Bondbönan
10-08-2010, 11:20
Hej!
Jag är en ganska nybliven trädgårdsägare som gör så gott jag kan.
Pga tusentals mördarsniglar har jag mer och mer gått över från att vara en grym snigelmördare till en som väljer plantor som sniglarna ratar. Där ibland rosor!
Nu är planen att plantera låga, fina rosenbuskar utmed huset i österläge. Grannarna har underbara "The Fairy" och jag tänker mig något liknande.
Har du någon fin sort som du vill tipsa om? Gärna vit. (Huset är ljusgult med hög grå grund och alldeles intill klänger en honungsros)
kerstin z5-6
10-08-2010, 11:54
Låga marktäckande rosor"Skickar en länk, flera av dessa kan köpas eller beställas i Svenska plantskolor(denna är en Holländsk)
De sk Cover rosorna har ofta fått bra recentioner tex (Jag vet ju inte vilken zon du bor i heller)
Bondbönan
10-08-2010, 12:22
Tack!
Jag bor på västkusten = blåsigt och saltstänkt zon 2 ungefär. Jorden är över lag ganska lerig med inslag av grus och mask.
kerstin z5-6
10-08-2010, 12:50
perfekt rosläge alltså
Bondbönan
10-08-2010, 13:16
Jaa! Roligt att du säger det.
Lavendel, alunrot, kärleksört och akleja trivs väldigt bra också.
Ezereht
10-08-2010, 18:35
Lions rose och Aspirin rose är två vita rosor som är rätt fina. Cover-rosorna har säkert någon vit variant också. Diamond Bordertrorjag är vit. Schneewittchen.. hm.. I zon 2 kan du välja bland ganska mycket.
(en av mina favoriter som är blekt aprikos är Amber Cover. ).
Bondbönan
10-08-2010, 21:39
Tack för tipsen!
Jag åkte iväg till "Kullens handelsträdgård" för att titta lite i eftermiddags. Det stället är förresten riktigt dåligt. På pelargonerna står det bara "pelargon" och på rosorna på rea står det ingenting mer än ett saftigt pris osv. Men men, det är det som ligger närmst...
Jag hade spanat in White Fairy på Allt Om Trädgårds hemsida. Den ska visst va liten och söt och kunna hålla sig låg invid källartrappen. - Den hittar jag ALDRIG tänkte jag direkt. - Nu måste jag beställa från Holland eller nåt.
Men till min förvåning står två exemplar på den ödsligt utplockade rosavdelningen!
Oj va jag blev överraskad! Fina exemplar var det dessutom.
Googlade fram Amber cover, verkligen jättefin! Den kan nog passa mellan mina vita små Fairy-bollar och Helena (honungsrosen)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.