sanna
Nu är lyckan fullständig!
Har hittat en affär där de säljer alla örter som man kan tänka sig! laugh.gif
Även vilda örter från naturen. Blev överlycklig eftersom jag har slut på min älskade älgört och just nu när jag behöver den så väl! Är kanonsduvig!

Så jag köpte ett hekto älgört, ett hekto fläderblom, ett hekto polejmynta, ett hekto lindblom samt hemgjord honung från Sörmland! smile.gif
Nu ska här bryggas förkylningsté!

Jihaaa! laugh.gif
yla
VAR
??????? wub.gif
sanna
I närheten av Brommaplan! En antroposof-affär kallad "Källan".
Om du behöver något speciellt kan jag fixa det till dig, hur har du det med älgörten? Räcker det fram till nästa blomning, månne?! laugh.gif

Sanna smile.gif
sanna
Ehhh...Brommaplan, Stockholm, vill säga.... sleep.gif rolleyes.gif
yla
CITAT (sanna @ 23-01-2004, 15:24)
I närheten av Brommaplan! En antroposof-affär kallad "Källan".
Om du behöver något speciellt kan jag fixa det till dig, hur har du det med älgörten? Räcker det fram till nästa blomning, månne?!  :lol:

Sanna  :)

jaadå jag brukar plocka så jag klarar mej
har vant mej vid hur mycke som går åt
rolleyes.gif
gulligt av dej men som sagt jag har så de räcker me de mesta
men tänkte att de låg i närheten här smile.gif
Christoffer
Säljer de på postorder eller via internet?
sanna
CITAT (Christoffer @ 25-01-2004, 16:55)
Säljer de på postorder eller via internet?

Jag kollar och återkommer!

Sanna smile.gif
Wargen
Enligt Gula Sidorna har inte Källan någon hemsida, men om Sanna eller annan hittar adressen, please tell!
sanna
Näe...Slappa Sanna har inte kollat....*skämmas, skämmas*

- men jag gör det under den närmaste veckan, okidok?

Sanna sleep.gif
Cilla
För er som bor långt ifrån Brommas Källan - älgört är mycket god att använda färsk som teapåse. Man klipper av blomman, skakar ur ev insekter och stoppar ned i hett vatten i en kopp.

Sött, blommigt och gott tea med honung och mjölk.
kryddan
Fråga från okunniga mig: är älgört och älggräs samma sak? Vet bara att man får ta det lite varligt med älggräs även om det är kanon om man skulle vara ute i naturen och behöva något smärtstillande smile.gif
sanna
Ja, älggört och älggräs är samma sak - liksom mjödört och en massa andra benämningar på denna gudaört!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Kryddan, du har rätt angående att man ska ta det varligt med älgörten eftersom den innehåller salicylsyra. Det är ju iofs inte farligt, tvärtom välgörande om man har ont någonstans eller feber, men det har man ju inte alltid...
Det är så synd att man inte kan dricka hur mycket man vill av älgörtsblom, den är ju så himla god! Gillar dock inte bladen, de tycker jag är beska...är det någon förresten som vet om det är salicylsyra bara i blommorna eller om det är det i alla växtdelar? Har läst någonstans att koncentrationen är högre i knopparna, någon som vet mer?

Sanna (som SKA kolla om Källan har någon slags sajt och postorder) smile.gif
sanna
Hejhej!

Då ska jag leverera lite besked: "Källan" har varken hemsida eller möjlighet att bedriva postorderverksamhet, tyvärr.
Däremot heter deras leverantör av t ex örter, kryddor, medicinalväxter i lösvikt BIOFOOD! Där kan man beställa. Vet dock inte hur stora kvantiteter det bör vara, men klicka på länken och kolla, vetja!

Sanna smile.gif
sanna
Okeyokeyokey!

Nu kommer mer besked! (Hmmm...det är bara jag som skriver i den här tråden... unsure.gif )

Jo, jag kontaktade Biofood, de säljer naturligtvis inte till privatpersoner - DÄREMOT - hänvisade de mig till EKOBODEN, som har örtförsäljning på nätet! Visserligen i färdigpaketerad form, men jag fick beskedet att de kan ta in från Biofood vad man vill ha, även örter i lösvikt alltså. Älgört - here I come!

SÅ! Nu har jag infriat mitt löfte...*lättad suck*

Sanna smile.gif
Unn
Tusen tack Sanna för engagemanget!
Säger Unn, som följt tråden nyfíket men tyst smile.gif
Wargen
CITAT
SÅ! Nu har jag infriat mitt löfte...*lättad suck*

Hehe, vi har bara suttit tysta och väntat! biggrin.gif tongue.gif
sanna
Ja...jag kände era spända förväntningar riktigt dallra över nätet.... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Sanna smile.gif
MadeleineB
Bra Sanna,
nästa gång jag är i Stockholm ska jag åka till Källan och proviantera litet. Jag älskar i och för sig att plocka och torka växter själv, men ibland fungerar det ju inte, just när det är tid att plocka någon. Och ibland är jag för engagerad av annat (lat?) för att plocka själv. Så det är kanon att ha ett ställe att handla på!
Hälsningar
MadeleineB
RipzawEvil
Hallå!

Blev lite nyfiken på älgört/älggräs som ni pratat i denna tråden, den verkar riktigt intressant smile.gif

Kan man ta frön av den, elelr köpa frön och odla själv? eller måste man ut i skog och mark och "skörda"? kan man odla den i lägenhet?
Unn
Hej,hej!
Jo man kan både ta frön av den - eller köpa, och odla den. Det finns en rosa tamvariant som kallas amerikanskt älggräs. Som vild växer den gärna på lite fuktiga ställen. Inomhus i lägenhet vill den nog inte gärna bo däremot.
Unn
RipzawEvil
CITAT (Unn @ 02-03-2004, 12:13)
Hej,hej!
Jo man kan både ta frön av den - eller köpa, och odla den. Det finns en rosa tamvariant som kallas amerikanskt älggräs. Som vild växer den gärna på lite fuktiga ställen. Inomhus i lägenhet vill den nog inte gärna bo däremot.
Unn

Hmm...

Det är en utomhusväxt med andra ord! Skulle vara trevligt att odla den. Jag har lite dåligt med trädgård i och med att jag bor i stan, men jag har en lagom balkong i söderläge.

Kan man odla Älggräs i blomlåda? Den kanske ska stå i lite skugga?
yla
CITAT (sanna @ 17-02-2004, 12:19)
är det någon förresten som vet om det är salicylsyra bara i blommorna eller om det är det i alla växtdelar? Har läst någonstans att koncentrationen är högre i knopparna, någon som vet mer?

ja alltså
användbara delar :blommor ,,,,sällan blad,,,,unga skott

jag tar alltid blommor som bara slagit ut lite
o detr följer alltid med lite blad o dett är okey
bara de inte blir för mycket blad
Gunvor Nilsson
Jag förstår inte riktigt det där med örtthe. Varför tycker ni det är gott när jag tycker det bara smakar hö? sad.gif Måste man vänja sej?

Mitt barnbarn kom hem från Srilanka med en påse vanligt the som smakar underbart gott! wub.gif Inte dom sopor man köper i livsmedelsaffärer

/Gunvor
yla
Gunvor jag tror du skulle gilla älgörtssteet
faktiskt
smakar o doftar som honung
Gunvor Nilsson
Jag får väl prova i sommar, det växer älggräs i en fuktsvacka på tomten - tack för tipset oldwolfie! smile.gif
Fast honung ska helst avnjutas direkt från vaxkaka med långmakaron som sugrör (men långmakaroner finns inte längre!)
/Gunvor
Cilla
Håller med om honung i vaxkaka Gunvor, även om jag inte provat det med långmakaroner. Vaxkakehonung kan göra vem som helst till en honingsälskande Nalle Puh!

Jag tycker också att många örtteer smakar beskt och hö. Men det gäller främst vissa sorter eller teer som legat länge, och vissa blandningar som säljs som hälsodrycker. Prova svartvinbärsörtte, det är nästan alltid gott. Eller te av lindblom, kamomill, mynta.

Färska örtteer har sällan hösmak. Björkte på vårens första trädblad är sprudlande gott. Färskt ljungte på sensommaren har en helt annan blomsmak än det torkade.
Gunvor Nilsson
Tack Cilla! Jag kanske upptäcker en helt ny värld i sommar! Ska pröva alla rekommenderade the-örter! wub.gif Men om man vill ha det där färska även på vintern då? Kan man frysa in färska blad och blommor i lufttäta påsar eller blir det också hö?

/Gunvor
Zanna
Tack för tipset Sanna. Jag har vidarebefordrat det till två kompisar som var gröna vågare "en gång i tiden". Han var föresten med och startade Krav-märkningen.

Själv är jag på jakt efter Hallonbladssirap eller Hallonbladste (vet inte vilket) som ska var bra för hundar vid skendräktighet. Jag ska kolla på Ekoboden.
sanna
Tror att den här länken nedan möjligen har varit upp förrut...HÄR hittade jag en sajt som säljer hallonblad. Lite större kvantiteter speciellt för hästar, ganska billigt om man jämför med hallonblad för människor... smile.gif Tror nog att "hästhallonblad" ska funka på hund också!:lol:

Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon