haler
hmm jag har två bananplantor den ena har en rätt så tjock stamm och så har den lite röd färj i bladen huh.gif
sen har jag en som har vanliga gröna blad och den blir lång och smal och väldigt svår skött bladen blir bruna o får spinn jätte jobbit mad.gif
vet någon va jag har för sorter??????? de kanske e svårt o veta om man inte har någon bild?
lolo
Gäller beskrivningarna endast bananplantor? Generellt gäller för denna typ av växter att de ska ha fuktigt och ganska varmt då det är en tropisk växt. Sen vill de ha ljus också. Spinn uppkommer då det är torr luft/ för lite vattning. Mot torr luft kan man öka luftfuktigheten såsom att duscha plantan eller lägga lecakulor i botten av ytterkrukan som vattnas till krukkanten (vattnet får inte nå innerkrukan). Kan man sänka rumstemperaturen något är det också bra, särskilt på vintern då ljuset är dåligt. Då ska vattningen också minskas. Bananplantan kan gärna också planteras om i större kruka. Då behöver man inte vattna så ofta, vilket är bra då plantan inte får vattnas för mycket heller! Hur står dina bananplantor idag? Passionsblommor sköts förresten på likvärdigt sätt, särskilt gäller detta de tunnbladiga arterna.
mvh
Ann-Louise i Lycksele
anna_carolina
de e jag som e haler nu har bara bytt namn till anna_carolina

japp beskrivningen gäller endast bananplantor.... mina bananplantor står nu i mitt rum där det kan bli ganska varmt! söder läge!
men den ena sortens banan planta triv jätte bra där inne men jag ska prova sänka värmen som du sa och lägga lecakulor i botten så kanske båda mår bra sen smile.gif jag satt en passionsblomma förra året den blev så lång att jag inte visste va jag skulle göra av den ohmy.gif men nu under vintern så började bladen gulna och sen ramlade dom av hon nu ser de ut som den håller på o dör??? wink.gif den som va så fin sad.gif

tack för hjälpen!!!
Emser
hej a_c.,
jag tog och slog i Botanica på banener... hittade en del där.

Den med röda kanter kan vara Musa velutina.
"Bananplantan uppskattas mer för sitt kuriosavärde än sin skönhet. Denna dvärgart blir inte högre än 1,8m med gula blommor som framhäver de röda högblad och små, sammetsaktiga, röda bananer. Fruten skalar sig själv när den mognar."
Såvida bladen inte är 75cm långa och 30cm vida, klargröna och vaxiga undertill - för då är det en Musa uranosopus= prakt banan.

Men jag tror jag beöver mera riklinjer för att kunna hjälpa dig eftersom alla bananer typer har mer eller mindre röda kanter!
anna_carolina
den e inte röd runt bladen utan i bladen och lite i stammen också den e ganska stor nu men jag har inte fått den o blomma så jag vet inte va den har för färj då kanske de hade varit lättare!
du har ingen aning om vilken den andra sorten är som jag har som blir lång och smal och klar gröna blad????

tack för hjälpen Emser!!!
Emser
Menar du att ådrorna i bladen är rödfärgade? Isf. kan det vara Musa ornata
"Denna växt ifrån Burm och Bangladesh bär upprätta ax med gula blommor som skjuter upp mellan skära högblad. Den blir 3m hög, två tredjedelar består av mellangröna blad som är i rödtonade längs mittnerven. Den har tätsittande, smäcka skenstammar som är vaxiga och blekgröna fläckade i svart."

Låter det mer bekant?

Har du ingen bild på dem?
anna_carolina
va in o kolla på den i mitt rum nogrant nu jaaaaa de måste va den om det inte finns någon som liknar väldigt mycke smile.gif
anna_carolina
nä jag har inga bilder men jag skulle kunna fixa de någon dag!!!! har nyss blivit medlem men ska fixa lite bilder smile.gif
Emser
Hur ser andra ut då?
anna_carolina
den växer o blir lång och har smal stamm och bladen hänger och är mer lång smala än den andra jag har och se e den ljusgrön i bladen...den e såååå svår skött jag fick en till o bli rätt så stor förra året men så fick de spinn o dog! sad.gif nu har jag ett skott från den plantan men den har också fått spin nu o håller på o döö!
kerstin z5-6
För att blomma bra ska banan ha undervärme -gärna + 22
men fuktig luft
I värsta fall med hjälp av vattenbaljor i rummet smile.gif
Kolla Bananen i mitt vinterträdgårdsalbum om den liknar den kanske -
Det är nog en Ensete sort
provado plus piller hjälper mot spinn -stopps ner i krukan -finns på blomsteraffärer
Åsa, mälardalen zon 2
Provado plus som hjälper mot spinn (som ej är insekter de hör till spindelfamiljen och kräver specialmedel) finns enbart i sprayform. Provado tabletterna som stoppas ner i jorden fungerar ej på spinn.
anna_carolina
aaaaaaa jag som köppte såna där piller man stoppar ner i jorden i dag wacko.gif jaja jag får köpa spray i stället då!
jag kolla på din bild kerstin den va jätte fin
har den blommat någon gång????
tack för svaren
Emser
a_c>> Om du ska spraya din banan var noga med att inte spraya för nära för då kan den "frysa". Alltså bladet dör! Jag tror det står 30cm avstånd på flaskan...
anna_carolina
okej de ska jag se upp för tack!!!! smile.gif
Emser
Var så lite så... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon