landfors
10-08-2010, 12:03
Jag har problem med en upphöjd bädd som kantas av sten. Den ligger i söder och delar av planteringen ligger under ett tak så det är riktigt torrt. Jag har försökt med en rad olika växter och nu trängs blå bolltistel, rosenplister och perovskia längst fram medan det är tom längst in mot husväggen där det är som torrast. En rad växter har dött blandannat en ros, lavendel och lewisia. En upphöjd rabbat med höga växter längst fram är ingen höjdare. Vad kan tänkas klara sig i denna ökenrabatt som dessutom ligger så långt från vattenkranen man kan komma? Rabatten är dessutom något av det första man ser när man kliver in i trädgården vilket gör att jag blir lite sur varje gång jag passerar.
Gunilla T
10-08-2010, 12:33
Förstår problemet..vi har nyss börjat förändra framsidan av trädgården. Där har vuxit allsköns perenner - det var en av mina tidigaste rabatter. Platsen är mycket solig och torr och får ta emot mycket blåst - alltså väldigt utsatt.
Har tagit bort all gammal jord och blandat nytt - massor av grus och sand har blandats med i jorden för att hålla fukt och för dräneringens skull. Där skall bara låga kuddväxter/alpiner och små minibarrväxter planteras - inte en enda perenn som blir högre än några cm och inget som sprider sig eller brer ut sig. Några små blommande primulor, t.ex. Primula scandinavica, Primula halleri eller liknande kan man sätta. Oxalis finns många sorter av och små lågväxande penstemoner.
Något lågväxande gräs kan också bli snyggt.
En mycket smal pelarformad tuja skall jag sätta i ena hörnet för att få lite höjd. Lite stenar har jag plockat in samt täckt allt med diabas - går lika bra med vilket grus som helst. Gruset håller fukten i planteringen.
Det som är under tak måste du nog vattna ändå...
Såhär ser en tidigare rabatt ut som vi gjorde för några år sedan
[attachment=53560:DSCN18020001.JPG]
och såhär ser rabatten ut som vi nyss påbörjat..
[attachment=53561:DSCN17970001.JPG]
kerstin z5-6
10-08-2010, 12:35
Penstemoner! Finns höga o låga.jag vattnar aldrig efter etableringen
Alexander-VG-zon3
10-08-2010, 12:36
härdig yucca, frilandskaktusar (opuntia främst). lök och knöl-växter (främst vårblommande). torktåliga gräs som blåsvingel.
ingrids
10-08-2010, 12:38
Det finns ju faktiskt kaktus som är vinterhärdig i Sverige, tål en hel del minusgrader, fast det beror en del på vilken zon du bor i (och nu ser att flaxss var inne och skrev nästan samtidigt). Annars måste jag säga att trädgårdsturen i söndags inspirerade mig att odla stora, snygga spängstenar i snyggt grus.
Alexander-VG-zon3
10-08-2010, 12:49
vill man skaffa sig en massa roliga kaktusar så kontakta Benny Møller och han har även en webshop och han fraktar till sverige, det finns många som är härdiga förutom släktet ur opuntia (även om dom nog är vanligaste).
http://www.bennyskaktus.dk/själv växer mina opuntier på mörkar stenar utan nämnvärt mycket jord. andra växer i rengrus.
landfors
10-08-2010, 13:02
Oj så fint med grus som bas för växterna. Nu kliar det i fingrarna. Lägger du något under det täckande gruset för att förhindra att det blandar sig med jorden? Det blir perfekt med låga krypande växter i min upphöjda rabatt. Den angränsas av en låg stentrapp så manse rabatten mest snett ovanifrån och då funkar det inget vidare med de höga perennerna som växer där idag. Kanske kan en liten kryp en klara sig om den får växa en bit ut från väggen?
landfors
10-08-2010, 13:26
Gillar inte riktigt kaktusar och undrar om de klarar sig i zon 3-4?
Gunilla T
10-08-2010, 13:42
Nej, jag lägger inget under gruset, har blandat med massor av grus i jorden också. Det kommer inte särskilt mycket jord upp, bara lite nu på hösten när maskarna jobbar men så fort det regnar så sköljs det ner igen så det är inget problem
En lite krypen blir ju perfekt med gruset som bakgrund
Alexander-VG-zon3
10-08-2010, 13:57
CITAT (landfors @ 10-08-2010, 14:26)

Gillar inte riktigt kaktusar och undrar om de klarar sig i zon 3-4?
beroende på sort/art svensk zon 6-8.
kerstin z5-6
10-08-2010, 18:33
063sm.jpg Finns mkt som tål torka
Mahonia ,berberis,Sedum stora o små tex den svartbladiga Postmans pride,Penstemoner,taklök,lökar,
14.jpg
Växter för torra, magra lägen
Träd och buskar:
Acer campestre naverlönn
Berberis i sorter, berberis
Calluna vulgaris i sorter, ljung
Caragana arborenscens sibirsk ärtbuske
Chaenomeles japonica rosenkvitten
Crataegus intricata amerikansk hagtorn
Cytisus decumbens krypginst
- praecox vårginst
- purgans gullginst
Eleagnus commutata silverbuske
Genista tinctoria 'Royal Gold' färgginst
Halimodendron halodendron saltbuske
Hippophae rhamnoides havtorn
Pyracantha eldtorn
Ribes alpinum måbär
Rhus typhina rönnsurmak
Sorbus aucuparia rönn
Sorbus intermedia oxel
Tamarix pentandra rosentamarisk
Barrväxter:
Juniperus chinensis i sorter, kinesisk en
- communis i sorter, en - både krypande och upprättväxande
Pinus mugo i sorter, bergtall
Perenner:
Achillea filipendulina praktröllika
- millefolium röllika
Alyssum saxatile stenört
Anaphalis triplinervis ulleternell
Antennaria dioica kattfot
Anthemis tinctoria 'Kelwayi' färgkulla
Arenaria montana bergnarv
Armeria maritima strandtrift
Artemisia schmidtiana 'Nana' japansk malört
Aster alpinus i sorter, alpaster
Campanula poscharskyana stjärnklocka
- portenschlagiana murklocka
Cerastium tomentosum silverarv
Cymbalaria pallida murreva
Dianthus caesius bergnejlika
- deltoides backnejlika
- plumarius fjädernejlika
Echinops ritro blå bolltistel
Eryngium alpinum alpmartorn
Euphorbia polychroma gulltörel
Filipendula vulgaris 'Plena' brudbröd
Geranium cinereum jordnäva
- dalmaticum dvärgnäva
- macrorrhizum flocknäva
- sanguineum blodnäva
Gypsophila paniculata brudslöja
Helianthemum i sorter, solvända
Inula ensifolia svärdkrissla
Lavandula i sorter, lavendel
Leontopodium alpinum edelweiss
Lewisia cotyledon bitterrot
Linum perenne berglin
Nepeta faassenii kantnepeta
Oenothera missouriensis storblommigt nattljus
Perovskia atriplicifolia perovskia
Phlox douglasii kuddflox
- subulata mossflox
Pulsatilla vulgaris backsippa
Salvia i sorter, stäppsalvia
Saponaria ocymoides liten såpnejlika
Sedum i sorter, fetblad, kärleksört
Sempervivum i sorter, taklök
Stachys byzantina lammöron
Thymus i sorter, timjan
Verbascum i sorter, kungsljus
Veronica spicata axveronika
Gräs:
Festuca gautieri björngräs
- glauca blåsvingel
Stipa capillata finbladigt fjädergräs
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
10-08-2010, 19:15
CITAT (Fenja @ 10-08-2010, 19:46)

Acer campestre naverlönn
Ribes alpinum måbär
Rhus typhina rönnsurmak
fast trivs dom verkligen så torrt, som det beskrivs här ?
måbär här mår dåligt under torra somrar får bladlöss och fäller bladen och blir risiga. Rönnsumak om det blir riktigt torrt brukar inte heller må så bra. tidig höstfärg har mina fått under torra somrar. och om lavendel dör då är det riktigt torrt. Naverlönn brukar jag inte heller tänka mig som ett träd som trivs där det är torrt även om det överlever det. här ser jag fina Naverlönn och dom växer i ganska fuktig lerig jord under större träd i skugga-halvskugga.
men man får testa sig fram och se vad som funkar och som sagt är det ju bra att vattna mycket under etableringstid.
CITAT (flaxss @ 10-08-2010, 20:15)

fast trivs dom verkligen så torrt, som det beskrivs här ?
måbär här mår dåligt under torra somrar får bladlöss och fäller bladen och blir risiga. Rönnsumak om det blir riktigt torrt brukar inte heller må så bra. tidig höstfärg har mina fått under torra somrar. och om lavendel dör då är det riktigt torrt. Naverlönn brukar jag inte heller tänka mig som ett träd som trivs där det är torrt även om det överlever det. här ser jag fina Naverlönn och dom växer i ganska fuktig lerig jord under större träd i skugga-halvskugga.
men man får testa sig fram och se vad som funkar och som sagt är det ju bra att vattna mycket under etableringstid.
Du kan säkert ha rätt i dina farhågor Flaxss. Men när det gäller måbär är min erfarenhet att de tål ungefär vad som helst.
Mvh
Fenja
landfors
11-08-2010, 08:03
Oj, vilken fin lista men jag tror att läget är för torrt för en rad av de föreslagna växterna. Lavendeln gav upp ganska snabbt. Jag tror dessutom att den upphöjda bädden i söderläge lurade igång lavendelplantorna alldeles för tidigt på våren. När det sedan belv ordentligt kallt igen dog varende en. (Sorligt för jag hade dragit upp 15 fina plantor från frö något år tidigare...)
Måbär verkar dock inte gilla riktigt allt. Vi har tung lerjord och vår måbärshäck är allt annat än vacker. När orken och idéerna på vad som kan fungera bättre kommer ska den bytas ut. Ett alternativ är förståss att ersätta leran med jord och göra ett nytt försök med måbär. Men uj vilken jobbigt projekt...
Jag bodde tidigare på ett ställe med ren lerjord. Varje höst samlade jag ihop alla löv jag kunde, klippte ner dem med gräsklipparen några varv och lade sedan i 10-15 cm lager på ställen jag ville förbättra. Maskarna drog ner i stort sett allt tills nästa vår. Det gjorde en enorm skillnad redan efter första året.
Mvh
Fenja
landfors
11-08-2010, 10:50
Jag brukar faktiskt göra ungefär sama sak, men löven har jag förärat rabatter och trädgårdslandet. Häcken är nog tyvärr bortom räddning. Vissa partier är faktiskt skapliga medan andra består av döda pinnar. Häcken gör ett tappert försök varje vår och grönskar men sedn gulnar många blad och har dålig växtkraft. Inte blir det bättre av att en del av häcken står i ett "dike" under snösmältningen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.