|
malcolm
10-08-2010, 18:35
Finns här någon som har en smart lösning för upphängning av sladdar till dator, kamera etc. Menar inte fast installation nu utan hur man skall kunna bringa ordning på dessa enmeters sladdar till mobiltfn, kamera etc. som ligger ihoprullade i lådor och skåp. Har kollat hos Clas Ohlson, Teknikmagasinet, Kjell & Co, Biltema mfl. men inte hittat nå´t.
Jag har satt en hängare över dörrens baksida där jag har alla kablar till mobiltelefon, kamera mm. Hängare för dörrHängare hos Biltema
mamamaggan
10-08-2010, 23:38
Tack för de länkarna , har letat ett tag efter sådana hängare .
Nu fick jag också nytt tips om vad man kan använda dem till .
Dessa sladdar, kablar o snören överallt. När kommer det trådlösa hundkopplet förresten?
Elisabeth-Västkustkolonisten
11-08-2010, 07:17
Men mät dörrarnas tjocklek först innan ni köper dessa hängare.
Iag köpte sådana för ca 25 år sedan men dom passar inte här, dörrarna är för tjocka.
Chamomille
11-08-2010, 08:58
CITAT (xlxl67 @ 11-08-2010, 07:45)  Dessa sladdar, kablar o snören överallt. När kommer det trådlösa hundkopplet förresten?  Jaa! Eller den slanglösa vattenslangen
Gossen Ruda
11-08-2010, 10:05
För alla småsladdar har jag små plastpåsar där jag lägger de hopsnurrade sladdarna. Det finns såna som är lätta att försluta och öppna. Visserligen kan de trassla sig lite ändå men det blir inte ett stort ormbo att alla sladdar. Vattenslangarna har jag på slangvindor, tar lite plats men det får gå. Även några elsladdar har jag på en slangvinda, jag har två hopkopplade 100-metare på landet. Hemmagjorda av fk-kabel, dvs sån som man drar i rör. För trädgårdsarbetet med gräsklippare mm har jag 3 st hopskarvade 20-metare, de ligger bara nerlagda i en trädgårdskorg. Änden till eluttaget sticker ut från botten med någon meter. Den sätter jag i och tar sen andra änden och går iväg med. Efter användning drar jag bara tillbaka sladden och lägger ned i korgen. Trasslar sig aldrig.
mamamaggan
11-08-2010, 12:18
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-08-2010, 08:17)  Men mät dörrarnas tjocklek först innan ni köper dessa hängare.
Iag köpte sådana för ca 25 år sedan men dom passar inte här, dörrarna är för tjocka. Tack för det tipset .
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 11-08-2010, 08:17)  Men mät dörrarnas tjocklek först innan ni köper dessa hängare.
Iag köpte sådana för ca 25 år sedan men dom passar inte här, dörrarna är för tjocka. De som finns nu är nog anpassade för de dörrar som finns. Jag har köpt flera på olika ställen men aldrig haft problem att de inte passar men det är bra att tänka på det med måtten som du säger.
En sån bra tråd! Här behövs verkligen alla tips. Det är illa nog med härvorna på golvet men alla småsladdar... ack ack. Jag har provat två metoder. När jag jobbade hade jag småsladdar, laddare, hörlurar till mp3 i en liten tvättpåse, ni vet en sån man lägger en ömtålig tröja i för att skona den i tvättmaskinen. Den påsen förvarade jag i datorryggsäcken så att jag alltid hade med mig grejerna. Jag kallade påsen för min "godispåse"  Nu behövs den inte så jag är tillbaka på ruta ett. Ett tag hängde jag sladdarna runt lampfoten till lampan på skrivbordet. Väldigt praktiskt men inte särskilt snyggt. Mitt skrivbord står i vardagsrummet. Dörrhängare funkar inte för vi har bara dörrar till toa och klädkammare i hallen. Just nu ligger telefonladdaren bakom datorskrämen och resten ligger i en härva i skrivbordslådan... Hm.
malcolm
11-08-2010, 16:10
CITAT (Gossen Ruda @ 11-08-2010, 11:05)  Hemmagjorda av fk-kabel, dvs sån som man drar i rör. Ytterst olagligt och rent av livsfarligt. Gummikabel av kvalitet RDO/RDOE rekommenderas.
sqrulan
11-08-2010, 16:17
 Vilket bra tips att ha en hängare över en dörr! Jag har alla i en stor glasskål nu i ett enda virrvarr.
malcolm
11-08-2010, 16:19
Hittade en sådan här på Clas Ohlson idag, är till för U-ringnycklar egentligen fast kan nog fungera som sladdhållare också men jag funderar på att montera den liggande istället för stående direkt på väggen.
31-3609 NYCKELHÅLLARE RAACO CLIP 11 49,00
[attachment=53669:313609_X...3933_344.jpeg]
Gossen Ruda
11-08-2010, 21:58
CITAT (malcolm @ 11-08-2010, 17:10)  Ytterst olagligt och rent av livsfarligt. Gummikabel av kvalitet RDO/RDOE rekommenderas. Men fungerar alldeles utmärkt. Dessutom var det gratis för jag skaffade fk:n på ett bygge. Undrar vad 200 m riktig kabel kostar? Fast faran är inte så stor, jag har givetvis jordfelsbrytare.
En låda med plastburkar i olika storlekar för diverse kablar har jag ... lättöverskådligt.
malcolm
12-08-2010, 12:49
CITAT (Gossen Ruda @ 11-08-2010, 22:58)  Men fungerar alldeles utmärkt. Dessutom var det gratis för jag skaffade fk:n på ett bygge. Undrar vad 200 m riktig kabel kostar? Fast faran är inte så stor, jag har givetvis jordfelsbrytare. Tveksam till om jordfelsbrytaren fungerar om du har 200 m kabel...? Blir rätt stor resistans på den sträckan...
Gossen Ruda
12-08-2010, 13:59
CITAT (malcolm @ 12-08-2010, 13:49)  Tveksam till om jordfelsbrytaren fungerar om du har 200 m kabel...? Blir rätt stor resistans på den sträckan... Den funkar säkert för resistansen har ingen betydelse för läckströmmar, däremot kan det bli problem med att säkringen inte löser ut vid kortslutning. Fast jag har ofrivilligt kollat den saken också. Det blev kortis i sladden till motorsågen så det small till. Efter att ha lagat den gick jag upp på berget igen för att fortsätta såga. Ingen ström i sladden för säkringen hade också gått.
malcolm
12-08-2010, 17:24
CITAT (Gossen Ruda @ 12-08-2010, 14:59)  Den funkar säkert för resistansen har ingen betydelse för läckströmmar, däremot kan det bli problem med att säkringen inte löser ut vid kortslutning. Fast jag har ofrivilligt kollat den saken också. Det blev kortis i sladden till motorsågen så det small till. Efter att ha lagat den gick jag upp på berget igen för att fortsätta såga. Ingen ström i sladden för säkringen hade också gått. Beror ju på i vilken ände du ansluter jordfelsbrytaren iof. sig, om du har den i vägguttaget eller i den ände där du kopplar in din din maskin. Jordfelsbrytare brukar lösa ut runt 6 mA och 200 m kabel är en betydande sträcka i detta fall. Hur som helst, att använda Fk som skarvsladd är fortfarande regelvidrigt.
Gossen Ruda
12-08-2010, 19:09
CITAT (malcolm @ 12-08-2010, 18:24)  Beror ju på i vilken ände du ansluter jordfelsbrytaren iof. sig, om du har den i vägguttaget eller i den ände där du kopplar in din din maskin. Jordfelsbrytare brukar lösa ut runt 6 mA och 200 m kabel är en betydande sträcka i detta fall. Hur som helst, att använda Fk som skarvsladd är fortfarande regelvidrigt. Detta känns som en psedodebatt men jag tror du tänker fel. Om det läcker ut x antal mA i änden på sladden så är det x mA vid centralen också. Däremot kan spänningen sjunka i änden om man belastar mycket. Tror fö att min jordfelsbrytare bryter vid 15 mA.
malcolm
12-08-2010, 22:59
CITAT (Gossen Ruda @ 12-08-2010, 20:09)  Detta känns som en psedodebatt men jag tror du tänker fel. Om det läcker ut x antal mA i änden på sladden så är det x mA vid centralen också. Däremot kan spänningen sjunka i änden om man belastar mycket. Tror fö att min jordfelsbrytare bryter vid 15 mA. Jag skulle kasta jordfelsbrytaren om den inte bryter förrän vid 15 mA eftersom dödlig ström ligger runt 12 mA, du har iof. sig rätt i att strömmen är densamma i båda ändarna av sladden men som du själv sa, proppen gick inte trots kortslutning längre bort på sladden och detta har samband med resistansen i ledningen. Spänningen är dock densamma i båda ändarna, detta gör att en stöt är farlig i änden av kabeln på så sätt att man är direkt i kontakt med jord (marken) och strömmen går alltså inte via återledaren tillbaka. Strömmen = resistansen x spänningen. Ohms lag och det är ingen psedovetenskap bakom detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|