Odjuret
Hej allihop,

Jag behöver lite råd. Skulle jag kunna plantera rosor från rosenposten i slutet på augusti eller är det för tidigt?

Jag har förstått att det är barrotade rosor man får från rosenposten. Vet någon var man kan köpa krukodlade rosor till bra pris?

Min sista fråga blir att undra hur lång leveranstiden är till Stockholm?

tack på förhand!
Ezereht
Jag tror vid Kungens Kurva finns Zetas, dom borde ha mycket krukade rosor. Jag var också till Plantagen nånstans i närheten av Naturhistoriska muséet (vagt i närheten, jag bara såg att vi körde förbi det) och dom hade mycket rosor tyckte jag.

Trädgården i Söderfors (nära Tierp) har massor av rosor och klematis, fin badplats nära också om man har med bikinin wink.gif

Rosenposten levererar ganska snabbt, typ 2 veckor eller så tror jag. Augusti är en bra planteringsmånad, det regnar och är gossigt. Min trädgård är jätteglad i allt regn. Fast den är i Umeå förståss.
mino
Trädgårdshuset i Skarpnäck har också stort utbud på rosor i kruka, likaså Slottsträdgården i Ulriksdal. Zetas har en realåda där man kan fynda rosor för en 50-lapp men det är ju inte alltid det finns nåt man vill ha där. Annars kan man också hitta billigare rosor på Hornbach i Botkyrka även om deras utbud är lite instabilt. Förra året köpte jag några Austinrosor där för ett bra pris men i år har jag inte sett några. (Hornbachs trädgårdssortiment tycker jag för övrigt är helt okej och rätt prisvärt även om det är en byggvarufirma.)
Kajsa
Tror inte man kan få rosor av Rosenposten vid denna tid utan mera mot sept/okt. det är lite för tidigt gräva upp dom än. Utbudet i butikerna kan vara dåligt vid denna tid mycket är slut och många brukar vara fula av att ha stått i krukor hela sommaren, många kan ha fått sjukdomar också. Så är det ofta rotsnurr och trångt i krukorna.

Kan du vänta välj Rosenposten istället som gräver upp fina rosor från sina stora fält.
Och har ett bättre pris än krukade.
stanwell
Hej! Barrotade rosor finns inte förrän i september/oktober som Kajsa skriver. De skördas nämligen inte förrän i slutet av september då de behöver gå i vila innan de grävs upp. Rosorna tar skada av att grävas upp för tidigt. Det finns Svenskodlade rosor på postorder också som alternativ till rosenposten. Jag rekommenderar gärna:

Flora Linnea - www.floralinnea.com

och

Cedergrens - www.cedergrens.com

Båda har ett väldigt stort utbud av rosor av högsta kvalitet. Flora Linnea i Helsingborg håller dessutom ett mycket stort sortiment av krukodlade rosor under hela säsongen mars-november, alltid värt ett besök.
MrMurphy
Om du är på rosjakt så skulle jag tipsa om att ta en dagstripp och utflykt till Ösmo plantshop, mitt nya himmelrike! Kanske inte billigast men för sjutton, man ska strypa kontot innan ett besök där. De hade en mängd jättefina rosenbuskar när jag var där för några veckor sedan, på hemsidan framgår inte priser men 240 sorter enligt hemsidan. http://www.osmoplantshop.se/index.htm

Och på väg dit finns Plantagen utanför Farsta, hyggliga priser just nu, Bauhaus i Länna har hyggliga priser, kvalite på dessa har jag ingen aning om. Stanna till i Tungelsta! Flera handelsträdgårdar, där är det Blomorado som har rosor men de andra handelsträdgårdarna är värt ett besök när man är i krokarna "bara för att".
Odjuret
Ja tack för alla fina svar!
då har jag förstått skillnaden mellan kurka och barrotat. Det blir till att vänta då jag ska ha rätt många rosor.

tack tack!
malcolm
Coop Forum säljer rosor, pris och kvalitét vet jag dock inget om.

Det råder delade meningar om när man kan plantera rosor, åtminstone förr i världen sa man att de skulle planteras så sent som möjligt på hösten, nästan så att tjälen började göra sig påmind men jag vet inte. Har planterat rosor mitt i sommaren med gott resultat men man skall visst inte sätta rosor där det växt rosor förut utan att byta ut all jord.
kerstin z5-6
Krukodlat kan planteras hela säsongen, men dyrt med frakt, barrotade säljs o leverereras höst och vår
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon