Full version: Djurliv i Tyrolen
Olle A
Några större djur hinner man inte se när man vandrar i en grupp på 46 personer i Alperna, men även mindre djur kan ju vara trevliga. Inte minst när man hittar fjärilar som inte är så vanliga hemma. Här är en hane av ljusgul höfjäril.

[attachment=53581:Ljusgul_h_fj_ril.jpg]

Honan är ljusare, alldeles vit på översidan.

[attachment=53582:H_fj_rilhona.jpg]

Här är en vacker gräsfjäril som jag inte har kunnat artbestämma.

[attachment=53583:Gr_sfj_ril.jpg]

En grönfläckig kålfjäril.

[attachment=53584:Gr_nfl_c..._lfj_ril.jpg]

Vi såg inte så mycket fåglar heller, men den svarta rödstjärten var ganska vanlig. Murkrypare blev mitt häftigaste fågelkryss, men dem fick jag ingen bild på.

[attachment=53585:Svart_r_dstj_rt.jpg]

Resans höjdpunkt var nog ändå när jag fick en lugn stund med en grupp murmeldjur som bodde i en sluttning under en linbana.

[attachment=53586:Murmeldjur1.jpg]

De var inte så rädda, utan höll man sig bara lugn kunde man till slut komma ett par meter från dem.

[attachment=53588:Murmeldjur2.jpg]

Olle
ninnisky
Tack för titten på din härliga bilder, Olle! Hoppas ni hade en fin resa!
Gossen Ruda
Hej Olle. Jag har kollat lite på gräsfjärilen men den är nog obestämbar, särskilt som inte undersidan syns. Det finns många arter och dessutom varierar de mycket.
Lokan
Oj vilka fina bilder Olle!! bravo.gif Den nya kameran tycks funktionera bra! smile.gif
Olle A
Tack ska ni ha! Ja, den nya kameran har fungerat alldeles utmärkt. smile.gif

Olle
Sussie F-Flower
Jättefina bilder! tummenupp.gif Jag tänkte också på att kameran funkade bra! biggrin.gif Kul!

Är det andra dagen på din vandring, idag? Bra väder?
Ha hursomhelst en fortsatt trevlig vecka!
(Klarar du dig från skoskav?)

smiley_small_hug.gif
Sussie.
Olle A
Det var måndag till lördag i förra veckan jag vandrade, och eftersom det tar två dagar ner och två dagar hem med buss var jag borta i tio dagar allt som allt. Nu är jag hemma i Bohuslän igen. Jag fick lite blåsor på fötterna, men hade med mig specialplåster som fungerade bra. Vädret var växlande, två av dagarna var så regniga att vi inte kunde vandra utan gjorde bussturer i stället.

Olle
Sussie F-Flower
Oj, vad fort tiden går... Jo, jag hann läsa i en annan tråd av dig, att du redan kommit hem!

Vädret där måste nog nästan vara som i fjällen, eller? Jag menar omväxlande med fint eller regnigt om vartannat?
smile.gif
Meriona
Vilka ljuvliga murmeldjur! wub.gif wub.gif wub.gif

Tog du hem ett par till mig? shy.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 11-08-2010, 08:15) *
Vilka ljuvliga murmeldjur! wub.gif wub.gif wub.gif

Tog du hem ett par till mig? shy.gif

Dom borde klara svenska klimatet utan problem, det är bara att hägna in i trädgården och skaffa en lite koloni biggrin.gif
silos
Tack för att du delar med dig av allt det vackra!
Orkidétjuven
Härliga bilder Olle smile.gif Har du inte fler du kan lägga upp biggrin.gif
Myosotis
Fina bilder!

CITAT (Olle A @ 10-08-2010, 16:41) *
Murkrypare

angry.gif Orättvist. rtfm.gif (Däremot har jag sett lammgam i alperna tongue.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon