Trollbarn
11-08-2010, 13:27
Börjar planera för vårrabatterna. Skulle vilja ha massor av tulpaner men eftersom vi har ett par väldigt närgågna rådjur så är det uteslutet. Men hur är det med krokus?
mamamaggan
11-08-2010, 13:54
Hos mig har de iaf ätit krokus.
Ska du bara sätta krokus och tulpaner ? Rådjur gillar inte påskliljor och inte kungsängsliljor , om du sätter dem ihop med krokus och tulpaner så kan du få ha dem ifred.
Hos mig äter inte rådjuren upp mina lökväxter längre , dels har jag en del påskliljor och kungsängsliljor bland tulpaner och annat , dels har jag ett trick som har funkat hos mig. Jag sätter vitlök i kanten på alla rabatter där jag har lökväxter. Sedan jag började med det så får jag ha mina ökväxter i fred.
Trollbarn
11-08-2010, 21:17
Nej, jag ska inte bara ha krokus och tulpaner. Jag har en rabatt (egentligen 2) som är fin från maj och framåt. Det har tagit mig några år att komma fram till vad jag vill och nu är jag ganska nöjd med försommar- och sommarblommorna där. Dags att ta tag i vårblomningen. I den ena rabatten tänkte jag ha påskliljor också, men i den andra vill jag inte ha gult...
Kanske ska jag prova vitlöksknepet. Sätter du vitlökarna redan nu på hösten, eller väntar du till i vår?
Kan man använda vitlök från mataffär eller måste man ha sättlök? Kan du sörda dem också nästa höst eller använder du dem bara som rådjursskrämmare?
mamamaggan
11-08-2010, 21:24
Jag sätter nu på hösten och tar bara vanlig vitlök från affären. Det har faktiskt blivit fina skördar av dem.
Du kan ju prova att sätta kungsängsliljor också i den rabatten där du inte vill ha gult.
Oj såg nu att du är ny här så jag passar på att säga Välkommen hit !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.