Ezereht
Vid älven i Umeå ( i stan alltså) finns en trädgård anlagd, ganska fin med små "gröna rum". På flera ställen finns en blåviolett klematis som har nästan som sammet (kronblad?) som liksom skimrar, otroligt snygg är den. Tror det är en storblommig klematis. Någon som vet vilka jag menar och vad det kan vara för sort?

Det syns dåligt på det här fotot från telefonen, men mittstråket hade en lite annorlunda färg än övriga blomman, aningen mörkare också.

Lite lik Happy Birthday så som den ser ut på bild, men jag har ingen aning om det är den.

"Trädgård i Norr" heter parken, det är där båtarna ligger förtöjda.
Kajsa
Liknar min klematis x durandii, en Integrifolia

Den klättrar inte med bladskaften utan måste bindas upp, klipps ner sen höst.
Blir ca 2 m hög !
Finn Klematis
CITAT (Kajsa @ 09-08-2010, 18:19) *
Liknar min klematis x durandii, en Integrifolia

Den klättrar inte med bladskaften utan måste bindas upp, klipps ner sen höst.
Blir ca 2 m hög !

Hej!

Helt klart det är en Durandii. Den räknas numera till gruppen Diversifolia.
Stor förvirring råder, många vet inte hybriderna har fått ett eget gruppnamn.

Finn
Kajsa
Då får jag ändra det i mitt klematis album Finn, men båda grupperna klänger dåligt och klipps ner sen höst.
[attachment=53540:IMG_3678.jpg]

x durandii hänger över uteplatsen så något bättre stöd måste till nästa år, den sjunger på sista versen nu, blir en massa blommor. Det går inte snurra rankorna, då bryts dom.
Ezereht
Var till Hanskogs i dag och dom hade en klematis Durandii, såg precis ut som den vid älven Kajsa, så du hade nog rätt biggrin.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon