Full version: Växter i Tyrolen
Olle A
Det finns gott om vackra blommor i Alperna, och till de mest kända hör alprosorna. De var nästan helt överblommade, men här har jag hittat en som ännu har blommor kvar.

[attachment=53574:Alpros.jpg]

Några blåa alpgentianor såg jag inte, men den lila ungerska gentianan är också fin.

[attachment=53575:Ungersk_gentiana.jpg]

Fältgentianan måste ha välhävdade ängar för att kunna trivas.

[attachment=53576:F_ltgentiana.jpg]

Gråflockeln är vanlig på lite lägre höjder.

[attachment=53577:Gr_flockel.jpg]

Där är också alptisteln vanlig, en art som bara finns i Alperna.

[attachment=53578:Alptistel.jpg]

Guldfibblan är en färgklick som lyser upp på högre höjder.

[attachment=53579:Guldfibbla.jpg]

Har man ögonen med sig kan man också hitta den lilla gula ögontrösten där.

[attachment=53580:Gul__gontr_st.jpg]

Olle
ingrids
Låter som en härlig vandring!
Jan Lindgren
Hej!
Trevligt med en bild på Rhododendron. Vilken art är det?
MVH
Jan Lindgren
Olle A
Tack Ingrid och Jan!
Alprosen är en rostbladig alpros (Rhododendron ferrugineum) som är mycket vanlig i Alperna.

Olle
Gunilla T
Hej Olle och välkommen tillbaka!...så trevligt att få se dina vackra bilder, att få se en alpros i dess riktiga miljö är ju en upplevelse i sig!
Krolliljan
Fina bilder tummenupp.gif
fuchsian

Jag får en såååån hemlängtan till Tyrolen och till vårt eget smultronställe, strax utanför det lilla slottet Lindehov och dess omgivningar.

Våra somrar har blivit under sista tiden att vara hemma med trädgård, växthus och segelbåt, men det har varit på tal att börja bila ner dit igen, men i början av september för att undvika alla turister mitt på juli.

Så vackra är deras hängpelargonier i balgonglådorna, så det ska jag skaffa mig därifrån b.annat.
fantastik och oerhörd landskap som man vill återkomma jämnt ....... smiley_small_hug.gif ...fuchian...
Meriona
Jag tror att guldfibblan blev min favorit i den här tråden. wub.gif
Varför heter ögontrösten som den gör, vet du det Olle?
Olle A
Avkok på ögontröst har sedan medeltiden använts mot ögonsjukdomar, och gav då ögonen tröst. Dessutom ger det tröst att se den vackra lilla blomman.

Olle
silos
Undrbar härlig resa du har gjort och så vackra bilder du har tagit!
Orkidétjuven
Jag gillar ögontrösten smile.gif
Meriona
CITAT (Olle A @ 11-08-2010, 08:59) *
Avkok på ögontröst har sedan medeltiden använts mot ögonsjukdomar, och gav då ögonen tröst. Dessutom ger det tröst att se den vackra lilla blomman.

Olle

Jaha! jag trodde det var för att blomman hängde ned som en tår. giggle.gif Tack för svaret!
Sussie F-Flower
Åhh, vilka fina bilder! wub.gif Den här tråden såg jag inte igår.. blush.gif
Myosotis
Så vackra, särskilt ögontrösten!
Olle A
Tack Sussie och Myo! smile.gif

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon