ogräset
Hejsan!

Våren 09 bestämde vi oss för att ta bort asfalten på garageinfarten den var sprucken och knölig. Tänkte lägga plattor men allra helst ville vi ha singel. Tyckte att det passade bäst till vårt hus som är ett rött trähus. När nu uppfarten lutar så tänkte vi att det nog inte går, killen med grävskopan grävde ur så mycket det gick. Vi bestämde oss för att pröva singel i alla fall, blir det inte bra så kan vi ta bort och lägga plattor. Sagt och gjort så gjorde vi detta, funkar hur bra som helst. Efter en snörik vinter så ligger all singel kvar.

Ha det bra

Mvh Birgitta tummenupp.gif

Uppfart_DSC8017.jpg

Peztis
Och vi som skulle vilja bli av med vår grusgång... har ägnat flera timmar till att rensa ogräs i den och då är inte ens 1/3 gjord samt att de värsta parierna är kvar. Suck...

Men fint är det hos er i alla fall!

Ett litet PS:
varje gång jag sett denna tråd så har jag läst det som SNIGEL i stället för SINGEL. Va, är det någon som är glad att få in sniglar i trädgården? biggrin.gif Då kan ni få mina "oförargliga" vinbärssnäckor som älskar växterna i trädgården!
Solstorm
Något bland det bästa jag gjort var att efter ha haft mörkt grus byta till ett ljust. Det lyser faktiskt upp när det skymmer.
ogräset
Hejsan!

Visst är det mysigt med singel? Jag gillar knastret när man går på stenen det får mig att tänka tillbaka på min mormor och morfars gård. Där var det bara singel.
Jag kommer inte ihåg hur de gjorde underlaget men än så länge ser vi inte skymten av något ogräs. Och solstorm du har alldeles rätt det blir mycket ljusare, sen blir det en väldigt fin färg på stenen när det regnar.

Ha en underbar höst!

MVH Birgitta biggrin.gif
Inga från Närke
CITAT (ogräset @ 29-08-2010, 14:56) *
Hejsan!

Visst är det mysigt med singel? Jag gillar knastret ..........m.m.

Ha en underbar höst!

MVH Birgitta biggrin.gif

Tog mig friheten att korta av citeringen. Detta med mysigt håller jag inte med om. Tänkt när ni ska skotta snö och lägger upp det mot gräsmattan m.m. och andra ställen, då har ni grus överallt så var det i allafall hos oss, så vi lade asfalt och slipper detta problem med en massa grus i/på gräset. I värsta fall kan det komma med lite efter att de sandat vägen utanför med den stenen är så liten att det försvinner i gräset.
Men lycka till och visst är det finare än en solblekt asfaltsplan det tycker även jag.
Källtorpet L&T
CITAT (Inga från Närke @ 29-08-2010, 21:35) *
Tog mig friheten att korta av citeringen. Detta med mysigt håller jag inte med om. Tänkt när ni ska skotta snö och lägger upp det mot gräsmattan m.m. och andra ställen, då har ni grus överallt så var det i allafall hos oss, så vi lade asfalt och slipper detta problem med en massa grus i/på gräset. I värsta fall kan det komma med lite efter att de sandat vägen utanför med den stenen är så liten att det försvinner i gräset.
Men lycka till och visst är det finare än en solblekt asfaltsplan det tycker även jag.

när det gäller snöskottning på en grusgång/grusplan så är det inte så stora problem anser jag, det gäller att tänka till ifrån början..
hemma hos mina föräldrar gjorde vi alltid så att den första snön packade vi ordentligt och lät den frysa till..
när sen nästa snöfall kommer så har man en hård "botten" som gör att man inte får med en massa grus upp med skyffeln..

visst, det är ju risk för att det blir halt, men då får man sanda helt enkelt..
Malvia
Vi har haft singel på vår uppfart/gård i 35 år. Mycket tålig mot allt i stort sett under alla år. När vi byggde ut för 20 år sen fick vi jämna ut efter bygget och ha på mer singel.
Jo, ogräs kommer det, men tar men det på en gång så....

Min far tar alltid och krattar grusgångarna på sin tomt minst en gång/vecka. Han har aldrig ogräs där.

Nu är det dax för oss att ta itu med gången igen, för 3 är sen grävdes gången/ gården upp rejält då vi lade ned för bredband.
Nu har markytan fått sjunka in och vi kan börja planera för hur vi ska ha det.

Vad gäller snöskottning så lägger jag snöhögarna på utvalda ställen i grusgången så på våren kan man kratta ut gruset som kom med vid skottningen.

Rättat stavfel
Solstorm
CITAT (Malvia @ 30-08-2010, 15:31) *
[color=#0000ff]
Min far tar alltid och krattar grusgångarna på sin tomt minst en gång/vecka. Han har aldrig ogräs där.

När jag var liten (det var en gång för länge länge sedan) så brukade man kratta gården till helgen. Det har nog blivit ganska bortglömt att göra så.
Om man har lite tjockare gruslager så får inte ogräset fäste lika lätt men det blir lite tyngre att kratta. Vi glömmer bort att vi har ett vackert och värdefullt gym på utsidan.
Peztis
CITAT (Solstorm @ 31-08-2010, 08:32) *
Vi glömmer bort att vi har ett vackert och värdefullt gym på utsidan.

Det där fattar inte folk!!!
Vi hade "tävling" på jobbet om att man skulle gå, simma, springa, gymma.... och så skulle man skriva upp hur mycket man gjorde osv.
Jag skrev upp 4 h gräsklippning, 3 h klippa äppelträd, 2 h gräva om landet osv och det blev rätt surt när jag vid lottdragningen vann andrapris, ett presentkort på Interpsort som resulterade i en varm och skön fleecetröja att ha i trädgården! rotfl.gif
ogräset
Hejsan!

Vi har varit med om en otroligt snörik vinter, gillar att skotta snö så hela garageinfarten har varit mitt träningspass.
Och någon singel på gräsmattan har jag inte upptäckt och någon snöslunga finns inte vi skottar för hand.
Mina föräldrar hade också singel eller rättare sagt så var det en sten som kallades för skarn, har bara sett den i värmland.
Där funkade det också, så jag är mycket nöjd så någon asfalt blir det inte mer.

MVH Birgitta yahoo.gif

Peztis
Undrar om du bor nära mig...? Då kan du få komma och skotta hos mig i vinter! biggrin.gif
vanjalarsa
Bra att du är nöjd med gruset! Snyggt är det förvisso. MEN ogräset kommer var så säker. Har haft ett hus med garageinfart av det slaget för några år sedan. DEt var en ständig kamp mot ogräs i gruset. Gruset gör att fukten blir kvar och ogräset frodas. Då bestämde jag mig ALDRIG med nåt singel på garageinfart eller någon annanstans..
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Bassam

Hej

Du kan lägga starka mark ducka under grus för att undvika ogräs .

H:Bassam
ogräset
Hejsan!

När kommer ogräset? Två somrar inget ogräs. Vi har en kraftig markduk under, och jag är ogräsets mardröm.

MVH Birgitta giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon