Nu har jag kommit hem från en fin vecka i Österrike, där jag vandrade i Alperna. Jag bodde i byn Mayrhofen i den vackra Zillerdalen.
[attachment=53565:Mayrhofen.jpg]
Lite längre upp i dalen ligger Finkenberg.
[attachment=53566:Finkenberg.jpg]
Gårdarna ligger ofta högt uppe på sluttningarna.
[attachment=53567:G_rd.jpg]
Här finns stora ängar som man fortfarande slår med lie.
[attachment=53568:_ngar.jpg]
Aqvakul
10-08-2010, 14:58
Fantastiska bilder!
Ibland kom dimman smygande när vi var ute och vandrade.
[attachment=53569:Dimma.jpg]
Här är några vackra alptoppar.
[attachment=53570:Toppar.jpg]
En topp nära Mayrhofen i kvällssol.
[attachment=53571:Topp.jpg]
På 2600 m ö h är det vinter och snö.
[attachment=53572:2600m.jpg]
Här har jag åkt linbana upp till 3250 m ö h, där det var ännu vintrigare.
[attachment=53573:3250m.jpg]
Olle
hattstugan
10-08-2010, 18:49
Härliga bilder!
Tack för att du delar med dig av dom!
mamamaggan
10-08-2010, 19:35
Vilka bilder !!! Tack snälla du för att vi får njuta av dem .
Anki på Öland
10-08-2010, 19:42
Storslaget!!!
Anki
Bengalow
10-08-2010, 19:43
Jesses, ja! Den dagen man kommer med 3-dimensionella bilder på datan, så kommer jag att svimma av hänförelse över sådana vyer!!
Tack ska ni ha!

Olle
Christina i Taxinge~
10-08-2010, 21:23
Jättefina bilder!!!
Vem åkte du med - ja, jag menar alltså vilken resebyrå ordnar vandringar/hotell i Mayrhofen?
Blev du nöjd med resan i sin helhet?
Är det ansträngande vandringar....?
Jag blev sååååå sugen på att göra nåt liknande nästa år! Men "flåset" är inte det bästa.....
Tack Netha och Christina! Jag åkte med F.O.-resor/Erlings resor, och om sanningen ska fram kan jag inte riktigt rekommendera dem om man är naturintresserad och vill hinna se blommor, fåglar o s v. Tempot var så stressigt att jag måste hålla mig längst fram hela tiden, för om jag hittade något jag ville stanna och fotografera blev jag snart ifrånsprungen annars. Jag har bra kondition, men är nog alltför intresserad för att riktigt platsa i en sådan grupp. Hoppas att t ex någon SNF-krets eller botanisk förening ordnar någon resa till Alperna någon gång.
Olle
Christina i Taxinge~
10-08-2010, 21:52
CITAT (Olle A @ 10-08-2010, 22:36)

Tack Netha och Christina! Jag åkte med F.O.-resor/Erlings resor, och om sanningen ska fram kan jag inte riktigt rekommendera dem om man är naturintresserad och vill hinna se blommor, fåglar o s v. Tempot var så stressigt att jag måste hålla mig längst fram hela tiden, för om jag hittade något jag ville stanna och fotografera blev jag snart ifrånsprungen annars. Jag har bra kondition, men är nog alltför intresserad för att riktigt platsa i en sådan grupp. Hoppas att t ex någon SNF-krets eller botanisk förening ordnar någon resa till Alperna någon gång.
Olle
OK, tack för info!
Jag har kollat på dessa "botaniska strövtåg", men vet inte om jag orkar vandra på dessa höga höjder......
AlpresorJag antar att man känner av höjden.
Alpresor är säkert bra. Jag kände inte av höjden när jag vandrade på ca 2000 m, inte heller när jag kom upp med linbanan på 3250 m (men var inte där särskilt länge och gick inte långt). En del känner säkert av höjden, men alla klarade sig bra i vår grupp.
Olle
Underbara bilder! Ser så skönt o avkopplande ut att vandra där fast det är väl rätt mkt uppför?
Meriona
11-08-2010, 07:13
Snö!

Frivilligt nu?
Jättehärliga bilder Olle, välkommen hem igen!
Tack ska ni ha! Meriona, längtar inte du efter vinter och snö?
Olle
Huggorm
11-08-2010, 08:17
Har dom snö redan nu bör klimatet vara värre än det vi har på även de högsta fjälltopparna i Skanderna, för där har det väll inte kommit någon snö ännu?
För övrigt tycker jag landskapet påminner en del om Norge, hade det varit små fjordar längst ner i dalarna hade det varit ännu mera likt. Härligt med molnen som täcker dalarna, det ger en trolsk stämning
Orkidétjuven
11-08-2010, 08:51
Välkommen tillbaka. Bilder ger dock aldrig samma känsla som den riktiga miljön är. Hur många förösk att fota bra bilder får man aldrig in samma känsla som ögonen tar emot när man faktiskt är på plats.
Och som du sa Olle, flesta turer man går känns som man bara slussas mellan olika platser. Har gjort ngra liknande resor och jag blir alltid lite besviken. Nu när vi var i Au så ville jag till ett speciellt ställe i regnskogen, valde den enda tur som passerade där och jag trodde vi skulle få en timme att strolla runt själva. o nej, det var 20 minuter guidad tur utmed en av alla promenader. Missade allt jag ville se. Typiskt.
Bästa är om man gör saker själv även om det kan vara lite svårt eller välja en tur som är anpassad likt en botanisk eller fågelskådning, osv..
Du ser ut att haft ganska kul ändå
Vilken skön semester med de vyerna

Jätteskoj att få ta del av din resa!
Tack Tikka!

Olle
Underbara bilder Olle

såååå vackert...
Myosotis
12-08-2010, 08:37
Vackert!! Så underbart med snö, tog du inte med dig lite åt mig?
Det måste väl vara bättre att resa på egen hand? Verkar jobbigt med en stor grupp som väsnas, skrämmer bort djuren och stressar en när man ska fota.
Du har så rätt, Myo! Jag tyckte att det verkade väldigt bekvämt att bara sätta sig på en buss och slippa tänka på att själv ordna med resor, mat och boende. Första gången på ett nytt ställe blir jag lätt lite osäker, men nu vet jag att det går tätt med bussar och tåg mellan byarna och linbanor upp i bergen på många ställen. Nästa gång kommer jag nog att göra egna utflykter i stället för att följa med gruppen överallt.
Olle
Underbart!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.