tepa
[attachment=53551:juli_201..._Medium_.jpg]Hej

Kan jag få be om största möjliga uppmärksamhet?

Titta vad dom gjort på mina finaste liljor? Liljebaggarna??!!!!

Nåt förslag att komma med, och då menar jag tidigt nästa år?

Ifjol såg mina dessa Liljor ut som om dom vore gjorda av papper,
dvs inte en skråma....

Hälsn Tepa

-

-
Fenja
Nikotinvatten att bespruta med kan hjälpa, annars är det säkraste sättet att helt enkelt klämma ihjäl kräken.
Mvh
Fenja
Anki V
Pudra plantorna med Bayers "Mot myror" så får du behålla dom. Oftast räcker det att pudra några ggr medan liljan växer upp.

/Anki
Malvia

Jo dom är för-iga, har slutat köpa´nya liljor, var så glad över kungsängsliljan som jag nu får glädjas över endast 1-2 dagar.
tepa
Tack, ni. Anki V, du är ju för bekant. Nästa år ska dom få se på annat. Ska följa ditt råd. Dethär trodde jag inte. När jag
började med mitt trädgårdsintresse, så var det för att plantan jag planterade hade förökat sig till därpåföljande år med
cirka hälften. På plus. Alltså det jag odlat háde ökat. Nu har det kommit något OKÄNT in i min trädgård, som jag hört av
mina grannar att heter LILJEBAGGE! Jag vill ha bort den, skulle jag i o f s vetat om alla dessa otäckingar som kan komma
i min trädgård, då, vete sjutton om jag inte hade låtit asfaltera....NEEEEJ, jag menade det inte. Men jag vill ha mina vackra
blommor, Liljebaggarna ska väck. Bäst att börja redan i april.

Hälsn Tepa
Blomstertanten
Liljebaggarna övervintrar i jorden!!! Där kan de till och med börja knapra på liljan innan den ens visat sig över jord. Så det gäller att vara med tidigt på våren!
Här har jag inte märkt så stor effekt av Myrr utan jag jagar liljebaggar och klämmer ihjäl dom! Dessutom måste man kolla så de inte hunnit lägga sina orange ägg och efter de äckliga larverna som gömmer sig i sin egna avföring wacko.gif

Anki V
CITAT (Blomstertanten @ 09-08-2010, 21:53) *
Liljebaggarna övervintrar i jorden!!! Där kan de till och med börja knapra på liljan innan den ens visat sig över jord. Så det gäller att vara med tidigt på våren!
Här har jag inte märkt så stor effekt av Myrr utan jag jagar liljebaggar och klämmer ihjäl dom! Dessutom måste man kolla så de inte hunnit lägga sina orange ägg och efter de äckliga larverna som gömmer sig i sin egna avföring wacko.gif

Prova Bayers....inte vet jag vad det är för skillnad mot Myrr men det verkar fungera mycket bättre på Liljebaggarna....i alla fall här hos mig..

/Anki
tepa
BAYERS ! Tack. Blomstertanten är ju också bekant...hm...
Anki V. Hm. Dina frön har inte tagit sig så bra. Någon enstaka sort har jag sett av mina direktsådder.
De jag sådde i krukor, tyvärr, bara ev. bitterroten har blivit till nåt.... Snyft....

Hälsn Tepa
Bengalow
Jag har slutat med liljor för dessa förb-e kryp! Det sista jag gjorde innan jag lade av, var att gå ut med en sil under blomman en gång varannan timme. Så fort man kom nära, så släppte dom greppet på bladet, och föll till marken för att gömma sig. Med en sil undertill fångade jag dom äckliga krypen, och tryckte ihjäl dom. Det lär inte finnas några predatorer heller...
Stackars dig! Jag känner med dig!!!
Irene_L
Så synd på dina liljor, Tepa!

Jag plockar och plockar liljebaggarna och klämmer ihjäl dom. Jag har en massa liljor i min trädgård och dom har klarat sig jättebra! I år har jag haft väldigt lite liljebaggar!
Så här fint blommar några av mina:
tepa
Bengalow, vad är det du säger ?! Liljor är bland det vackraste jag har i min trädgård. Jag tänker absolut inte ge mig.
Lustigt, jag har ju bara hållit på en par år, så det verkar som att dom jävlarna tar och griper sig tag i en mer etablerad
trädgård. Men jag tänker inte ge upp. Har en sort, en del tallsåpa, en del sinol (till spritköt) och så åtta delar vatten. Ni miljö-
människor, skona mig, jag tänker försöka....

Hälsn Tepa

Irene l, du är ju också bekant....
Din bild ser ut att vara tagen ur en sagobok...

Hälsn Tepa
DykUnderYtan
Usch ja, för första året har jag också råkat ut för de rackarna. Hittade 3 st i våras men sedan dess har jag inte sett några... förrän IDAG då mina överblommade liljor var helt söndertrasade. Hittade två baggar på marken som inte finns i livet längre.

Hittade någonstans på nätet för längesen ett par olika "recept" mot liljebaggar:

1. Blanda Tabasco med lite vatten och spruta över liljorna för att få liljebaggarna att fly.

2.Liljebaggarna lägger sina ägg i marken men det finns tydligen ett enkelt sätt att hålla antalet nere. Hittade ett tips på vad man kan göra för att slippa klämma ihjäl dessa lackröda rackare.
När snön försvunnit, tidigt på våren ska man ut och strö myrr på jorden där man har sina liljor. Då har larverna inte så stora chanser att klara sig då de kryper upp ur jorden. På så sätt ska man kunna hålla antalet nere, även om det säkerligen kommer en och annan lilja från annat håll på besök, då är det förstås bara att klämma på.

Jag ska ut och spraya med tabasco imorgon!
Owe J
Liljebaggarna lägger äggen på liljebladen och det är sedan larverna som kaläter liljorna under sommaren. När de ätit färdigt kryper de ner i jorden och förpuppas och kläcks. De färdigbildade skalbaggarna kryper sedan upp och gör även de skada på liljorna, men inte i närhetan av så mycket skada som larverna gör. De brukar hinna med två generationer under en sommar i södra Sverige. Skalbaggarna övervintrar också i jorden och kan komma upp mycket tidigt på våren.
Själv använder jag inte myrr eftersom jag jag läst varningarna för biverkningar och inte har lust att sprida ut det där jag senare kan tänkas gräva i jorden med händerna.
Ezereht
Owe vad är det för varningar? Jag trodde Myrr bryts ner ganska fort och försvinner?

Jag fick liljebaggar på en av mina ruggar, dom var skoningslösa. Så jag flyttade ihop mina liljor ganska nära där jag går förbi varje dag (nära postlådan) så jag kan inspektera. Med idogt ihjälklämmande har jag till största delen blivit av med dem, men det kommer några varje år. Men om det igen vart som vid den där andra ruggen, då skulle jag nog gett upp liljor och bara haft dagliljor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon