|
Full version: Mitt växthus
ogräset
10-08-2010, 17:00
Hejsan! Här kommer en bild inne från mitt växthus. Druvorna börjar få fin färg, men än så länge är de lite sura. Physallisbären är också snart ätliga, basilikan växer så det knakar. Det är väl underbart. Mvh Birgitta Växthuset inne_DSC8008.jpg
ingelsgarden1
10-08-2010, 17:38
Hej!
Ser fint ut. Provsmakade våra druvor i dag, de börjar att bli färdiga nu, tyvärr komma alla på en gång i år så det blir svårt att hinna med att äta upp alla
bergvallmo
10-08-2010, 17:51
Så fint du har det. Mina physalisar är bara gröna och ser ut att behöva lång tid än.
Kullatorpet
10-08-2010, 20:12
CITAT (ogräset @ 10-08-2010, 18:00)  Hejsan! Här kommer en bild inne från mitt växthus. Druvorna börjar få fin färg, men än så länge är de lite sura. Physallisbären är också snart ätliga, basilikan växer så det knakar. Det är väl underbart. Mvh Birgitta Växthuset inne_DSC8008.jpgOhh, så fint  Bra inredningstips till en annan som "bara" tagit sej igenom grunden & längtar efter att stommen ska komma.
Alexander-VG-zon3
10-08-2010, 20:23
vackert växthus och fin inredning och välmående växter  ser ut att bli mycket skörd.
ogräset
11-08-2010, 09:34
Hejsan! Kul att ni tycker om mitt växthus, skulle gärna vilja ha ett större men det får inte plats på tomten. Känner man sig stressad så är det bara att gå in dit, ruska lite i basilikan och känna doften. Ta lite sticklingar sätta fingrarna i jorden och plantera, underbart. Ha en fortsatt skön sommar Ps För det är väl mycke sommar kvar, eller? Mvh Birgitta
fuchsian
30-08-2010, 12:38
Ursäkta, lilla mig här, men vill fråga vad har du i den stora vita hängkrukan?
Det var en bra och finurlig lösning med den hörnan längst till höger. Jag har ett växthus, är andra sommaren för den. Vi köpte den när friggebo-lagen gick igenom och vårt är från Willab-Garden Sierra och är lite under 15 kvarat stort med det tjocka klara glaset. Vi har den nord-syd-läge och hela östsidan täcks av vanliga persienner pga. insyn. Vi la golv, men vet inte hur och i vilken ordning allt blev, lät den åt vår trädgårdsmästare och maken att fixa. Hela huset vilar på den yttersta plattan. sedan la han i pergoplattor och vi har möblerat det med vilstolar, bord och diverse hyllor för mina pelargoner och annat. Jag ville ha någon växlighet utanför, men nix. det blev billiga gardiner fr, Ikea på ett snöre som man kan flytta dom hur som helst. Mina stora projekt i år var en vindruva, av labruska-typen och en mini-kiwi och de står i självbevattnande, stora Ikea-krukor, så jag måste ta hänsyn till både växtens och krukans storlek.
Tyvärr kan jag inte skicka en bild ännu innan jag lärt mig att använda dessa grejer bättre, men trägen vinner. Jag kan tänka mig att hur vilsamt det är där inne, jag brukar meditera varannan dag (har gjort det länge) så jag sätter mig på golvet och bara njuter. Svårt att låta bli att pilla och rensa men det är maken som vill vila med sin tidning, så jag smyger runt där, underbart.
Jag förstår nu hur vilsam plats ett växthus är och man behöver inte odla grönsaker, som jag trodde... Fuchian...
sqrulan
30-08-2010, 16:15
CITAT (ogräset @ 11-08-2010, 10:34)  Hejsan! Kul att ni tycker om mitt växthus, skulle gärna vilja ha ett större men det får inte plats på tomten. Känner man sig stressad så är det bara att gå in dit, ruska lite i basilikan och känna doften. Ta lite sticklingar sätta fingrarna i jorden och plantera, underbart. Ha en fortsatt skön sommar Ps För det är väl mycke sommar kvar, eller? Mvh Birgitta  Tycker om är bara halva sanningen jag är riktigt avensjuk på dej, så himla mysigt!! Jag har kollat igenom ditt fotoalbum om växthuset och det var så fint, ett sånt stort skulle jag verkligen vilja ha mitt är bara pytte litet...suck! Jag blev så inspirerad så jag skulle vilja gå ut och bygga ett på direkten! edit: felstavning.
Åh, vilket härligt ställe, ogräset !! En vilstol o en kopp kaffe därinne = ren njutning ! Jag har en liten fråga, bara. Du verkar ha "riktiga" plantbäddar på båda sidor av själva gången (måste vara flera hundra liter jord på varje sida ?). Hur gör du nästa år, byter du ut all jorden eller bara en del ? Vad har du i botten ? Leca ? Hur dräneras det ? Skulle själv vilja ha det som du har det, men är "tvungen" att plantera ALLT i krukor. Mycket beror på att mitt växthus är för litet och dessutom står det lite "fel" i trädgården, det blir för varmt på sommaren, helt enkelt, trots solskyddande åtgärder. Och då är det smidigt att bara lyfta ut alla krukor, tömma växthuset helt enkelt. Men när växthuset flyttas till skuggigare plats (maken vet om det, men vill vänta till senvintern), DÅ ska jag ha det som du !!
CITAT (omk @ 30-08-2010, 20:58)  Jag har en liten fråga, bara. Du verkar ha "riktiga" plantbäddar på båda sidor av själva gången (måste vara flera hundra liter jord på varje sida ?). Hur gör du nästa år, byter du ut all jorden eller bara en del ? Vad har du i botten ? Leca ? Hur dräneras det ? Nu svarar jag hur mitt växthus kommer att "fungera". Jag har odlingsbädd utmed ena långsidan samt den ena kortsidan. De är ca 80 cm djupa och i botten är det inget utan t ex vinrankan som jag ska plantera nästa vår kommer att kunna leta sig nedåt (har dessutom gjort ett eget fack för den för den letar sig tydligen åt sidorna också). Har man ordentliga bäddar och blandar i kompost varje år så tillför man mikroorganismer och dessa ska hålla jorden bra, man får kanske byta ut delar av jorden och hälla i mer gödsel och kompost bara men allt behöver alltså inte bytas ut. Fördelen med odlingsbäddar är en större jordvolym för växterna och det torkar heller inte ut lika fort. Allt är dock hur man själv föredrar. Jag är ingen krukodlare så därför var valet med fasta odlingsbäddar en självklarhet för mig.
Louisen
01-09-2010, 18:44
Jättekul att se bilder  !!! Peztis, hur går det för dig med ditt nya? Och Kullatorpet? Själv har vi gjort klart grunden (eller nja den ska putsas förstås...) och idag har jag beställt virke så blir hösten fin kanske vi kommer en bit på väg  i alla fall!
det går segt för mig... Väntar på att mannen ska få tid att hjälpa mig sätta upp glasen på taket, sidorna borde jag klara själv. Sedan är det i stort sett klart...
Det MÅSTE bli kart nu i höst, förhoppningsvis nu i helgen.
Eller inte...
Louisen
02-09-2010, 20:50
Go for it!  Starta upp mannen och vips så är det klart
CITAT (Louisen @ 02-09-2010, 21:50)  Go for it!  Starta upp mannen och vips så är det klart  Den där startnyckeln - den har han gömt väl! Min sitter alltid i!
Hej alla, Jag är ny här, men läser ibland om era växthus. Jag köpte växthus 14 kvm och nu äntligen står sockel på plats. Jag ska odla i jord, så jag började kasta jord i. Men vilken träslag kan jag använda för såbädd? Jag vill göra en ram i mitten för att göra en gång med plattor (tror att Peztis gjorde sådan). Jag frågade i Bauhaus och Beijers, men de säger att trä som är oimpregnerad ruttnar, men impregnerad trä är ju giftig. Kan någon hjälpa? Jag måste fixa växthuset under en månad, det tog hela sommaren att göra sockel. Berg!
Anja Danmark
04-09-2010, 15:30
Jeg har oliebehandlet træ om mine bede, og for at de ikke skal rådne for hurtigt, har jeg beklædt indersiden med bassinfolie...
Jeg regner med, at de holder 8-10 år.
mvh Anja
[attachment=54697:lillebob.jpg]
ogräset
05-09-2010, 10:21
HEJSAN! Först måste jag be om ursäkt jag har inte varit inne i den här tråden på ett tag. Har lite svårt att komma åt datorn har en man som sitter här väldigt ofta. Efter många år så har jag inte hittat någon start nyckel på min man, men däremot så har jag två söner som är väldigt lättstartade. Min yngste son har byggt växthuset och grävt en damm, min äldste son hjälper mig med dator problem och alla bilder. Omk vad det gäller odlingsbäddarna så fick du ett väldigt utförligt svar av Peztis som stämmer på mina bäddar. Fuchian jag väntar med spänning på dina bilder. Växten i den vita krukan är ampel tomater det blev väldigt mycket med tomater. Ha en underbar höst i era växthus och ni som inte har gjort klart växthuset gör det ni ångrar er inte. MVH Birgitta
Hej,
tack så mycket för svar ang. odlingsbäddarna. Nu jorden är klart i växhthuset men jag letar efter brunnen hästgödsel i Norra STH, vilket jag vill blanda med jord och efteråt (nästa helg) monterar vi växthuset.
CITAT (bara* @ 05-09-2010, 20:16)  Hej,
tack så mycket för svar ang. odlingsbäddarna. Nu jorden är klart i växhthuset men jag letar efter brunnen hästgödsel i Norra STH, vilket jag vill blanda med jord och efteråt (nästa helg) monterar vi växthuset. Kontakta närmsta stall, de brukar vilja bli av med gödseln så de slipper betala för att frakta bort den. Jag hämtade gödsel hos en granne förra hösten och den blandade jag sedan ned i landet i våras och det har växt som bara den där! Jag lät den under vintern vara i en gallerkompost uppblandad med uppkrattade höstköv och gräsklipp. Oj, måste ta och hämta mer jag med nu!
Jag tackar också så mycket för odlingsbädd-tips !! Nu j--lar ska jag få fart på gubben så att han iaf hjälper mej att flytta växthuset till lite skuggigare plats, så kan jag bygga bäddar nu i höst/vinte, planera och sen börja plantera lite så smått i början av 2011 ... Har ett pyttelitet växthus, men tänker mej en rejäl bädd på ena kortsidan och lite bänkar o hyllor för sticklingar och småplantor + krukor på långsidorna. Och amplar med tomater !! Oh, lycka !! Åh, jag LÄNGTAR redan till våren !!  Anja Danmark, vilken livsnjutare du har där på fotot ....
Just ja, vilka material har jag anvät till mina odlingslådor? Jo, jag har köpt vanliga furuplankr, råspont heter det kanske, de som är hyvlade på ena sidan. Dessa har jag sedan grundoljat och på utsidan och överkanten målat med lasyr och invändigt klätt med grön presenning som jag har häftat fast. Botten är alltså öppen. Just ja igen! Jag har ju lagt en lager med samkross runtom och mellan brädor och samkross ligger det markduk. Om du lägger grus, sten, samkross osv runt om odlinglådorna vill jag rekommendera dig att sätta lite stöttor inuti lådorna för annars kommer sidorna på odlingsbäddarna att bågna (det gjorde de för mig så jag fick gräva bort lite samkross och trycka tillbaka för att sedan sätta plankor på insidan). Visserligen kommer jorden att skapa ett tryck när den kommer på plats men jag tror nog att trycket från krosset (och sedan plattorna som ska läggas ovanpå) trycker mer samt att det är där man går och då även trycker. Hoppas du förstår hur jag menar. Och näpp, inga glas har monterats i helgen... Vi stod och svor över dörrarna och kom fram till att jag måste kontakta Willab om detta för det är helkonstigt med glipan nedtill. Det är inte dörrarna som är sneda, de verkar hänga snett! Ursäkta språket men jävla idiotiska förbannade bruksanvisningar och konstruktion!!!
Louisen
05-09-2010, 21:36
Det där lät kämpigt Peztis! Jag är typen "gör först läs sen" så när jag tvingas använda manualer eller liknande så vill det till att de är bra, annars...  Hoppas de har nåt bra svar till er på Willab! Det där med startnyckeln till mannen... jag inser att mitt inlägg fick det att låta som att jag bara knäpper med fingrarna så jobbar han på  ... inte riktigt. I helgen har jag putsat hela grunden till växthuset! Mannen: Blandat putsen åt mig  . Men jag ville göra det själv, tror helt enkelt att jag gör det bättre
Anja Danmark
06-09-2010, 08:21
CITAT (omk @ 05-09-2010, 22:02)  Jag tackar också så mycket för odlingsbädd-tips !! Nu j--lar ska jag få fart på gubben så att han iaf hjälper mej att flytta växthuset till lite skuggigare plats, så kan jag bygga bäddar nu i höst/vinte, planera och sen börja plantera lite så smått i början av 2011 ... Har ett pyttelitet växthus, men tänker mej en rejäl bädd på ena kortsidan och lite bänkar o hyllor för sticklingar och småplantor + krukor på långsidorna. Och amplar med tomater !! Oh, lycka !! Åh, jag LÄNGTAR redan till våren !!  Anja Danmark, vilken livsnjutare du har där på fotot ....  Ja - katten er langt fremme der i forhold til de fleste af os!
CITAT (Peztis @ 05-09-2010, 21:57)  Kontakta närmsta stall, de brukar vilja bli av med gödseln så de slipper betala för att frakta bort den. Jag hämtade gödsel hos en granne förra hösten och den blandade jag sedan ned i landet i våras och det har växt som bara den där! Jag lät den under vintern vara i en gallerkompost uppblandad med uppkrattade höstköv och gräsklipp.
Oj, måste ta och hämta mer jag med nu! Alla som jag ringde runt omkring har bara färsk hästgödsel som de borstar bort ofta. Jag hittade en man i Botkyrka som sa att han har brunnen gödsel. Jag beställde en lastbil idag och fick gödsel. Problemet är att det ser ut blöt, jag förstår inte om den verkligen är brunnen. Ägare var inte på plats när chauffören lastade och jag inte är säker att de tog från rätt ställe. Tänkte lägga överalt under buskar och gräset på hela tomten men nu vet ej om det är färdig att använda. Hoppas att det inte regnar nu tills vi flyttar allt, annars grannar blir inte glada. Jag tänker också spara en del i en hög. Jag har ju myyyycket.
CITAT (Peztis @ 05-09-2010, 22:06)  Just ja, vilka material har jag anvät till mina odlingslådor? Dessa har jag sedan grundoljat och på utsidan och överkanten målat med lasyr och invändigt klätt med grön presenning som jag har häftat fast. Botten är alltså öppen. Och näpp, inga glas har monterats i helgen... Vi stod och svor över dörrarna och kom fram till att jag måste kontakta Willab om detta för det är helkonstigt med glipan nedtill. Det är inte dörrarna som är sneda, de verkar hänga snett! Ursäkta språket men jävla idiotiska förbannade bruksanvisningar och konstruktion!!!  Tack så mycket. Men vilken grundolja och vilken lasyr som passar och är inte giftiga? Jag får hjälp av en bekant att montera växthuset eftersom jag med min man är som handikappade när det gäller sådana saker. Hoppas att det går att fixa på något sätt annars jag ska svära mycket på Willab. Vi har samma växthus (samma dörr)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|