asali
När sommaren börjar lida mot sitt slut och alla växter har blommat ut ska man då klippa ner allt och lägga i komposten eller ska de bara få vissna ner och ligga kvar över vintern?
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på vad det är, perenner exempelvis mår bäst ifall man inte klipper ner dem det gamla och vissna skyddar dem under vintern och sedan till våren då risken för kyla är över kan man klippa ner, man måste inte frakta bort klippet dock, allt man tar bort från marken i växtmaterial måste man ersätta med gödning och mullämnen.

Det går ju även bra att gräva ner det vissna i ex. sommarblomsrabatter och grönsaksland men man kan även lägga i komposten.
asali
Tack för svaret Åsa!
Sånt som inte är flerårigt då, jag odlar i fyra pallkragar och de förflyttar jag ju ett steg nästa år hade jag tänkt, ska jag riva upp allt med rötter och låta de ligga kvar uppe på jorden kanske? då borde ju de ge lite näring tillbaka tänkte jag och nästa år skeppar jag iväg till komposten innan jag sätter nytt? jag kanske är helt ute och cyklar men de är väl dumt att låta sånt som jag redan skördat, t.ex broccoli och bönor fortsätta att sno näring från jorden?
Preussen
CITAT (asali @ 01-09-2010, 21:05) *
Tack för svaret Åsa!
Sånt som inte är flerårigt då, jag odlar i fyra pallkragar och de förflyttar jag ju ett steg nästa år hade jag tänkt, ska jag riva upp allt med rötter och låta de ligga kvar uppe på jorden kanske? då borde ju de ge lite näring tillbaka tänkte jag och nästa år skeppar jag iväg till komposten innan jag sätter nytt? jag kanske är helt ute och cyklar men de är väl dumt att låta sånt som jag redan skördat, t.ex broccoli och bönor fortsätta att sno näring från jorden?

bättre att grova växtdelar på komposten, klipp dem gärna i mindre bitar. vill du yttäcka kan du använda tex löv. till våren kan du kultivera ner kompost eller gödsel av något slag för att få ny näring. bra att ha lite koll på om växterna man odlat är näringskrävande som tex broccoli eller tex bönor som sätter till kväve i jorden. ju mer näring du tar från jorden desto mer måste du tillföra. ta gärna och läs om växelbruk här på odla eller i trädgårdsbok så du får viss pejl.
asali
Tack tack! Men ska jag dra upp plantorna med rötter eller räcker de att klippa av? Man vill ju inte att gamla broccolirötter ska ta näring från nästa års plantor. Men rötterna kanske bara multnar till jord? Och eftersom bönrötter ger kväve så ska man väl absolut lämna dom gissar jag:)?
Bolltistel
Jag tycker det mest praktiska är att dra upp de vissna/gamla växterna inklusive de grövre rötterna, finfördela på något vis (klippa i bitar t ex) och sen lägga tillbaka materialet ovanpå landet som täcke för vintern. Då är jorden redo för sådd direkt på våren sen, det är bara att ta bort täcket. Om det finns stora rötter kvar i jorden kan det bli lite ojämnt underlag tycker jag men det kanske är en smaksak. Man behöver inte överdriva finfördelningen, den är bara till för att materialet ska bli enkelt att hantera. Mångmeterlånga gamla pumpastjälkar trasslar ju lätt in sig i grepen. Tids nog förmultnar allt.

Preussen
CITAT (asali @ 02-09-2010, 19:42) *
Tack tack! Men ska jag dra upp plantorna med rötter eller räcker de att klippa av? Man vill ju inte att gamla broccolirötter ska ta näring från nästa års plantor. Men rötterna kanske bara multnar till jord? Och eftersom bönrötter ger kväve så ska man väl absolut lämna dom gissar jag:)?

dra upp broccoliplantorna med rot och allt. bladen kan du marktäcka med eller gräva ner i pallkragen. bönplantornas rötter låter du med vara kvar i jorden.
Anja Danmark
Det er også en god ting at have jorden dækket om vinteren - så er den lettere at gå i gang med til foråret...

Dækket skal bare fjernes, når solen begynder at varme igen, så jorden kan blive varmet op så tidligt som muligt.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon