hofstedt
Hej
Kul att man har hittat hit, bor i Malmö med balkong på 4:e vån (blåsigt) i sydväst-läge. Skulle vilja ha lite tips på något klättrande som kan vara trevligt att ha. Skulle helst vilja plantera nu men det kanske är kärvt, har funderat på murgröna men det ska vara giftigt för katter och verkar växa rätt långsamt så är lite tveksam kring det. Klematis eller humle, kan det vara något?

Bygger gärna en spalje om det behövs. Förra året byggde jag ett helt växthus på balkongen för tomaterna...
Fenja
Hej och välkommen hit! Du skulle säkert kunna testa med en alpklematis, de är rätt tåliga. Men det beror ju på hur mycket det blåser förstås... Inte omöjligt att humle kan fungera med den blir hög och rätt vidlyftig för en balkong tror jag.
Mvh
Fenja
Pauline/Sthlm
om du inte behöver blommor: bokharabinda växer fantastiskt. Oklar på hur den klarar vinter (du tycks inte vara inglasad) men bror min satte i kruka (nå, låda) på balkong i år och den täcker väggen.
zeller
jag funderade också på klätterväxter som är fleråriga och klarar vintern för zon 4 med mycket sol. tänkte vinranka eller något med mycket blad och växer hyfsat snabbt vildvin?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon