sp odlare
Jag är en total nybörjare på trädgård och behöver hjälp med inspiration hur man kan kanta sina upphöjda rabatter. Vi har riktig lerjord och vi har nu förstått om vi ska få något att överleva måste vi odla delvis ovan jord. Frågan är hur man ska göra med kantningen så det ser fint ut, vill gärna göra böljande/runda rabatter. Tomten är väldigt platt.

Skulle bli glad om någon vill dela med sig bilder på hur du/ni har löst det!

~Lena~
Anki V
Jag odlar också på blålera…dvs gammal havsbotten mitt i Höga kusten. Därtill är jag stenrik och har i de flesta fall använt överflödet som rabattkanter.

Några exempel...
[attachment=53546:Sten__Large_.JPG]

[attachment=53547:stenar_Large_.JPG]

I ”tallbacken” har jag använt torvblock….

[attachment=53548:torv__Large_.JPG]

…..och i ”björkbacken” björkstockar.

[attachment=53549:stockar_Large_.JPG]

/Anki

sp odlare
Jättefint, vad kul att se smile.gif Tack för att du delar med dig! Ingen mer som odlar på detta viset och som har problem med lera???

~Lena~
kerstin z5-6
Jag med , stockar, stenar ,torvblockspartier .Lera är näringsrik och håller fukten -de som kan o vill får lätt ner rötterna dit.De som inte gillar vätan trivs i den upphöjda bädden.

32.jpg

33.jpg

29jpg.jpg

19.jpg

14.jpg

kina3
Har du fler bilder Kerstin? Gillar din stil mycket
kerstin z5-6
TACK! smile.gif

Finns nog en hel del i mina gamla album -kamera ikonen..jag har ju varit borta härifrån en lång tid pga sjukdom i familjen.Nu försöker jag restaurera dela av min jätteträdgård ,som varit i neglekt i 2 år och mera.Det tar tid..och säkert blir det samma stil men kanske lite anorlunda.Bla ska jag utrota all gräsmatta smile.gif
>Jag orkar inte sköta den ensam

Däremot besökte jag visningsträdgårdar i Holland 190 st på rad smile.gif Här är länken , många roliga trädgårdstips.kantningar ,pynt, växter mm där, startar med Appeltern 1 så man får scrolla bakåt till äldre inlägg för att se allt, fyller på eftersom.Inspirationsblogg Appeltern
sp odlare
Jättefint Kerstin! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon