hemmakatten
Någon som vet om provadopinnar tar dör på nematoder?

Fenja
Eftersom det var Åsa som svarade dig så tror jag att hon vet vad hon talar om.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Är inte 100% säker på att nematoderna dör men i säkerhetsdatabladet för Provadopinnar så står det

"Särskilda miljörisker
Giftigt för daggmask och andra marklevande organismer."

Nematoder är marklevande organismer så jag tror det kan vara stor risk att de dör.
hemmakatten
Åsa: Hur länge måste jag i så fall vänta innan jag tar i nya nematoder? sad.gif

Som hade jag inte Provadopinnar i alla blommor.

Tolkade "marklevande" som organismer som lever PÅ marken och inte under men förmodligen så ta provadopinnarna död på det mesta eftersom de innehåller gift...

Pust...bara att börja om med hela procesduren igen.
Lady Hamilton
Har du möjlighet att du byta ut jorden i de krukor som du stoppade ner provado pinnar i? Även jag har hört från flera att Provado pinnarna tar död på nematoderna. Men en sak slog mig.....det är inte så att du fått in det man brukar kalla för BANANFLUGOR? de brukar komma in på hösten i samband med att man tar in Tomater eller köper bananer/frukt på affären I så fall bör du förvara dina grönsaker o frukter i täta lådor på så vis så försvinner bananflugorna i o m de inte längre får någon mat
hemmakatten
Det är inte bananflugor.

Visst har det surrat runt några såna med men sorgmyggorna känner jag igen från bilder på nätet.
De är svarta, små, har fyra ben och tentakler och flyger/går runt krukor och jord. Rätt gulliga faktiskt. giggle.gif

De lägger ägg i jorden och deras larver äter sedan upp rötterna.

Det enda som hjälper mot dessa kryp är nematoder: en sorts rundmaskar som man blandar ut med ljummet vatten och häller i jorden.

Bäst är att beställa dessa från Bionema, de finns nämligen väldigt sällan i butik.

Jag skulle kunna byta ut jorden på de krukor jag lagt provadopinnar i men jag väntar åtta veckor (då har Provadons gift slutat verka) och låter de blommor som jag "provaderat" stå på balkongen så länge. sweatingbullets.gif

Hoppas det blir sol snärt så de torkar ut ordentligt. rose.gif

Jan Lindgren
Hej!
Provado tar död på alla insekter som äter av växten. Har djuren fyra ben så är det inte sorgmyggor. Eftersom du använt Provado mot sorgmyggor så behöver du inte köpa nematoder. Eller finns det sorgmyggor som är resistenta mot Provado???
MVH
Jan Lindgren
hemmakatten
Jan: kollade nu igen på flugfångarstickan och missade visst ett par ben.

På Provadoförpackningen står det inget om att den tar död på sorgmyggor, det står att den tar död på alla marklevande organismer och nematoderna är ju levande rundmaskar som kryper in i sorgmyggelarverna.

Mvh Homecat

Jan Lindgren
Hej!
Provado är ett systemiskt verkande medel som tas upp av växten och på så sätt dödar de flesta sugande insekter. Det finns några undantag och sorgmyggor hör inte till dessa. Det finns således ingen lista på vilka sugande insekter som dör utan en lista på vilka insekter som inte påverkas tillräckligt.
MVH
Jan Lindgren
hemmakatten
Oh!

Det låter ju som att jag inte behöver oroa mig och sova gott inatt! sleeping.gif

Mvh Katten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon