|
adekvat
10-08-2010, 15:49
Väldigt många av dessa ord förekommer ofta på högskoleprov och liknande tester. Är det vettigt, eller rent av onödigt att kunna "ord som knappt används"?
Vad säger ni?
Här är alltså själva ordlistan.. Fyll gärna i med fler "svåra" ord.
aberration - avvikelse från det normala alektopat - person som har svårt för att bestämma sig, tveka, beslutsångest adekvat - riktig dupera - föra bakom ljuset illfänas - krångla, bråka annullera - avbeställa, återkalla anomali - avvikelse; regelbrott; undantag Bifurkation - En linje (funktion) som delar upp sig, förökar sig i minst två (eller fler) linjer [Matematik, Kaosteori] bilett - skrattat åt
Orkar inte leta upp fler för tillfället, lägg gärna in fler. Men nu till frågan, hur många av dessa ord kunde du utan att titta på översättningen?
bergvallmo
10-08-2010, 16:05
Ja jag kunde bara fyra.
3  fy så obildad jag är
andersen
10-08-2010, 16:17
Fyra här åxå, men måste man kunna alla svåra ord?
sommarhumla
10-08-2010, 16:17
Fyra st kunde jag
CITAT (andersen @ 10-08-2010, 17:17)  Fyra här åxå, men måste man kunna alla svåra ord? Äsch heller  Jag har varit korsordskonstruktör och min bästa kompis var synonymordboken, man kan inte komma ihåg alla mysko ord som man stöter på om man inte själv använder dem.
Aqvakul
10-08-2010, 16:25
sex - betydligt svårare än högskoleprovet...
*Stintan*
10-08-2010, 16:31
Kunde faktiskt 6 st . Vem är trådskaparen då kan man undra? En nykomling som man ska välkomna eller..
ninnisky
10-08-2010, 16:33
7 ord - riktigt svårt
sju, men jag fick verkligen fundera.
malcolm
10-08-2010, 16:48
4
Alexander-VG-zon3
10-08-2010, 16:52
oj kunde bara två, varav en jag lärde mig när jag nu börjat lära mig italienska.
men nu när jag läst svaren har jag lärt mig nya ord.
Aqvakul
10-08-2010, 17:04
CITAT (*Stintan* @ 10-08-2010, 17:31)  Kunde faktiskt 6 st . Vem är trådskaparen då kan man undra? En nykomling som man ska välkomna eller..  Absolut! Välkommen till Odla!
Piccante
10-08-2010, 17:08
kunde 6 men ska erkänna att aberration har jag bara hört i samband med linser och optik så jag trodde det specifikt betydde avvikande färg eller bildåtergivning. Så jag hade halvt fel på det ordet.
Överbölingen
10-08-2010, 17:34
Jag fixade sex. Resten hade jag inte ens en föreställning om.
CeciliaR
10-08-2010, 17:55
Jag använder flera av orden du just gett oss någorlunda regelbundet så för mig stämmer inte "ord som knappt används"  Högskoleprovet ska väl mäta nivån på kunskap, så ja jag tycker det är vettigt. Att ha mer än "normal" kunskap i svenska skiljer sig väl inte från att ha mer än normal kunskap i matematik eller samhällsorientering. Och onödig kunskap, finns den? Jag tycker all kunskap är kul, oavsett om den än användbar i vardagen
Monica M zon 4
10-08-2010, 17:56
6 ord.
Nä, man kan verkligen undra om man behöver alla såna krångliga ord. Sånt språk förekommer ju varken i tidningar eller tv idag. Vissa avhandlingar och facktexter kan innehålla en hel del krångliga ord men till och med där börjar texterna bli lättlästare.
CITAT (adekvat @ 10-08-2010, 16:49)  Väldigt många av dessa ord förekommer ofta på högskoleprov och liknande tester. Är det vettigt, eller rent av onödigt att kunna "ord som knappt används"?
Vad säger ni? Här är alltså själva ordlistan.. Fyll gärna i med fler "svåra" ord.
aberration - avvikelse från det normala alektopat - person som har svårt för att bestämma sig, tveka, beslutsångest adekvat - riktig dupera - föra bakom ljuset illfänas - krångla, bråka annullera - avbeställa, återkalla anomali - avvikelse; regelbrott; undantag Bifurkation - En linje (funktion) som delar upp sig, förökar sig i minst två (eller fler) linjer [Matematik, Kaosteori] bilett - skrattat åt
Orkar inte leta upp fler för tillfället, lägg gärna in fler. Men nu till frågan, hur många av dessa ord kunde du utan att titta på översättningen? Aberration från djur/växtböcker. Adekvat ser jag ibland. Dupera är ett bra ord att kunna. Annullera är nödvändigt att kunna i dagens pappers/blankettsamhälle. De andra har jag aldrig hört talas om.
Fast jag fick en gång i tidernas gryning lära mig att en bifurkation är en älv som rinner mellan två andra älvar...
mamamaggan
10-08-2010, 19:44
8 rätt . Oj vad bra jag är ! Används inte de här orden längre ? De jag kunde har jag lärt mig i skolan , används de inte ens där ?
adekvat
10-08-2010, 19:57
Kan även vara intressant att veta vilka av orden ni kunde respektive inte kunde. Själv kunde jag inte alla.. Fyll gärna på med fler svåra ord om ni känner till några. Orkade inte göra listan så lång, men uppdaterar den kanske senare.
Jag kunde 5; adekvat, dupera, illfänas, annullera samt anomali.
Alexander-VG-zon3
10-08-2010, 20:09
jag kunde annullera och anomali.
mamamaggan
10-08-2010, 20:16
Kunde inte alektopat och bilett.
Abrovinkel
Nabo
Illiterat
Alienerad
kommer inte på mer just nu
CITAT (mamamaggan @ 10-08-2010, 21:16)  Kunde inte alektopat och bilett. Samma här! Vi sa habrovinkel -krumelur alienerad - främmande illiterat- obildad nabo- granne stämmer?
CeciliaR
10-08-2010, 21:46
CITAT Fast jag fick en gång i tidernas gryning lära mig att en bifurkation är en älv som rinner mellan två andra älvar... Jupp jag med, en flod eller älv som leder mer än 50% vatten från en annan älv till en tredje älv. Om jag minns rätt har vi en av världens två bifurkationer i norrland och den andra är i Brasilien.
CITAT (CeciliaR @ 10-08-2010, 22:46)  Jupp jag med, en flod eller älv som leder mer än 50% vatten från en annan älv till en tredje älv. Om jag minns rätt har vi en av världens två bifurkationer i norrland och den andra är i Brasilien. Kalix - Torne - och Tärendöälv = Bifurkation En bifurkation överför vatten från en älv till en annan. I detta fall ger Torneälv vatten till Kalix älv via Tärendö älv. Världens näst största bifurkation. I Tärendö kan man se Kalix älv och Tärendö älv rinna ihop.
mamamaggan
10-08-2010, 21:55
CITAT (Noak @ 10-08-2010, 21:39)  Samma här!
Vi sa habrovinkel -krumelur alienerad - främmande illiterat- obildad nabo- granne stämmer? Abrovinkel sa min pappa när han gjorde en annorlunda lösning på något praktiskt . Annars har vi samma betydelser på orden.
Red Top
10-08-2010, 22:41
Alektopat och bilett finns inte i SAOL.
Är de orden så nya att de inte hunnit in? Eller är de bara "hittepå"?
adekvat
10-08-2010, 23:07
Lite fler ord. Den här gången ekonomirelaterade...
Deficit Underskott.
Deflation Motsatsen till inflation. Deflation innebär en höjning av penningvärdet tillsammans med ett allmänt prisfall. Deflation uppstår vanligen genom en minskad ekonomisk aktivitet, minskad efterfrågan, stigande arbetslöshet och en sjunkande nationalprodukt.
Delat ansvar Innebär att ansvaret för exempelvis betalningen av ett lån är delat på visst sätt.
Delrätt Rätten att vid en fondemission i ett bolag erhålla nya aktier beroende på det gamla aktieinnehavet i företaget.
Delårsrapport Information från bolaget till aktieägarna om hur verksamheten har utvecklats. Ges ofta ut kvartalsvis. Vanligare i börsbolag än mindre onoterade bolag.
Demand Efterfrågan.
Denuntiation Meddelande till en låntagare från en långivare att lånet övertagits av en ny part och att framtida betalningar ska ske till denna.
Deposit interest Depositionsränta.
Depreciering När en valutas värde i förhållande till andra valutor minskar. Motsats appreciering.
Depression Djup lågkonjunktur och ekonomisk kris.
Depå Förvaring av värdepapper hos fondkommissionär.
Depåbankssystem Ett dokumentslöst databaserat system för hantering av värdepapper i utländskt bolag. Administreras av respektive bank eller fondkommissionär.
Denuntiation Ett meddelande till exempelvis en låntagare att lånet övertagits av en ny kreditgivare och att lånet från och med en viss tidpunkt skall betalas till denne.
Derivat Se nedan.
Derivatinstrument Ett instrument vars värde är kopplat till värdet av en underliggande vara. Optioner, terminer och warrants är exempel på derivat.
Detaljhandel Det sista ledet i den distributionskedja som för varorna från producent till konsument. Exempelvis självbetjäningsbutiker, varuhus och bensinstationer.
Devalvering Nedskrivning av ett lands valuta i jämförelse med andra länders.
Direktavkastning Aktieutdelningen i ett bolag bestäms på bolagsstämman. Utdelningen i förhållande till kursen på en aktie kallas direktavkastning. Till exempel: Om utdelningen per aktie är 7 kronor och aktiekursen är 200 kronor så blir direktavkastningen 3,5 %. 7/200 = 3,5.
Direkt skatt Skatt som tas ut direkt från en inkomst eller i förhållande till det beskattade objektets värde eller egenskap. Inkomstskatten är ett exempel på en direkt skatt.
Direktinvestering En finansiell investering som innebär ett kontrollerande ägarinflytande i ett företag.
Dirty floating När en flytande valuta hålls "i schack" och inte tillåts flyta helt fritt av en centralbank.
Disagio Kursförlust på valutor och värdepapper. Motsats till agio.
Discount Rabatt, avdrag.
Discount bond Nollkupongare.
Discount rate Diskontoränta.
Diska Se diskontera.
Diska kontrakt Att beräkna nuvärdet av återstående betalningar när ett kontrakt bryts. (t ex vid avbrutna leasingkontrakt eller förtida omläggning av lån med bunden ränta).
Diskontera Att räkna in framtida värden i en aktiekurs tex. nyheter, prognoser med mera. Eller när man beräknar nuvärdet av en framtida betalning.
Diskretionär förvaltning När ett finansiellt bolag på uppdrag av och genom avtal gör affärer för en kunds räkning utan att denne nödvändigtvis får reda på affärerna i förhand.
Disponibel När något är möjligt att förfoga över, är tillgängligt.
Distribution Förmedling av varor från producent till konsument.
Dividend Utdelning i aktiebolag.
Dividend Utdelning.
Dividend amount Utdelningsbelopp.
Dividend coupon Utdelningskupong.
Dividend guarantee Utdelningsgaranti.
Dividend history Utdelningshistoria.
Dividend income Utdelningsinkomst.
Dividend payment Utdelningsbetalning.
Dividend policy Utdelningspolitik.
Dividend reinvestment Återinvesterad aktieutdelning.
Dividend stripping Kupongaffärer.
Dividend yield Utdelningsräntan.
Dokumenterad vinstintjäningsförmåga För notering på Stockholms Fondbörs A-lista krävs dokumenterad vinstintjäningsförmåga dvs. att bolaget visat åtminstone i den senaste årsredovisningen att man har gjort en vinst som inte enbart är marginell.
Donation En gåva för ett bestämt, ofta ideellt, ändamål.
Dotterbolag Ett bolag där mer än halva röstetalet för aktierna eller andelarna ägs av ett annat bolag, kallat moderbolag, eller bolag där ett annat bolag (moderbolaget) tex genom avtal ensamt har ett bestämmande inflytande över bolaget.
Dow Jones Industrial Average (Dow Jones) Stort index i USA som består utav de 30 största industriaktierna i USA. Tungt viktade aktier i indexet är JP Morgan, IBM, Hewlett Packard och Exxon Mobil.
Dröjsmålsränta Den ränta som en gäldenär måste erlägga om han inte betalar en fordran i tid.
Dual currency bond Tvåfaldig valutaobligation.
Dual listning Korsnoterat värdepapper.
Dubbelbeskattning Menas att en och samma inkomst eller förmögenhet beskattas flera gånger; exempelvis att en bolagsvinst beskattas både hos bolaget och hos aktieägaren när bolagsvinsten först beskattas med 28 % och därefter beskattas med 30 % när aktieägaren får utdelning. Kan också betyda att en inkomst beskattas i två olika länder.
Due dilligence Genomarbetning av ett företags verksamhet och ekonomiska status ofta inför ett köp av bolaget.
Duopol En marknad som domineras av två aktörer.
Duration Den genomsnittliga löptiden för en obligation eller en obligationsfond. Durationen mäter obligationen eller obligationsfondens räntekänslighet och därmed risken i placeringen och anges oftast i antal år.
Dödsbo En avliden persons kvarvarande tillgångar och skulder. Dödsboet är en juridisk person och delägarna är efterlevande make om giftorätt finns, arvingar och testamentstagare.
Ebberöds bank Från ett danskt lustspel på 1920-talet. Står som benämning på dåliga affärer och då främst orimliga sådana.
EBIT Resultat före finansiella kostnader och skatt.
Ebit-multipel Rörelsens värde vid årets slut dividerat med rörelseresultatet.
EBITDA Vinst före skatter, avskrivningar och räntebetalningar / amorteringar.
ECB Den europeiska centralbanken. Styr över penningpolitiken inom EMU.
EES Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
Kesigul
10-08-2010, 23:08
5 blev det här på de första. Ett minne av någon sketch dök upp vid bilett :-) Nästa fyra kunde jag faktiskt. Abrovinkel händer det till och med att jag använder.
herkules
10-08-2010, 23:13
jag har den HÄR appen i min iphone, massor av "svåra" ord.
CITAT (Aqvakul @ 10-08-2010, 17:25)  sex - betydligt svårare än högskoleprovet... Adekvat, dupera, illfänas och annullera kunde jag. Fast jag trodde illfänas var dialekt? Det var sånt man hörde när man var liten och dom vuxna sa att man skulle sluta illfänas.
Huggorm
11-08-2010, 08:11
CITAT (flaxss @ 10-08-2010, 17:52)  men nu när jag läst svaren har jag lärt mig nya ord. Som du säkert glömmer snart igen om du inte använder dom  Jag kunde fyra, och kunde nog lista ut ett par till. Men som sagt, riktigt svårt
Meriona
11-08-2010, 08:46
Håller med Aqvakul, mycket svårare än högskoleprovet, där har jag klarat nästan alla ord på de utdrag jag fått (har inte gjort själva provet då). Kunde fyra jag med.
CITAT (Noak @ 10-08-2010, 19:43)  Fast jag fick en gång i tidernas gryning lära mig att en bifurkation är en älv som rinner mellan två andra älvar... Jag också - men jag tog inte med det här då det stod en underlig förklaring här. Egentligen hade jag då 4 rätt. Jag kunde: Adekvat Dupera Annullera Bifurkation Jag är lite allergisk mot att svänga sig med knepiga ord. Jag använder tex aldrig ordet adekvat - du ska inte tro att du är något känns det som - det är inte jag.
CITAT (Alba @ 11-08-2010, 10:19)  Jag också - men jag tog inte med det här då det stod en underlig förklaring här. Egentligen hade jag då 4 rätt. Jag kunde: Adekvat Dupera Annullera Bifurkation Jag är lite allergisk mot att svänga sig med knepiga ord. Jag använder tex aldrig ordet adekvat - du ska inte tro att du är något känns det som - det är inte jag. Kanske menade du förklaringen i mitt inlägg. Den tog jag från Sverigeresor.se Så här står att läsa i NE: bifurkationbifurkation, gaffelformig delning, inom geografin att två vattendrag har förbindelse via ett biflöde, att ett vattendrag delas upp i två grenar i riktning nedströms eller att en sjö avrinner genom två olika, närbelägna avlopp.
CITAT (netha @ 11-08-2010, 10:42)  Kanske menade du förklaringen i mitt inlägg. Den tog jag från Sverigeresor.se Så här står att läsa i NE: bifurkationbifurkation, gaffelformig delning, inom geografin att två vattendrag har förbindelse via ett biflöde, att ett vattendrag delas upp i två grenar i riktning nedströms eller att en sjö avrinner genom två olika, närbelägna avlopp. Ja det är precis den förklaringen jag lärt mig.
CITAT (Meriona @ 11-08-2010, 09:46)  Håller med Aqvakul, mycket svårare än högskoleprovet, där har jag klarat nästan alla ord på de utdrag jag fått (har inte gjort själva provet då). Kunde fyra jag med. Men håller du med AQ att sex är svårare än att göra högskoleprovet...? Träna, flickor och pojkar!Jag har gjort högskoleprovet en gång, men kommer inte ihåg hur det gick där.  Kan man inte göra det på nätet, bara för att testa?
Meriona
11-08-2010, 10:05
CITAT (Berith @ 11-08-2010, 11:00)  Men håller du med AQ att sex är svårare än att göra högskoleprovet...? Träna, flickor och pojkar!  Den var bra! Jo jag har fått länkar på gamla ordförståelse-delar, det var dem jag testade på. Men jag har dem nog inte kvar.
Anki på Öland
11-08-2010, 10:46
Fast egentligen, varför skall man kunna alla dessa konstiga ord?? Man blir väl inte en bättre människa för det! Är det någon som använder ett ord man inte förstår, kan man ju bara fråga vad det betyder.... eller? Kan ju undra varför jag skall kunna en massa ord som har med ekonomi att göra? Min ekonomi förändras inte av det  blev den bättre skulle jag verkligen lägga vinn om att lära mig orden, men som det är har jag inget som helst intresse av det! Anki
CITAT (Anki på Öland @ 11-08-2010, 11:46)  Fast egentligen, varför skall man kunna alla dessa konstiga ord?? Man blir väl inte en bättre människa för det! Är det någon som använder ett ord man inte förstår, kan man ju bara fråga vad det betyder.... eller? Kan ju undra varför jag skall kunna en massa ord som har med ekonomi att göra? Min ekonomi förändras inte av det  blev den bättre skulle jag verkligen lägga vinn om att lära mig orden, men som det är har jag inget som helst intresse av det! Anki Om jag inte förstår ett ord så frågar jag vad det betyder - visst ska man väl kunna göra det. Tyvärr så finns det en del som gillar att glänsa med svåra ord. Man märker ofta att de inte kommer naturligt.
Anki på Öland
11-08-2010, 11:09
CITAT (Alba @ 11-08-2010, 12:03)  Om jag inte förstår ett ord så frågar jag vad det betyder - visst ska man väl kunna göra det. Tyvärr så finns det en del som gillar att glänsa med svåra ord. Man märker ofta att de inte kommer naturligt. ... och frågar man vad det betyder så vet dom inte riktigt.... Anki
mamamaggan
11-08-2010, 11:45
CITAT (Red Top @ 10-08-2010, 23:41)  Alektopat och bilett finns inte i SAOL.
Är de orden så nya att de inte hunnit in? Eller är de bara "hittepå"? Antar att TS har varit inne på den här sidan http://www.braord.se/. Gamla ovanliga ord står det så där fick man sig en känga , ju fler ord man kan desto äldre och ovanligare måste man ju vara ?!  Lägger till en historia om Gunnar Sträng , den gamle finansministern. Han älskade att svänga sig med " fina och ovanliga " ord. Efter att han varit och talat på ett ställe så fick han frågan varför han använt så många ord med utländsk bakgrund . Svaret blev att han hade inga adekvata inhemska ord disponibla .
Ekonomiska frågorna är direkt kopierade från ... finansportalen.se .... kanske vill de ha fler besökare på sidan ...eller?
CITAT (herkules @ 11-08-2010, 00:13)  jag har den HÄR appen i min iphone, massor av "svåra" ord. Tack för tipset! Den hade jag misssat men nu är den nerladdad ... har sen tidigare bok "Främmande ord" kul att titta i ibland.
Myosotis
12-08-2010, 20:21
5½ CITAT (Berith @ 11-08-2010, 08:14) 
Aqvakul
12-08-2010, 20:27
CITAT (Berith @ 11-08-2010, 11:00)  Jag har gjort högskoleprovet en gång, men kommer inte ihåg hur det gick där.  Kan man inte göra det på nätet, bara för att testa? Gamla högskoleprov att öva på...
CeciliaR
12-08-2010, 21:34
Nä och inte blir min trädgård bättre heller för att jag använder mig av trädgårdstermer som ingen inte insatt förstår
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|