Läste att stjärnflocka ska bli 40 - 70 cm hög. Mätte och ser att min är 115 cm.
Minns inte att den varit så hög tidigare år ... kan det bero på lite sol och mycket regn?
ingrids
10-08-2010, 14:01
Eftersom stjärnflocka gillar när det inte är torrt kan det nog spela in. Eftersom jag just nu googlar efter en stjärnflocka i stället för Hadspens blood (för mörk och för låg för sin plats) har jag försökt luska kring höjden och det finns i alla fall namnsorter som blir mer än 70 cm och upp till runt metern.
DykUnderYtan
10-08-2010, 14:02
Det låter precis som mina stjärnflockor förra året, de var så höga så jag vet inte vad. Förra året regnade det ju lite nästan varje dag, verkade gynna dem.
I år har vi haft sån långvarig torka så de är nere på "normallängd" igen.
kerstin z5-6
10-08-2010, 14:22
Astrantia maxima (ska det förstås vara) blir 70 cm minst,

för svar!
Jag tycker inte den är så fin nu ... måste stöttas upp med båge, annars ligge de ner.
Hade hellre sett den max 60 -70 cm.
Får hoppas att nästa sommar blir torrare och soligare.

Aklejrutan beter sig också konstigt i år ... bara hälften kom upp och blommade bara ett par veckor.
Ezereht
11-08-2010, 00:16
Mina står väldigt torrt och har i två år bara stampat och varit små och tråkiga. I år är dom jättefina, den vita är väldigt hög och stor. Köpte en ny i dag som var nästan vit med en aning rosa i mitten. Skulle bli 70. Jag tror min vita är högre, och min mörkrosa är ganska liten, kanske 40-50.
kerstin z5-6
11-08-2010, 11:08
Den jag talar om Astrantia Maxima är denna
Blomhuvudet är mkt större än på Astrantia major
Astrantia Maxima Höjden högre än A.major,stadigare
Tror jag har Astrantia Major ... blommorna är inte spec stora.
Kerstin ... så vacker blomma! Så där kuddformiga blir inte mina.
Ezereht
12-08-2010, 00:08
VIlken vacker färg! Mina är inte lila. Vita, vita med rosa mitt, eller mörkrosa. Har nog aldrig sett någon lila awww.
Kryddan03
12-08-2010, 02:33
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-08-2010, 12:08)

Den jag talar om Astrantia Maxima är denna
Blomhuvudet är mkt större än på Astrantia major
http://www.odla.nu/forums/uploads/12814249...4458_124129.jpgAstrantia Maxima Höjden högre än A.major,stadigare
Oj! Den måste jag komma ihåg till nästa år. Snygg!
kerstin z5-6
12-08-2010, 09:31
Ja antagligen har ni major, röd, rödrosa mfl färger.Maxima är lite seg att så vet jag , men jag ska testa i vårvinter.Och även så
färska frö.Tror de tillhör den gruppen, som inte gillar att fröna torkar ut för mkt
Min maxima är lite vild av sig, tror jag måste begränsa den lite om någon vill ha en liten noff så här sent på säsongen. Men, här kommer menet - det kan vara shaggy som frösått sig fast den står en bra bit ifrån.
/Åsa
kerstin z5-6
12-08-2010, 19:24
ÄR den ?? jag har inte sett en enda frösådd av min..däremot blir plantan större o större
Större blir den, och det i en rasande fart. Men inte så många frösådder. Den har just nu invaderat lite mark från Gillenian och det var lååångt mellan dom förra året.
/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.