CITAT (Red Top @ 10-08-2010, 20:32)

Du behöver absolut inte gräva upp rötterna. Det är en balsamin, som är ettårig. Rotsystemet fryser bort under vintern. Jämför med att lämna en Flitig Lisa ute när frosten kommer.
Den sprider sig enbart genom frö. När den dyker upp på våren, vilket den gör om fröna hunnit mogna och sprida sig på hösten, är det bara att rycka upp plantorna.
Jag odlar den. Sparar alltid lite plantor här och där för humlornas skull. De älskar den.
Tack! Lite gröngöling på detta och alla tidigare eländen har inkluderat rötter! :-D Men den har spridit sig ruskigt mycket bara på ett år, sedan förra årets insats. Rycker in och hjälper mor min och förra årets lieinsats så fanns dessa inte här så nu känner jag mig lite smånojig när utbredningen har varit så stor och från var vete sjutton.
Kommunen var här och grävde för två sommrar sedan dessutom och fick anlägga en ny gräsmatta efter sig. Vilket resulterat i att en gigantisk kirskålsäng har uppstått. Blir lite ledsen då det varit en form av "naturlig" blomsteräng här nere och nu är det sly/kirskål och monsterplantor från Indien.
Återigen tack för svaren! Vilken herrans tur att ni finns!