Full version: Bondböna
asali
När ska man egentligen skörda bondbönan? och hur var de, var de bara att torka bönan på tex ett bord el ska man göra nåt annat med den innan?
BeaW
Jag tror att om man vill ha den torkad så kan den hänga på plantan tills baljan börjar torka av sig själv.

Men skörda annars när baljan är fullmatad, woka med vitlök och ha som tillbehör till maten!
Undrar om det var L.Israelsson som förvällde lätt och bara saltade och lite olivolja. Färska bondbönor får man ju inte i affären!!
rosita
Jag skördar när baljorna är fullmatade, spritar och förväller dem och sedan tar jag bort det gråaktiga skalet innan jag fryser in dem. Jag tycker det är så enkelt att ha färdiga i frysen att lägga i grytor och soppor.
zissi
Bilden visar min första bondbönsskörd någonsin. Vi plockade 15 liter med fullmatade bönor men sen när de spritats, förvällts och skalet tagits bort blev det bara ca 6-7 dl färdigkokta bönor. Men otroligt milda och goda var de i alla fall. Hälften ligger i frysen till ett senare tillfälle.
Jag var inne här på Odla för att ta reda på när de var färdiga att skörda och hur jag skulle göra med dem och så. Tur det finns så mycket kunskap samlad här.
[attachment=54312:Mitt_liv...aug.__10.JPG]
Geranium
Förra året hade vi bondbönor. Gud vad de är goda färska, kokta i lätt saltat vatten. Jisses vad gott.
Taraxacum
Någon enstaka gång hittar man dem på torget eller stormarknaden (i större tätorter). Jag har också hittat djupfrysta i en invandrarbutik!

Nej, det blir inga stora mängder i en trädgård. Men jisses vilken delikatess! Det finns många sätt att tillaga dem. Själv föredrar jag enkla varianter när jag har prima råvaror. Slowfood.

Något av det godaste jag vet är detta: sprita förväll hastigt i saltat vatten. Skala varje böne (eller gör det innan du förväller. Under tiden du pysslar med bönorna häller du lite olivolja i en kastrull som du sätter på låg värme. OBS låg! Släng i några färska salviablad, en skivad vitlöksklyfta. När salvian (efter en bra lång stund) ser lite friterad ut och vitlöksskivorna skiftat lite färg men inte blivit brynta - då häver man ner bönorna i oljan. Några få varv med pepparkvarnen. Det ska helst inte fräsa eller steka - bara dela lite smaker tillsammans. Någon värmebubble ska synas.

Då drar man kärlet avvärmen. Just denna dag råkar man ha ett gott vitt bröd hemma. Vitt surdegsbröd kanske. Någon oliv och skinka eller salami + en getost om man gillar det.

Naturligtvis kan du avnjuta denna förträffliga böna på många andra sätt! (Men jag avundas dig).

Man kan torka. Men testa att ät dem färska. Torkade går ju att köpa!
asali
Ja då har jag skördat mina bondbönor, de var dock lite jobb med att skala dom efter att ha förvällt, undrar lite om jag förvällde för mycke eller för lite för de var inte bara att snitta och klämma ut dom, vissa blev lite mosiga och vissa satt skalet rätt hårt kvar på. Nu ligger dom iallafall i frysen:), lite besk tyckta jag att dom var att bara äta lättsaltade.
Nu har jag en ny fråga:)
Jag har även sått två andra sorters bönor, en Kokböna/Spritböna som är röd-gul strimmade och en Skärböna som är gul-lila strimmade (på båda står namnet Phaseolus vulgaris på latin).
När jag frågade efter bönor i butiken så fick jag tips på dessa och eftersom dom ser lite lika ut så funderade jag inte så mycke men nu när jag läser närmare om dom så står de att man skördar kok/sprit-bönan när baljorna gulnat o fröna torkat, medans skär-bönan ska skördas hela baljor innan fröna börjat svälla och ätas hela.
Dom sista går alltså inte att använda som böna?
Är de någon som har koll på detta?
Scout
Självklart går båda att använda på båda sätten. Antingen äts den omogna baljan, med knappt utvecklade frön eller så äts de mogna fröna. Poängen är väl att den som kallas spritböna/kokböna är godast att äta de mogna fröna och att de som kallas skärböna eller brytböna är godast att äta som omogna baljor. De har antagligen avlats fram under många år för att ge bäst egenskaper för endera tillämpningen. Det är bara frågan om när de gör sig bäst. Inte om de går att äta eller inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon