Finn Klematis
Hej!

Vill ge en förklaring och redovisning på skilnaden på dom båda grupperna.

Integrifolia=helblad. Inte klättrande, blir max. ca 1,5 m. höga.
Diversifolia=blandadeblad. Hybrider där ena parten alltid är Integrifolia.
Dåliga klättrare, är blomrikare och blir ca. 2,5 m. höga.

Finn
Kajsa
Det är svårt, lite överkurs, Cedergren skriver i sin bok att Diversifolia växer kraftigare och har ofta klockformade blommor, som Aljonushka, Fascination. Gazelle och Medley skulle då också vara Diversifolia vad jag förstått och dom är kraftiga som buskar.
Tycker annars att båda grupperna blir högre än man skriver av dom jag har, Star River/Integrifolia blev 2 m i sommar och med stora blommor men jag vattnar mycket.
Så är det knepigt med stöden då dom växer bara rakt upp och blir lite kala nertill, dom är fina i blandrabatter med rosor och perenner så man får något vid fötterna.
Finn Klematis
CITAT (Kajsa @ 09-08-2010, 23:04) *
Det är svårt, lite överkurs, Cedergren skriver i sin bok att Diversifolia växer kraftigare och har ofta klockformade blommor, som Aljonushka, Fascination. Gazelle och Medley skulle då också vara Diversifolia vad jag förstått och dom är kraftiga som buskar.
Tycker annars att båda grupperna blir högre än man skriver av dom jag har, Star River/Integrifolia blev 2 m i sommar och med stora blommor men jag vattnar mycket.
Så är det knepigt med stöden då dom växer bara rakt upp och blir lite kala nertill, dom är fina i blandrabatter med rosor och perenner så man får något vid fötterna.

Hej Kajsa!

Det är egenligen helt betydelselöst om man kallar dom det ena eller det andra.
Annledningen till namnbytet till Diversifola på hybriderna är att dom har blandade
blad. Då är det fel att kalla dom helbladiga.
Har samma erfarenhet som Du,dom blir ofta högre.

Finn

Ps. Du är så duktig så Du kan tillgodogöra Dig överkurs.
Ds.
Ezereht
Aljonushka köpta jag i sommar. Blir den mera som en buske (som jag tänkt mig Arabella) än hög slingrande klättrare? ...Funderar om jag kanske planterat den olämpligt...
Finn Klematis
CITAT (Ezereht @ 11-08-2010, 01:12) *
Aljonushka köpta jag i sommar. Blir den mera som en buske (som jag tänkt mig Arabella) än hög slingrande klättrare? ...Funderar om jag kanske planterat den olämpligt...

Hej!

Klättrar inte,blir 2-2,5 m. hög. Marktäckare, liggande i buskar eller fristående med stöd.

Finn
Kajsa
Här en bild från i sommar på Aljonushka, den gillar jag för den blommade mycket andra året.

Är nog ca 2 m här, och klänger inte !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon