmer mig bort*

EKLO
För mig ser det ut som om ängen möjligen håller på att slya igen - är det inte väldigt mkt sly längst bort vid muren, och även ganska långt fram i bild? Kanske ser jag fel - men om: Sly växer väldigt snabbt till en snårskog - spara de slybuskar ni vill "satsa" på ska bli träd, och ta bort resten så snabbt som möjligt (säger jag som har naturtomt där jag hela tiden klipper sly för att hålla ängar och annat öppet).
kerstin z5-6
håller med övriga -undvik att göra gräsmatta.Man kan göra så mkt fina upphöjda rabatter ändå,håll slyn borta och visst kan du ha växthus!
JohanSvensson
tack så jättemycket för alla tips, lite respons nedan

Vi försöker göra det finare genom gångar och utveckla ängen samt ev växthus o lite odlingsplatser

men ängen ser ju rätt "ohyfsad" ut för våra ögon, har ni några tips för att rama in ängen mer i vår trädgård så att det totalt ser finare ut ?

Hälsningar
Johan
bergvallmo
Stenmuren syns inteså bra på bilden. Går det att göra så att muren finns i blickfånget när ni vistas i trädgården. Kanske fortsätta att göra mer mur mellan trädgård och äng, så att det finns en öppning till ängen....
Orkidétjuven
Ängar blir bara färre och färre i Sverige och många djurarter och växter är beroende av dem. Många av dem minskar just pga av brist på lämpliga habitat.
Precis som Eklo föreslår så ta bort sly och slå ängen på gammeldags vis som Mojan och Kesigul säger. NI kommer känna mer ansvar och stolta över att ha en naturlig äng än en onaturlig biologisk enfaldig gräsmatta-.
En damm i anslutning till ängen innebär att ni kommer få en otrolig mångfald i fjärilar och andra ineskter, vilket i sin tur attraherar fåglar som flugsnappare, sädesärlor och andra insektsätande fåglar.

Så ta inte bort ängen eller plantera om den. Låt den vara naturlig och ta hand om den istället.
Good luck!
Kesigul
Tror att ängen framträder i sin skönhet när all sly är borta.

Vi har gamla stengärdsgårdar och delar av dem har fallit sönder pga sly som blivit träd så jag rekommenderar att ni rensar allt som finns för nära den. Vi skall försöka rensa vår egen men här gäller ingen sekatör utan vi har fått ta till aborist för den högsta och resten av de något mindre höga åker till hösten.

Själv har jag gjort misstaget att låta gräsklipp ligga kvar och på så sätt har jag förlorat en del ängsblommor som faktiskt fanns här. I år har jag tagit bort efter klippning och till min glädje finns det blåklockor igen så nu skall jag vänta tills de blommat färdigt. Kanske , kanske kan jag väcka liv i gamla frön. Vad tror ni?

kina3
Som sagt:slå ängen och det kommer med en gång se mkt mer vårdat ut. Skaffa snörslagare som nog är det bästa i ett stenigt landskap.

Strunta i grus på stigar. Naturliga stigar är finast och betydligt enklare.( Dvs inget jobb alls)
mojan
CITAT (JohanSvensson @ 10-08-2010, 11:57) *
har ni några tips för att rama in ängen mer i vår trädgård så att det totalt ser finare ut ?

Hägna in ängen med ett "smålandsstaket/gärsgård". Grangrenar på snedden "hopknutna" med enekvistar. Finns att köpa om man inte vill göra själv.
Lesa
Har också ett torp i skogsmark med stengärdsgård, sten och mossa i marken. Har sin charm men skiljer sig från annan tomt en del...
En äng smälter naturligt in i en skogstomt. Behöver bara ses om första året: klipp ner allt på hösten, täck med markduk. Våren: kratta ihop vad som krattas går, gör små högar och starta små bål. Så några påsar ängsblommor och sen låt det hela vara till hösten. Gör ett klipp på auktion och köp en lie och gör ett workoutpass 1 gång om året och du har en äng!
Väldigt enkel "inramning" som du kan planera som det passar, i cirklar eller vågor eller fyrkanter är att plantera nån lättskött och tålig perenn. En äng blir tråkig på hösten så vad tycker du om en höstperenn? Nåt färglatt som ramar in ängen och ger en sista push inför vintern.
Egen favorit är höstastern som blommar i lila i september oktober och är som en mörkgrön liten buske under hela sommaren fram till blommningen....

Hälsningar från Zon 2
mojan
CITAT (Lesa @ 10-08-2010, 16:23) *
gör små högar och starta små bål.

fear.gif fear.gif
malcolm
Jag skulle förändra så lite som möjligt och låta det som växer växa, möjligtvis slå med lie om gräset blir för högt och kanske göra "punkt-rabatter" med perenner av olika slag. Gärna inramade med natursten.
JohanSvensson
Tack för ännu mer respons, känns väldigt spännande det här!

Då tar jag med mig detta framåt i en kortversion: har några ? och kom gärna med fler tips

Bränna upp ängen , sen så blommor så ängen blir mer ett blomhav nästa sommar ?

Rensa så stenmuren syns bättre och ev plantera styvmorsviol eller taklök

Tips på en damm, men var ska vattnet komma ifrån ? (det vore väl dumt att riskera hushållsvattnet från egna brunnen till en damm ? )

Eventuellt ramar jag in delar av ängen med gärdsgård eller så gör jag punkt rabatter med perenner som då ska blomma framför allt höst och inramade med sten från naturen (eller tomten..)

Sen tänkte jag mig en uteplats i bakre delen av ängen i samband med stenen som är utmärkt på bilden i början av tråden som också blir något att vila ögat på från huset

Så vad säger ni , och har ni några ideér ?

Hälsningar
Johan
Kesigul
Vattenblänket behöver ju inte vara stort och vatten kan även sparas mha tunnor. Delar av året kommer det ju ner mer än nödvändigt, fast det kanske gäller oss på västkusten :-)
omk
Oh, vilka möjligheter du har !
Först rensar du bort allt sly (försök få med så mkt som möjligt av rötterna, det ser ut som salix = rotskott) och rensa rent, speciellt kring stenmuren, så att den verkligen syns ! Jämte den, kan du sen ev plantera vildkaprifol. Klättrar fint, luktar gott. Kolla i grannarnas trädgårdar; vad som trivs där, bör ju trivas i din trädgård också ! Du kanske t o m kan ta skott därifrån ?
Har du skugga (mitt på dan) från tallarna till din ev uteplats vid stenen ? Annars ett träd eller annan möjlighet till solskydd.
Ta bort fågelbordet, flytta till "buskig" plats (fåglar vill söka skydd när de äter), gärna nära entrén (smidigare att fylla på när det är nära).
Grusgångar, nja ... Kör gångar med gräsklipparen i gräset/ängen där ni går helt enkelt. Ta inga krusidulliga omvägar, kör som ni går. Eller gå först och kör sen var det blir. Människor tenderar till att ta lättaste vägen ...
Om ni ska ha växthus, se till att det blir skugga iaf mellan 12-16, annars blir det för varmt. Har själv dålig erfarenhet av växthusets position ...
Annars kan jag bara rekommendera att vänta till nästa eller nästnästa år med vad som ska planteras och var. Att växa in i sin trädgård betyder faktiskt en hel del. Använd den som den är (helst sly-bortrensad) och se var solen är när ni behöver den, var man helst sitter på morronen/kvällen, hur man går genom den. Var ska det dofta, var ska man bara se ev blommor/färger, hur mkt skuggar tallarna ? Ja, du fattar ?
omk
Ja, just det, skulle också vilja säga att om du har berg som nästan kryper fram ur jorden, ta vara på den, gräv fram mera. Sten är otroligt vackert, speciellt vid regn och solnedgång.
Och vill du ha vatten, som Kesigul säger, du behöver ingen damm, det räcker gott med en tunna eller ett fågelbad.
Lycka till !
JohanSvensson
tack så enormt för förslagen! ska fnula (OMK) på det här med vatten i trädgården och om det går att "samla" vatten någonstans och typ ha fågelbad eller nåt annat, något bra förslag på att samla typ regnvatten?

Johan
omk
Det ABSOLUT enklaste sättet att samla regnvatten är i en tunna direkt från stupröret, MEN det tenderar till att bli överfullt ganska snabbt = vatten på husvägg och grund. INTE BRA ...
Det finns dock en grej, man kan sätta på stupröret, som fungerar som ett sorts relä, där man kan öppna = rinner ner i tunnan, alternativt stänga = rinner ner i utkastet. Men jag tror nog att den tunnan bör man ha där man ser den varje dag, så att man kan stänga relät eller tömma ur lite vatten ur tunnan om det behövs.

Du kanske kan använda några vanliga zink-hinkar eller Kockum-hinkar (du vet, de där gula, med grön kant) ? Plantera en näckros i varje ?

Själv har jag "vattenblänk" med hjälp av vanliga Kockum-handfat. Jag har placerat vissa av dem (dvs de trasiga, med hål i botten) i närheten av buskar och häckar, så att det inte regnar rakt ner i dem, utan droppar. I dem har jag planterat ettåringar. De hela handfaten står lite öppnare, och med en pinne liggandes i. Det blir väldigt djupt för en gräshoppa eller mus om de trillar i ... Handfaten är dessutom lätta att flytta, tömma och rengöra.

Fågelbad .... Kruxet är 4 katter ... confused.gif

MEN jag såg nånstans här på sidan, ett tips om att fästa kaffe-fat på armeringsjärn (tror det var med superlim) och sen trycka ner järnet i backen bara. GÖRBRA IDÉ ! Kanske skulle man kunna göra det med lite större fat, typ sopptallrikar eller lerfat. Då kan ju katterna sitta där under och sukta .... devil.gif
JohanSvensson
omk > tack igen för tipsen ! Måste säga att det låter spännande med att samla vatten på något sätt i trädgården!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon