Bee
Jag funderar på att köpa ny symaskin. Min gamla Elna köptes 1976 och var nog en väldigt bra maskin då och jag använde den tämligen ofta, både för att sy nytt och laga gammalt. Numera blir det bara gardiner då och då. Dessutom kommer vi inte så bra överens längre, Elna och jag. Trots service då och då så vill inte undertråden samarbeta med övertråden.

I vilket fall. Maken och jag var ute och kollade på nya maskiner och vad dom kostar. Även symaskiner har ju utvecklats sen 70-talet smile.gif
Vi stötte på ett märke jag aldrig sett tidigare, Janome. Det är ett japanskt märke sa försäljaren (som för övrigt gjorde ett seriöst och uppriktigt intryck) och han sa att det används mycket av skolor.

Är det någon här som känner till märket och vad är ert intryck? Är det en bra maskin?
Vad har ni annars för märken och vad är det ni gillar med dom?
fuchsian

Bee,

Dom äldre maskinerna var gjorda av aluminium och tålde rätt bra. De aldra äldsta var gjorda av gytjärn, men de var nog fr. förra sekelskiftet.
Jag vet inget om det märket du nämner, men maken sa att det bästa kanske vore att hitta en Huskvarna-maskin, begangnad om du är ute efter en vanlig och slitstark maskin till vilken finns det reservdelar att köpa om något skulle paja.

Jag har haft fr. första början en Huskvarna-maskin som har bytts under årens gång till nyare modell. Jag har sytt både mina och dotterns kläder och allt annat, men just nu lagar jag el lägger om ---småarbeten.

Jag har den som broderar och man sätter in en diskett och sedan kan man på skärmen göra de nörvändiga inställningarna. Fick den par år sedan och den var ny, samt att jag kom inte överens med min overlock-maskin, så köpte han en ny 4-trådars som är rätt avancerad men så bra. Använder den ofta till lagningar när kniven kan fällas bort under tiden.

Du får kanske mer tips och av någon som har den maskinen du tittade på, men detta är mina erfarenheter och har alltid varit nöjd med de tidigare Huskvarnamaskinerna. ..... fuchian ....
silos
Jag har en gammal Husqvarna och den är sååå bra!
malcolm
Jag köpte en sådan här för något år sedan på El Giganten och är mycket nöjd med den, syr dock inga kläder utan den används mest för att fålla upp jeans, laga saker som gått sönder etc. Kostade 1208 :- i butik när jag köpte den.

AEG 795

[attachment=53559:aeg795.jpeg]

"Bra symaskin till hemmet med 24 program och ett tillbehörsset.

Stark friarms symaskin med 24 program, bland annat sträcksöm, zick zack, osynlig upplägging och knapphål. Elektronisk fotpedal, regulerbart fottryck, tillbehörsset med nålar och tryckfötter samt övertryckshätta."
*Stintan*
Jag tycker du ska satsa på en som det är lätt att hitta reservdelar och kunna få service på.
Har själv en gammal Bernina men skulle gärna vilja ha en lite kraftigare. Finns ju heller ingen anledning att köpa en jättedyr "proffsmaskin" om inte sömnad är ett jättestort intresse.
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 10-08-2010, 13:07) *
Finns ju heller ingen anledning att köpa en jättedyr "proffsmaskin" om inte sömnad är ett jättestort intresse.

Det var precis så jag tänkte när jag köpte min. tummenupp.gif
fuchsian
Jag brukar använda min maskin att brodera olika motiv och bilder på mina kläder för att ge dem en det lilla extra, så den delen använder jag just nu rätt flitigt och när tösen vill ha nåt extra, så passar hon på att titta i min mönsterkatalog det som hon vill ha. vad ska man ha en skitdyr maskin som inte används, ingen vits i det hela.
Dottern fick en Huskvarna maskin när hon gifte sig, en enkel sort, för hon är inte lagt åt det hållet men hon behöver den för gardiner och annat.. ...........fuchian....
ninnisky
CITAT (Bee @ 10-08-2010, 10:17) *
Jag funderar på att köpa ny symaskin. Min gamla Elna köptes 1976 och var nog en väldigt bra maskin då och jag använde den tämligen ofta, både för att sy nytt och laga gammalt. Numera blir det bara gardiner då och då. Dessutom kommer vi inte så bra överens längre, Elna och jag. Trots service då och då så vill inte undertråden samarbeta med övertråden.

I vilket fall. Maken och jag var ute och kollade på nya maskiner och vad dom kostar. Även symaskiner har ju utvecklats sen 70-talet smile.gif
Vi stötte på ett märke jag aldrig sett tidigare, Janome. Det är ett japanskt märke sa försäljaren (som för övrigt gjorde ett seriöst och uppriktigt intryck) och han sa att det används mycket av skolor.

Är det någon här som känner till märket och vad är ert intryck? Är det en bra maskin?
Vad har ni annars för märken och vad är det ni gillar med dom?

Janome är ett av de stora märken bland symaskiner framförallt när det gäller brodermaskiner. Det har blivit stort under senare år. Personligen är jag inte så förtjust i märket. Jag syr och broderar en hel del och har en Husqvarna och en Janome. Får jag ge dig ett tips? Det finns två bra symaskinåterförsäljare i Göteborg. Husqvarna Studio på Övre Husargatan (intill Kajs) som säljer Pfaff och Husqvarna, nytt och begagnat. Otroligt bra service med egen verkstad, den andra ligger också på Husargatan men på andra sidan. Jag har ingen favör av att jag nämner dessa både två... utan bara erfarenhet. Vill du veta mer PM mig gärna..
mamamaggan
Har en Huskvarna med bara de allra nödvändigaste sömmarna . Har haft andra märken förut men ingen av dem har kommit upp i samma klass som Huskvarnan. Den är väldigt driftsäker vilket inte de andra har varit , mycket enklare med service också.

Nu har jag ingen erfarenhet av Janome men för mig skulle en av de avgörande sakerna vara att man kan få bra , och billig , service , reservdelar mm.
malcolm
Jag köpte en Husky (Husqvarnakopia) till dottern i julklapp för några år sedan och hon är nöjd med den men den var dyr tyckte jag, över 5000 :-.
fuchsian
CITAT (malcolm @ 10-08-2010, 16:42) *
Jag köpte en Husky (Husqvarnakopia) till dottern i julklapp för några år sedan och hon är nöjd med den men den var dyr tyckte jag, över 5000 :-.

Malcolm, oroa dig inte för det. Din dotter fick en bra kvalitetsmaskin och hon själv kan köpa olika smådelar till det för att kunna sy fler sömmar ex. Den kommer att hålla ett bra tag och det finns reservdelar, oftast är det nålen el. styngplåten som man behöver byta om man har råkat riva till det.
vår dotters maskin låg i dom prisklasserna, något lägre då 6 år sedan. Kanske du kan få lite hemmasytt el. lagad av henne??? ..... tummenupp.gif ... fuchian ...
ingrid fuxwall
Köper man en bra symskin slipper man tänka på att byta och att de sedan behåller sitt värde är ju inte fel.

Köpte min första 1977 och när jag sedan sålde den 15 år senare fick jag mer i inbyte än vad jag betalde från början.

Min nuvarande maskinpark är från 1991 overlocken och 92, den andra. Sedan har jag också svärmors huskvarna från 50 talet och mormors trampmaskin som måste vara ganska många år äldre.
Inser att jag kanske borde börja sy lite, fast vem har tid till det?
netha
Tycker att Malcolms tips om AEG 795 låter bra ... tipsade yngsta dottern om den.smile.gif

Tack Malcolm för tipset! smile.gif
Bee
Det låter som att Huskvarna fortfarande är ett starkt märke. Och tack för tipset om Övre Husargatan! Vi var bortåt Korsvägen och sen på Hisingen. Hittade inget som frestade direkt men Janome:n verkade ok, fast i dyraste laget.
Å andra sidan vill jag har de nya funktionerna som finns, annars får jag stå ut med Elna. Hon kan sy fram och back och zicksack. Hm. Jag har tex sett att det finns nålpåträdare, bara en sån sak nu när ögonen inte ser lika bra som dom gjorde för 30 år sen.
Tack för alla tipsen. Det är värdefullt när man är något av en novis, inte på att sy men på nya maskiner smile.gif
Malin_MeL
Jag har haft en gammal husqvarna 2000 (från1978) som jag nu bytt mot två nya Janome, en overlock och en vanlig maskin. jag är toppennöjd med båda! de står stadigt och har bra och användbara funktioner! fäster tråden själv bla. overlocken har jag haft i flera år nu, men den vanliga maskinen är rätt ny, men mamma har en likadan och hon är oxå toppennöjd.
runt 5000 kostar de väl, mycket pengar, men jag tycker om att sy kläder och då är det roligt att ha bra maskiner.

Symaskinsgrossisten i mölndal kan jag rekommendera
andersen
Janome, har min fru, den är datorstyrd, dvs via olika kort så kan maskinen broderera olika mönster, vet inte riktigt hur det fungerar, men min fru är nöjd med sin Janome.
Noak
Har idag köpt en Janome, syr ganska lite nuförtiden, men nån gång behöver man ju lappa jeansen. Ville ha en Husqvarna begagnad, men den var lika dyr som denna nya, och dessutom sa affären att det inte gick att få reservdelar till de gamla Husqvarnamaskinerna.

I allafall är det fem års garanti på denna.
Motti
Hadde en Elna Kompakt i många år den var okej tills kugghjulen gick i den,de var i plast och var svåra att få tag i.För några år sedan köppte jag en Husqvarna ganska dyr men den går och går och är lätt att annvända,det sägs att de gammla gröna helgjutna Husqvarna maskinerna aldrig går sönder men är så eftertracktade att de är svåra att få tag i än i dag.Det finns många bra maskiner i dag som inte kostar skjortan.
omk
CITAT (Motti @ 12-08-2010, 00:42) *
det sägs att de gammla gröna helgjutna Husqvarna maskinerna aldrig går sönder men är så eftertracktade att de är svåra att få tag i än i dag.

En sån har jag! Min mamma fick den i bröllopspresent 1961 och jag tog över den nån gång i början av 90-talet. Funkar fortfarande perfekt ! I och med "överlämningen" lämnades den in för översyn och reparatören, som blev eld o lågor, ville köpa den på stört ! Man har ju inte knapphål- och broder-funktioner, men å andra sidan, den är 50 år (!) och går som en klocka ... Tung, visst, men jag har inrättat ett syrum, där den står uppställd, redo för vad som än kan komma.
titti49zon6
Grattis till ett bra köp Noak!
Själv har jag en 23 år gammal Pfaff som syr bra samt 3 Janome maskiner
En är kombinerad sy och brodermaskin(14år), en enbart brodermaskin som man kan ladda hem mönster från internet,
många gratismönster och så lägger man in dem på ett USB som sätts in i maskinen.
Den 3:e Jamomen är en lätt maskin med 60 olika sömmar och automatisk nålpåträdare som är ett krav för mig,den använder jag när jag skall träffa mina kviltvänner eftersom den bara väger 5,5 kg men den är helt underbar att sy på liksom dom övriga Janomemaskinerna.
Husqvarna har jag haft tidigare men klarade inte av alla problem som jag hade med dessa
ninnisky
Är också lycklig ägare till en gammal Husqvarna från 1960 - min första egna symaskin. Den använder jag aldrig eftersom jag har de andra två + en overlock! Säljer den däremot aldrig....Favoriten är utan tvekan en Husqvarna Designer SE.

Tråkigt Titti, att du hade problem med Husqvarna, men så kan det vara ibland. Jag har aldrig haft det, än! tummenupp.gif
malcolm
Min mamma har en gammal Husqvarna från mitten av 70-talet, den fungerar bra men har ingen elektronik fast det finns en slags "klumpar" av plast man kan stoppa in för att ådstakomma olika slags sömmar som broderi, knapphål etc.. Hennes Pax från 50-talet lever dock fortfarande och numera har mellanbrorsan den, en tung maskin tillverkad i metall med trälåda undertill och Zig-zag skapades med en extra tillsats som skulle skruvas på externt. Det är dock en robust och stark maskin trots sin ålder och bröderna sydde båtkapell med den och jag gjorde även vindskydd till min balkong av markisväv med hjälp av denna maskin.
Bee
Uppdatering!
Tack för alla goda tips! Särskilt tack till Ninnisky!
Jag åkte o kollade på Huskvarnas affär intill Kajs och nu står det en Huskvarna Emerald 203 härhemma. Det var en demomaskin som dom sålde lite billigare (samma pris som Janomen jag tittat på). Den här maskinen verkar inte vara så svår att komma igång med och det finns gott om bra anvisningar.
Försäljaren var jättebra och hon visade verkligen alla finesser. Förtroendeingivande! Det känns viktigt att man har en bra relation med säljaren/affären tycker jag när man köper en dyr vara. Kommer det till service och reparationer så vill man helst inte ha med de stora kedjorna att göra.
ninnisky
CITAT (Bee @ 19-08-2010, 15:30) *
Uppdatering!
Tack för alla goda tips! Särskilt tack till Ninnisky!
Jag åkte o kollade på Huskvarnas affär intill Kajs och nu står det en Huskvarna Emerald 203 härhemma. Det var en demomaskin som dom sålde lite billigare (samma pris som Janomen jag tittat på). Den här maskinen verkar inte vara så svår att komma igång med och det finns gott om bra anvisningar.
Försäljaren var jättebra och hon visade verkligen alla finesser. Förtroendeingivande! Det känns viktigt att man har en bra relation med säljaren/affären tycker jag när man köper en dyr vara. Kommer det till service och reparationer så vill man helst inte ha med de stora kedjorna att göra.

Så glad tummenupp.gif biggrin.gif jag blev att du hittade en symaskin på mitt favoritställe. Visst är de hjälpsamma och duktiga där. Ska dit i nästa vecka och handla lite tråd. Ha så roligt med syendet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon