darlingson
09-08-2010, 21:02
Hej!
Efter renovering av stugan, rensning av tomt, fällning av träd (stoor gran, två lika stora björkar) utrotande av kaprifol, och nu allmänt bök i marken runt om ....
... ytan kan lättast beskrivas som en kulle med två buskekar, fem aspar, tre planterade prydnadsrönnar och lite halvstora stenar här o där ... (typ såna som tar närapå två timmar att flytta med spett och ved för en 100kilos man)
Nu fundrar vi på vad vi ska göra med denna kulle ... tjejen vill plantera blåbärsris över det hela så det täcker ytan mellan träden och runt stenarna ...
Jag vill ha vildäng på samma yta, jag tror ju nämligen inte att det blir så snyggt med riset ...
Så, vad tycker ni? Blåbär eller vildäng?
Jordmånen är rätt lerig, det växer rätt bra och så är det berggrund kanske en halvmeter ned, som sagt på en kulle .... på Onsalahalvön, soligt och väldränerat ...
/petri
Både och?
Dvs:plantera en eller ett par amerikanska blåbär och
resten vildäng.
darlingson
09-08-2010, 21:26
Både och? ja, varför inte? passar en mager jordmån för amerikanska blåbär? ja ni märker ju vem som är ett blåbär va? ;-)
.. läst på lite nu på Pratensis hemsida ... måste tydligen vara magrare jord för vildängen .... får nog lägga på magrare jordmassor i så fall ... men det behövs nog jämna till det lite mer, så det är bara bra!
Piccante
09-08-2010, 21:35
lerjord är ju inte direkt "blåbärsjord". En äng hade nog gått bättre.
Vad gäller svenska blåbär så har jag sett att de behöver skugga. (hugg ner skogen och blåbärsriset försvinner) Tror amerikanska klarar mer ljus. Stämmer i alla fall in på den buske jag har. Jordmån: tror det sa vara skogsjord, men det kan du ju ge just de plantor du planterar.
Lite tvärsom "mainstream" att du vill ha mer näringsfattig jord då "alla andra" "förbättrar sin jord
Kanske du kan tänka dig alternativ som passar i mer näringsrik jord? Gissar att typ allt skulle gå bra utom just en blomsteräng. Kanske Körsbärsträd och slånbär?
Hoppas att ngn mer kunnig korrigerar om jag har fel.
darlingson
10-08-2010, 06:42
tackar för svar
- men om jag nu lägger på lite magrare jord ovanpå lerjorden, humusen, efter att jag tagit bort gräset - hur klarar sej träden då?
de måste ju ha bra jord att växa i?
tre av rönnarna är mitt i smeten och en av asparna .... kan de överleva med bara mager jord på ytan men djupare matjord undertill? äh, ni fattar! ;-)
Hej!
Några till kommentarer i väntan på ngn som kan mer:
Ett förtydligande: Jag föreslog att du kunde behålla jorden "as is" för att spara tid och pengar. Dessutom, köpejord kan innehåll en massa trist ogräsfrö.
Träden bryr sig nog inte om vad du lägger på ytan(särskilt inte om det är näringsfattig jord) men var försiktig kring stammarna: Om du ska höja markytan bör du skydda stammen med cementring eller annat för att inte kväva trädet.
Låter jobbigt att ta bort gräset
Om du slår den växtlighet som finns där nu och räfsar bort allt det slagna kommer jorden bli mindre näringsrik som smånigom.
Återigen: varför inte välja växt efter jord: Om din jord liknar åkerjird så borde vallmo, blåklint och prästkragar trivas fint. Vallmo och blåklint klarar ju bevisligen att bli slagna. Mer idéer: lin och olika sädeslag, för att även de är dekorativa.
Blåbärbuskeen/buskarna : gräv en grop för just dem och fyll med vad de önskar (tror det är torv. )
kerstin z5-6
10-08-2010, 09:34
Blåbären vill ha sur jord dvs torvblandad -rhododenronjord.Det där låter som ett ställe som kan bli mkt vacket och rör för guds skull inte stenarna -de är ju den största tillgången där
Förslag
Enklast om man vill ha am blåbär är att göra ett upphöjt torvparti,dvs torvblock och inkludera gärna stenarna i denna plantering -någon av dem.Lägg dubbla våta tidningar direkt på marken.skär till o forma torvblocken och förankra dem i marken, de ska luta något inåt,fyll på jord, plantera.
I denna rabatt trivs förutom Blåbären , Rhoddar,Vissa gentiana,Blå bergvallmo Azalea och andra surjordsväxter-se tråd om dessa:)
darlingson
10-08-2010, 14:55
underbara svar o tack för inläggen ..
det blir nog såhär ... lägger magrare jord för ängsblommorna ovanpå befintliga jorden, förutom runt trädstammarna, (bra tips med cementringarna!) .. gör "hål" för amerikanska blåbärsbuskarna o fyller på med surare jord ..
... sen vill jag ha lite gångar i ängen så det blir en gång belagd med singel genom det hela, så jag kan sitta på stenbumlingen i mitten samt att rönnarna kommer nog behöva stödbevattning även nästa år, då vill man komma åt utan att behöva trampa ned det nyplanterade ..
ja, nu gäller det bara att plantera detta hos SWMBO ... she who must be obeyed .. ;-)
ängsvädd
10-08-2010, 15:17
Det går alldeles utmärkt att ha en vildäng på lerjord, men just där ni ska ha blåbärsplantorna så kan ni blanda i lite torv eller rhododendronjord.
Hej!
Cementringarna var inte menat som ett tips utan snarare för att avskräcka. Inte snyggt tycker i alla fall jag. Bättre är i så fall att bygga en mur av sten runt om.
Men, med risk för att vara tjatig: kör inte på ngn jord! Endast då en säck rhododendronjord för blåbärsbusken.
Om du väljer upphöjd plantering för denna (lättare än att gräva) så skulle jag bygga en mur av natursten. Om jag istället skulle ta torvblock skulle jag skära av ytterkanten rejält, Tja kanske till och med dela blocken i en triangel för att få till en naturlig sluttning. Blocken "as is" ser inte så kul ut, tycker jag.
NB: somliga amerikanska blåbärs-sorter behöver en av varje kön, men inte alla. Kolla med plantskolan då du köper.
Gång med singel: varför inte låta det bli naturlig stig istället? Själv har jag börjat tänka i banorna: "Bearbeta/köp så lite som möjligt, för varje "artefakt" medför underhållsjobb".
Eller: "Ju längre från naturtillståndet desto mer underhåll"
ängsvädd
10-08-2010, 21:02
CITAT (kina3 @ 10-08-2010, 21:59)

................
Gång med singel: varför inte låta det bli naturlig stig istället? Själv har jag börjat tänka i banorna: "Bearbeta/köp så lite som möjligt, för varje "artefakt" medför underhållsjobb".
Eller: "Ju längre från naturtillståndet desto mer underhåll"
Helt min linje också. Dessutom tycker jag det är mycket mysigare och skönare att gå på en naturstig istället för en grusgång o man slipper den där eviga kampen mot igenväxning
Ezereht
11-08-2010, 00:24
Petar in Blåbärstry Anja E. Godare bär än Amerikanska blåbär, gillar den jord du redan har, blir jättegossiga på våren, bladen är lena. Fin marktäckare.
darlingson
11-08-2010, 11:44
... lerjord lerjord ... måste man inte ta bort gräset vid sådd? annars har väl inte ängssådden en chans att ta sej? .. o jag vill ju inte ha gräs alls där .. då måste man väl ta bort gräset ...
- eller så lägger jag mager jord på -
.. nu är vi o kollar vid stugan .... olika viljor kan vi säga!
det får nog bli blåbärsris på ena sidan på typ 70 % av ytan sen lägger vi vildäng i en halvmåne på ena kanten ... bra tips på Blåbärstry Anja E.!
- ska nog åka till Seglora Bär nån dag också!
angående singelgång - om vi gör det så blir det med riktigt underlagsjobb med matta och bikakematta som håller singeln på plats o stagar upp det ..
- eller så lägger vi ut platta stenar - olika viljor som sagt ;-)
fortsätter tipsen att komma in i denna takt så är man fullärd när det väl är dags!
/p3
darlingson
16-08-2010, 11:52
hej, har upptäckt att det tydligen inte går att få tag i ängsjord-mylla här i Göteborg! Hasselfors garden har det i Stockholm, fabrik i sala, men då åker man på en frakt som heter duga!
men fick ett tips om att man kan ta 50/50 torv och sand i volymprocent o blanda det o fördela ut o sen sådd på det ... nån som har erfarenheter av det?
tänkte kanske ta tag i detta under veckan - aug/sept är tydligen optimal månad att så ..
Solstorm
16-08-2010, 13:09
Om jag skulle gjort den ängen så skulle jag slått det som växer där och lägga det på komposten. Nästa år skulle jag sticka ner kålplantor eller purjolök eller något annat som tar upp mycket kväve, allt för att utarma den befintliga jorden. Att lägga ny näringsfattig jord ovanpå tror jag inte fungerar lika bra. Så i lite av de ängsblommor man vill ha, gräs som kan tänkas trivas på en äng kommer att komma av sig själv. När blommorna blommat ut så slår man ängen, låter det ligga kvar och torka och fröa av sig, sedan krattar man bort det.
Såldes det inte blomsteräng på rulle liknande tapetrulle för några år sedan? Någon som har prövat?
darlingson
17-08-2010, 13:08
efter samtal med "ängsexpert" på Botaniska i Gbg så .... tar jag o märker ut var ängen ska vara, lägger ut ca 5 cm sand över det hela, fräser ned allt (med jordfräs eller spade) upprepar allt tills jag har ca 15-20 cm mager jord att så i .. sen är det bara att ta fröpåsarna o så ...
jaja, nu ska det bara göras också, planera går ju an! ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.