MrMurphy
Hemma hos min mor i Jämtland och ska hjälpa att röja nere vid skgskanten, röja sly och slå en naturdel av tomten. Sprang då in i en smärre äng som uppkommit sen förra året med en form av blommor (?) som jag inte vet vad det är. Detta fanns inte för ett år sedan och dessa är närmare 2 meter höga och brett ut sig på ett rätt stort område redan. Skulle behöva lite identifieringshjälp av ren nyfikenhet.

[attachment=53620:bild.jpg]
Irene_L
Kan det vara jättebalsamin?
Gunilla T
Ja, det är jättebalsamin - ta bort dem, de konkurrerar ut all annan växtlighet och sprider sig enormt snabbt.
MrMurphy
Läste just på och herrejisses... Imorgon blir det utrotning. Den här sommaren känner jag att den inte riktigt går i mitt tecken då jag vid min tidigare förfrågan konstaterade att jag pysslat om en snårvinda i min rabatt, och nu detta. *suck*

Tack för hjälpen!
MrMurphy
På tal om utrotning förresten? Effektivaste sätt? Jag funderade på att klippa av blomdelen och kasta i sopsäckar samt gräva upp det jag kan av rötter och förpassa dessa till detsamma. Men där själva beståndet har vuxit? Tror ni att det kan vara en bra idé att ta den plätten till att förpassa detta berg av sly samt ett berg av annat slaget material? Kan det bli så pass kompakt att det stryper möjligheten att ta sig "upp" igen? Och att man därefter håller ett öga på området om det dyker upp igen? Är jag helt fel ute?
ingrids
Att döma av hur det ser ut vid koloniområdet kan man inte kväva jättebalsamin genom att tippa sly och annat på den. Däremot är den ettårig så om den inte får gå i frö så kommer beståndet på sikt att minska eller dö ut.

Hittade just denna broshyr om att bekämpa jättebalsamin.
MrMurphy
CITAT (ingrids @ 10-08-2010, 20:16) *
Att döma av hur det ser ut vid koloniområdet kan man inte kväva jättebalsamin genom att tippa sly och annat på den. Däremot är den ettårig så om den inte får gå i frö så kommer beståndet på sikt att minska eller dö ut.

Sådå behöver man inte gräva efter rötter då heller? Det räcker att jaga blommorna och förpassa dessa till pärleporten och hugga ner resterande? Är ju redan i blom dock så den kommer bli en jakt de närmaste åren. Dock så måste vi göra någonstans av allt som kommer att tas ner så täcks området så kanske möjligheterna är desto mindre att fröna inte kan ta sig och att man får hålla ett getöga och rycka så fort man ser att en rackare dyker upp.

Tack för svaren! *ser hur semestern i norr ser ut att gå i myggornas tecken i skogen*
Red Top
Du behöver absolut inte gräva upp rötterna. Det är en balsamin, som är ettårig. Rotsystemet fryser bort under vintern. Jämför med att lämna en Flitig Lisa ute när frosten kommer.

Den sprider sig enbart genom frö. När den dyker upp på våren, vilket den gör om fröna hunnit mogna och sprida sig på hösten, är det bara att rycka upp plantorna.

Jag odlar den. Sparar alltid lite plantor här och där för humlornas skull. De älskar den.
MrMurphy
CITAT (Red Top @ 10-08-2010, 20:32) *
Du behöver absolut inte gräva upp rötterna. Det är en balsamin, som är ettårig. Rotsystemet fryser bort under vintern. Jämför med att lämna en Flitig Lisa ute när frosten kommer.

Den sprider sig enbart genom frö. När den dyker upp på våren, vilket den gör om fröna hunnit mogna och sprida sig på hösten, är det bara att rycka upp plantorna.

Jag odlar den. Sparar alltid lite plantor här och där för humlornas skull. De älskar den.

Tack! Lite gröngöling på detta och alla tidigare eländen har inkluderat rötter! :-D Men den har spridit sig ruskigt mycket bara på ett år, sedan förra årets insats. Rycker in och hjälper mor min och förra årets lieinsats så fanns dessa inte här så nu känner jag mig lite smånojig när utbredningen har varit så stor och från var vete sjutton.

Kommunen var här och grävde för två sommrar sedan dessutom och fick anlägga en ny gräsmatta efter sig. Vilket resulterat i att en gigantisk kirskålsäng har uppstått. Blir lite ledsen då det varit en form av "naturlig" blomsteräng här nere och nu är det sly/kirskål och monsterplantor från Indien.

Återigen tack för svaren! Vilken herrans tur att ni finns!
Red Top
Om kommunen eller ni lade på ny jord eller grävde runt i den gamla, kan fröerna mycket väl ha kommit i dagen och börjat gro.

Men som sagt, det finns värre ogräs än jättebalsamin, kirskål t ex. kompiskram.gif
MrMurphy
Tack förresten för broschyren ingrids! Det var intressant läsning.

Red top: Jo, jag har blivit lugnare här nu. En jätteinsats och sen får mamma knalla runt och rycka till våren. Detta med kirskålen är ett riktigt elände, eftersom mamma börjat bli till åren så var snarast planen att "ängsdelen" skulle få utökas. Men nu lutar det åt att det blir en kirskålsäng vilket känns så fruktansvärt trist och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta med massiva punktinsatser när man är här så korta tider. Ska försöka plugga på iaf men kirskål är ju inte så farligt om man får något annat att ta över. Frågan är vad på en sådan här yta...
MrMurphy
Hej!

Tänkte bara rapportera om min utrotningsinsats. Det var ett bra mycket större område än vad jag från början trodde. Enbart några meter brett men det sträckte sig ca 15 meter in i skogen och i mina ögon så är det ett väldigt stort område på enbart en säsong. Det fanns ingen annan form av växtlighet under heller (kanske en potentiell kirskålsutrotare? ;-)) Men ruskigt lätt att rycka så nemas problemas på den fronten.

Finns 2 faktorer som skrämmer mig:

1. Just detta att det kommit SÅ mycket under så kort tid och ingen vettig växtlighet under.

2. Grannar tycker att man är en idiot för att det finns värre saker. Jag anser inte att det är ett resonemang som håller dock. Hatar den attityden! Känner mig fullständigt på krigsstigen när jag fått försvara mig för att jag anser att detta är en fom av växt som inte har en funktion i de jämtländska skogarna. Visst, humlorna älskar den men det finns andra växter med samma syfte och denna härjar på bekostnad av alla andra växter som borde ha funnits där.

Tack för att jag fick avreagera mig.

Irene_L
Bryr dig inte om grannarna! Jag tycker det är bra det du gör! bravo.gif Tänk hur det annars skulle se ut om några år!!
MrMurphy
CITAT (Irene_L @ 16-08-2010, 09:45) *
Bryr dig inte om grannarna! Jag tycker det är bra det du gör! bravo.gif Tänk hur det annars skulle se ut om några år!!

Precis det som jag är rädd för! Förra året 0 kvm, i år 30-40 kvm, hur ser det då ut nästa? Men så långt tycks inte folk tänka, "låt det hållas, ingen mening att försöka och det är ju fint, dessutom finns det värre saker för skogsbolagen planterar bla bla träd" Öhhh? Vad är det för resonemang, vi låter all skit vara för att det finns andra problem här i världen? ranting.gif

Jaja, de är borta nu och det ska jagas vilt de närmaste åren efter dessa. Jag vägrar låta det bli så här igen. Och nu har jag avreagerat mig över frustrationen över soffliggar grannar! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon