konichiwagirl
Nyligen hemkommen från plantskolan med lite annat än det jag tänkt mig... och nu sitter jag med mina skisser och funderar på huruvida jag ska sätta bolltistlarna och jätteprästkragarna som jag fick med mig två av varje hem av, som solitärer eller i "grupp"? Vad råder ni till?
DykUnderYtan
Jag tycker det mesta är finast i grupp, så det skulle jag satsa på. smile.gif
kerstin z5-6
Gruppvis
Gunilla T
Att tänka på vid planeringen - bolltistlar bildar ganska stora bestånd så småningom.
konichiwagirl
Ja, det var framför allt därför jag funderade på att sätta dem som solitärer... Hur stort utrymme mellan dem borde jag ha, om jag sätter dem tillsammans?
akagebeck
Jag har blå bolltistel i min rabatt blanda andra perenner och den växer kraftigt från år till år, men den "tar inte över" rabatten. Det funkar att hålla efter och rycka upp skott som kommer på sidorna. Så jag skulle inte vara rädd att sätta den i grupp.

Den är inte som praktlysingen som jag nu till sist har lyckats utrota från rabatten, som hela tiden bredde ut sig och man fick bråka betydligt mer med...

Anna
konichiwagirl
Åh, jag kanske har varit otydlig? Jag menar om jag ska plantera plantorna en och en, t ex på var sida i en rabatt. Får skylla mig själv som uttrycker mig slarvigt...
Fenja
Sätt plantorna i grupp, det är mycket snyggare!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon