Nybörjargrön
10-08-2010, 08:25
Vi har tvingats ta bort en stor ädelgran från tomten. Inget ont som inte för något gott med sig: nu har vi fått en hyfsat stor odlingsbar yta … eller? Jag har fått höra att det kan vara svårt att få andra växter att trivas där det tidigare har stått barrväxter. Stämmer detta? Vad kan vi i så fall göra för att förbättra förutsättningarna?
Funkar det att gräva bort en del av den befintliga jorden och lägga dit ny? Räcker det som åtgärd? Hur mycket måste vi i så fall gräva bort?
Vi har främst tänkt plantera bärväxter och rabarber, ifall det nu spelar någon roll.
Tacksam för råd!
Gunilla T
10-08-2010, 09:59
Det går nog bra att göra om till rabatter men det krävs jordförbättring eftersom jorden är utarmad efter den stora granen.
Gräv bort så mycket ni orkar, 50cm borde vara tillräckligt för att odla i och fyll på med bra jord, inte billig planteringsjord för den är nog lika urusel och fattig på näring som den ursprungliga jorden. Kompost är alltid bra att blanda ner, skall ni inte plantera i höst så kanske ni kan få tag i lite brunnen stallgödsel som kan läggas i rabatten och stå över vintern.
Ett annat alternativ för att slippa gräva så djupt är att göra upphöjda rabatter.
Lycka till!
Nybörjargrön
10-08-2010, 15:01
Tack för bra svar! 50 cm ska vi nog kunna gräva ur, och vi kommer att kunna höja lite också, så då klarar det sig säkert :-) Vi kommer nog inte att plantera något i år, så tipset om att blanda ner brunnen gödsel var toppen. Hur mycket ska man blanda ner ungefär, i förhållande till mängden jord?
Apropå jord, hur vet man egentligen att man får bra kvalité på jorden? Vissa leverantörer garanterar ju att jorden är fri från rotogräs, men i övrigt? Det blir nog till att köpa jord i lösvikt, tjugokilossäckar blir nog dyrt till den här ytan ...
(Vi bor på Färingsö, dvs Ekerö kommun utanför Stockholm, ifall någon känner till någon bra leverantör.)
Jan Lindgren
10-08-2010, 16:13
Hej!
Odla surjordsväxter så behöver du inte göra något. Trädgårdsblåbär. lingon, tranbär och honungsbär går att sätta direkt om du vill ha något ätligt. Hallon växer enormt bra på hyggen där man nyligen tagit ner granarna. Är det något som växer dåligt så använd ett bra mineralgödsel med spårelement. Odlar du surjordsväxter så undvik naturgödsel då det höjer pH-värdet, undantag är urin och blodmjöl. Arr byta jord är i allmänhet helt olämpligt om man är rädd om miljön. Det kan dock vara motiverat om man har en extremt sandig jord.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
10-08-2010, 17:23
Ja, hur vet man om man får bra jord?...jättesvårt att svara på förrän man har jorden på plats och börjar odla men ogräsfritt är väl en bra garanti men kanske man bör fråga hur jorden kan vara ogräsfri? ....är den besprutad med något?...i en levande jord växer både svinmålla och våtarv som är lätta att ta bort men att få åkerfräken med jorden - det vill nog ingen.
Det blir säkert billigare att köpa ett lass jord - blandar du upp det med brunnen gödsel i höst så blir det nog bra. Inte så där jättenoga hur mycket gödsel man blandar i men mera jord än dynga! Jag brukar bottna rabatterna med gödsel.
Jan Lindgren
10-08-2010, 17:35
Hej!
Vill man ha en bra, ogräsfri jord så kan man köpa kalkad och gödslad torv, blanda den sedan med sand och grus och du har fått ett substrat där det mesta växer utmärkt, dock inte surjordsväxter.
MVH
Jan Lindgren
Nybörjargrön
10-08-2010, 18:06
Åh, toppen att ni delar med er av er kunskap! Helt ogräsfri är det nog ingen som garanterar, men att den är fri från ogräs som sprider sig via rötterna (som Åkerfräken) fixar de såvitt jag har förstått genom rätt "förvaring". Det ska inte vara någon besprutning inblandad (hu!).
Ja, miljöaspekten bör man förstås väga in ... å andra sidan kan vi förhoppningsvis räkna med fina skördar från den planerade odlingen, vilket då skulle innebära att vi inte skulle köpa bär ... minus och plus som förhoppningsvis tar ut varandra.
Torvblandningen låter intressant! Ska luska vidare där.
Tack igen :-)
kolmask
05-09-2010, 10:45
Jag har omvandlat ett område där det tidigare stått en lärk till blomsterrabatt och det har inte varit några som helst problem att få växterna att trivas, tvärt om faktiskt. Jorden under lärken har varit superfin, så jag har bara bättrat på med lite kompostjord och nu växer det så det knakar. Fast i mitt fall handlar det om en vanlig trädgårdstomt där det växt barrträd. Det kanske är skillnad om man ska odla upp jord som ligger mer skogsnära.
Ezereht
21-10-2010, 23:50
Men om du får tag på gödsel och blandar upp den med jorden du gräver ur/luckrar upp, borde det väl egentligen bli ganska bra. Särskilt om du också får med någon form av "uppfluffande" material som hö/gräs/löv/finfördelade pinnar-flis etc. Det sura från barren tror jag så småningom försvinner. Ibland tycker jag jord man köper är sämre än den man har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.