prästkragen
11-08-2010, 09:26
Hej alla!
Vi har tagit över en bostadsrättsförening och har 850 kvm tomt. På ena sidan är det tre gamla träd (äpple och päron). På andra sidan är det både äpple-, körsbär- och päronträd, samt syren. Vi funderar över vad vis ska eller först och främst kan ha under träden. Idag är det endast en jordyta, där bl a syrenerna försöker föröka sig.
Kan vi ha gräs, även om det ligger nästan uteslutande i skuggan? Gräs är ett bra alternativ för oss för då räcker det att klippa det då och då.
Vad kan vi plantera annars som inte kräver för mycket jobb för att växa bra?
Under träden finns också ett staket som är cirka 1 m högt och som vi gärna skulle vilja slippa se, genom att plantera något slags växt som klättrar på det. Där kommer aldrig solen fram, så det bör vara en växt som trivs bäst med att växa i skuggan.
Tack för alla svar!
Prästkragen (jag är helt ny här, så jag hoppas att jag la inlägget på rätt ställe, samt att jag kan få svar också)...
Kesigul
11-08-2010, 09:48
Välkommen hit.
Vad skall ni använda platsen till? Förutom skuggan beror det ju på vilken jord ni har & tillgång på vatten och vilken zon som gäller.
I mitt tycke är gräs inget lätt underlag då de kräver en hel del jobb för att hållas fint. Skall delar användas till sittgrupper skulle jag satsa på grus (markduk under). Upphöjd rabatt med kraftfulla perenner runt om (som håller ogräs stången) och så marktäckare. Sistnämnda är vintergröna, skuggröna, ormöga, hasselört och myskmadra exempel på.
.
Fågelvägen
11-08-2010, 10:25
Vid staketet kan ni plantera storbladig pipranka, Aristolochia macrophylla. Den är härdig upp till zon V, trivs i skugga, men blir med tiden mycket kraftig och tung. Staketet ska alltså vara stabilt byggt för att inte krokna under piprankans tyngd.
Jag tycker som Kesigul att gräs är en mindre lyckad lösning.
Ska ytan tåla slitage tycker jag att grusgångar och ev. kullerstensbeläggning kan bli snyggt, samtidigt som gångarna visar var man ska gå. De vackra marktäckarna som Kesigul nämner är inget man kan springa och leka på.
För idéer om vad man kan skapa på små gröna områden i stadsmiljö: res till Enköping för inspiration!
Hej och välkommen hit! Det finns en hel del att välja på, som Kesigul säger så kan gräsmatta bli svårt i skugga, det bli oftas väldigt mycket mossa.
Till staketet kanske alpklematis eller kaprifol kan vara fint, så blir det lite blomning med.
Växter för skuggiga lägen
Buskar:
Acer ginnala ginnalalönn
Amelanchier i sorter, häggmispel
Berberis candidula silverberberis
Buxus i sorter, buxbom
Chionantus virginicus snöflocksträd
Cornus alba 'Sibirica' korallkornell
Corylus avellana vanlig hassel
Ilex i sorter, järnek
Kerria japonica 'Pleniflora' dubbelblommande kerria
Lonicera caerulea blåtry
- pileata lingontry
- tatarica rosentry
Mahonia i sorter, mahonia
Philadelphus coronarius luktschersmin
Physocarpus opulifolius 'Dart´s Gold' gul smällspirea
Prunus laurocerasus i sorter, lagerhägg
Ribes alpinum måbär
- odoratum gullrips
Rubus odoratus rosenhallon
- deliciosus brudhallon
Sambucus racemosa druvfläder
Spiraea bumalda 'Anthony Waterer' rosenspirea
- vanhouttii bukettspirea
Symphoricarpus i sorter, snöbär
Rhododendron och azaleor:
Rhododendron, alla städesgröna
Barrväxter:
Taxus i sorter, idegran (ej gulbarriga)
Thuja i sorter, thuja (ej gulbarriga)
Tsuga i sorter, hemlock
Klängväxter:
Clematis alpina i sorter, alpklematis
Aristolochia pipranka
Euonymus fortunei radicans klätterbenved
Hedera i sorter, murgröna
Humulus lupulus humle
Hydrangea petitolaris klätterhortensia
Lonicera periclymenum i sorter, vildkaprifol
Parthenocissus i sorter, vildvin
Perenner:
Aruncus dioicus plymspirea
Asarum europaeum europeisk hasselört
Astilboides tabularis parasollblad
Bergenia cordifolia hjärtbergenia
Brunnera macrophylla kaukasisk förgätmigej
Cortusa matthioli klockviva
Corydalis lutea gul nunneört
Dicentra formosa fänrikshjärta
- spectabilis löjtnantshjärta
Epimedium i sorter, sockblomma
Galium odoratum myskmadra
Geranium macrorrhizum flocknäva
Helleborus julros
Hepatica nobilis blåsippa
Hosta i sorter, funkia
Lilium martagon kroll-lilja
Lysimachia nummularia penningblad
Omphalodes verna ormöga
Pachysandra terminalis skuggröna
Pulmonaria saccharata brokbladig lungört
Rodgersia aesculifolia skuggblad
Saxifraga urbium skuggbräcka
Tiarella cordifolia spetsmössa
Tradescantia i sorter, tremastarblomma
Trillium grandiflorum treblad
Vinca minior vintergröna
Waldsteinia ternata gullgröna
Ormbunkar:
Adianthum pedatum frilandsadianthum
Asplenium trichomanes svartbräcken, bergspring
Antyrium felix-femina majbräken
Blechnum spicant kambräcken
Dryopteris filix mas träjon
Matteuccia struhiopteris strutbräken
Onoclea sensubilis pärlbräken
Osmunda regalis kungsbräken, safsa
Phyllitis scolopendrium hjorttunga
Polypodium vulgare stensöta
Polystichum spetsbräken
Gräs:
Carex grayi spikklubbestarr
- morrowii 'Variegata' japansk starr
Luzula sylvativa storfryle
Mvh
Fenja
Kesigul
11-08-2010, 10:42
Vilken jättebra lista Fenja. Den tar jag som inspiration till min egen skuggsida.
Penningblad tål en hel del tramp men mycket lek tär nog på den också. Kanske en gräsrundel där det är som ljusast? Sätt gärna en sten kant i kant så att hjulet på gräsklipparn tar allt gräs så slipper ni ta till trimmer.
Kerria ger en hel del rotskott, åtminstone min. Fast vackra gula blommor.
prästkragen
11-08-2010, 15:01
Hej alla och tack för såmånga förslag!
För att förtydliga var det kommer att planteras, är området under träden ingen plats vi kommer att vistas på. Det kommer endast att vara planterat så det blir så fint som möjligt, men nu har jag redan idéer om att vi kanske kunde använda en del av platsen till en liten "ö", med ett litet bord och 2 stolar. Möblerar fint och ger användning till platsen. I så fall bör vi klippa/skära av vissa grenar som är alldeles för låga.
Jag tar upp detta på styrelsemöte och tveka inte att ge mig fler förslag. Jag återkommer säkert med vad vi har valt och hur det utvecklas!
Kesigul
11-08-2010, 17:41
850 kvm som ni inte skall vara på? Verkar perfekt att, förutom den ö ni gör till sittplats, skapar en singelväg genom upphöjda rabatter och kanske en barnvänlig vattenblänk. Grus är ett trevligt underlag om det kantas av växter och som sagt mindre jobb än gräsmatta.
Många varnar för smultron (invasiva), vore väl inte helt fel här :-). Tydligen knäcker de en del ogräs. Mina verkar inte bekymra sig nämnvärt om skugga. De kan ju vara marktäckare under ogiftiga växter så att barnen kan njuta av godsakerna.
CITAT (Kesigul @ 11-08-2010, 18:41)

Många varnar för smultron (invasiva), vore väl inte helt fel här :-). Tydligen knäcker de en del ogräs. Mina verkar inte bekymra sig nämnvärt om skugga. De kan ju vara marktäckare under ogiftiga växter så att barnen kan njuta av godsakerna.
Det finns smultron som inte revar sig, jag tror Bröderna Nelson har fröer som heter Rügen.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.