sammy78
Jag planterade 4 discovery äpple fröer i 4 olika krukor i vintras och lät dem stå ut i uterummet (ej uppvärmt) hela vintern och våren
och i början av maj började det växa från dessa fröer bara 2 har klarat sig till nu och och den ena plantan är cirka 8 cm hög medan den andra är 15cm + hög och den större plantan ser verkligen ut att trivas där den står.
Den är inte klen eller något ut ser ut att må riktigt bra där den står.

Frågan är bara nu när fröerna blivit små plantor hur gör man .... nu när det blir höst och vinter ??

Ska jag ta in babyplantorna ?
Hur ska jag sköta dem över vintern ?
Alexander-VG-zon3
den lilla hade jag tagit in, den stora hade jag nog planterat ut.

och tar du in den andra så placera den mörkt och svalt (ca 0 +10c). och sedan planterat ut den lilla till våren.

vad ska du göra med plantorna ? ska det bli träd ? (frukten är det inte säkert att den blir av kvalité). eller ska du använda det som ympunderlag ?

ska du ha det som ympunderlag kanske det är bättre att ha kvar dom i krukor. ochs edan ympa på ädelsorterna och därefter när dom läkt och börjat växa då plantera ut dom.
sammy78
CITAT (flaxss @ 11-08-2010, 13:03) *
den lilla hade jag tagit in, den stora hade jag nog planterat ut.

och tar du in den andra så placera den mörkt och svalt (ca 0 +10c). och sedan planterat ut den lilla till våren.

vad ska du göra med plantorna ? ska det bli träd ? (frukten är det inte säkert att den blir av kvalité). eller ska du använda det som ympunderlag ?

ska du ha det som ympunderlag kanske det är bättre att ha kvar dom i krukor. ochs edan ympa på ädelsorterna och därefter när dom läkt och börjat växa då plantera ut dom.

Varför blir inte eventuell frukt av någon bra kvalitet ??

Varför måste plantorna stå mörkt och svalt under vintern ?
Jag har nog inget ställe i huset där det är så kallt ?
Vad händer om man bara ställer dem i tex källaren där det är mörkt & svalt (18-19 grader varmt)?

Vad är ympunderlag ?

Jag ville gärna att dem ska bli träd men mera som "prydnadsträd" än fruktträd men om där blir frukt om några år så tackar jag inte nej till det smile.gif
Vilken sorts jord ska jag ha dem i ?
Satte fröna i såjord och det är det dem står i nu !! behövs det bytas eller ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon