Cson
Jag har åtta vinbärsbuskar som ger en allt sämre skörd. De två med röda bär ger i snitt drygt två liter per buske. De sex med svarta bär ger i snitt knappt en liter per buske. Detta trots att jag tycker att jag sköter dem bra: Jag klipper bort gamla grenar för att ge plats åt nya. Varje höst lägger jag runt dem hemmagjord kompost (köksavfall, fekalier från en Separett samt gräs och torra löv). Vår och sommar vattnar jag dem med en del urin från Separetten blandat med tio delar regnvatten.

Kan det vara så att rotsystemen helt enkelt är för gamla?

/Rolf
Gossen Ruda
Skippa gödningen ett par år. Övergödslade buskar har mest en massa löv. Mina buskar ger bra och jag gödslar mycket sällan.
mamamaggan
Först säger jag samma sak som Ruda .

Vi har ett par uråldiga buskar vid sommarstugan. Planterades i början av 60-talet av min svärmor och hon hade hämtat dem från sitt föräldrahem.

Fyttade dem för sådär 10 - 15 år sedan och i samband med det klippte vi ner dem totalt. Flyttan gjordes tidigt på våren. Tog något/några år innan de hade växt till sig och gav lika mycket bär som tidigare men ytterligare några år senare gav de mer bär än före flytten.

Vi ger dem näring på våren , ko på påse , och klipper ur gamla grenar , inget mer. I år har busken med röda vinbär gett bra med bär men den svarta mindre än vanligt.
Aqvakul
Instämmer med de två föregående, övergödning och otillräcklig utgallring av äldre grenar (det senare gäller särskilt svarta vinbär) är troligen ett större problem än att buskarna åldrats.
Cson
CITAT (Gossen Ruda @ 11-08-2010, 15:37) *
Skippa gödningen ett par år. Övergödslade buskar har mest en massa löv. Mina buskar ger bra och jag gödslar mycket sällan.

Det är inte så mycket löv heller. Så jag är rädd för att det är något annat fel.

/Rolf

CITAT (mamamaggan @ 11-08-2010, 17:33) *
I år har busken med röda vinbär gett bra med bär men den svarta mindre än vanligt.

Hur mycket får ni på era vinbärsbuskar? Mina två röda gav som sagt drygt två liter i snitt och de svarta bara knappt en liter.

/Rolf
Smarterchild
Hett tips: Är buskarna gamla och risiga? Spaljera dem i solfjädersform!
Gossen Ruda
CITAT (Cson @ 11-08-2010, 18:53) *
Det är inte så mycket löv heller. Så jag är rädd för att det är något annat fel.

/Rolf
Hur mycket får ni på era vinbärsbuskar? Mina två röda gav som sagt drygt två liter i snitt och de svarta bara knappt en liter.

/Rolf

Om alla 8 börjar ge dåligt samtidigt och de inte är övergödda så måste det vara något annat fel. Torka? Träd i närheten som stjäl vatten och näring?

Jag har inte så mycket kläm på vad mina buskar gett i år men mycket är det. Tyvärr kan jag inte ta hand om allt för min bärfrys är knökfull. Lite olika men 3-6 kg per röd buske är vanligt. 2-4 kg för de svarta men mindre just i år.
mamamaggan
Vi fick c:a 4 liter röda vinbär och den svarta kanske 2 liter.
Ezereht
Svarta vinbär kan väl få den där hmm sjukdomen( virus??) så dom blir sterila. Gallkvalster tror jag är grundproblemet. Du kan pröva googla på gallkvalster kanske du hittar något. Men det gäller inte röda vinbär.
Cson
CITAT (Ezereht @ 12-08-2010, 01:06) *
Svarta vinbär kan väl få den där hmm sjukdomen( virus??) så dom blir sterila. Gallkvalster tror jag är grundproblemet. Du kan pröva googla på gallkvalster kanske du hittar något. Men det gäller inte röda vinbär.

Nej, jag tror inte att det är gallkvalster som är orsaken till min dåliga skörd av svarta vinbär. Mina buskar ser inte ut som på dessa bilder från SLU:
http://www.slu.se/Documents/externwebben/l...t_57_m_text.pdf

Det är nog snarare torkan som är orsaken. Flera av er har ju fått sämre skörd av svarta vinbär i år och mina 800 liter regnvatten tog ganska snart slut (här i Roslagen kan vi inte vattna med annat). Jag hoppas på bättre skörd nästa år.

Tack för alla synpunkter.

/Rolf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon