akagebeck
Hej!
Jag satte några plantor med "Röd solhatt" av sorten "Magnus" för tre år sen. Det blir både färre och lägre blommor för varje år :-(
Den står i sol hela förmiddagen. Jag brukar också lägga på kogödsel varje vår. Rabatten är ganska väldränerad då det är en upphöjd rabatt.

Vad kan det vara som är problemet? Kan det vara dålig jord? Blir det kanske för torrt i rabatten? Vi har en del små svartbruna snäckor som käkar lite på bladen, kan de ställa till det?

/Anna
Gun-Britt zon 5
Jag hade en planta som nätt och jämt överlevde. Jorden var inte så bra där, och väldigt torrt. I fjol flyttade jag den till ett annat ställe, med bra jord och fuktigare. Den har nu växt så det knakar och blommar för fullt.
Gunilla T
Jag tror också det är jorden - för torrt och kanske för näringsfattigt. Snäckorna har nog inget med dålig tillväxt att göra. Är det trångt i rabatten också?

Hos mig sprider sig `Magnus´ överallt, får plocka bort massor med fröplantor.
akagebeck
Låter hoppfullt! Ska se till att vattna på bra nästa säsong och även jordförbättra. Har skaffat en varmkompost i år och ser fram emot att få tömma ut innehållet i min rabatt nästa vår tongue.gif

Tack för svar!

/Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon