woodspirit
Ska pröva att sätta in två foton så får vi se hur det går. Denna växer på liknande hagmark/ängsmark/bete....
Vacker är den men vad heter den?
[attachment=53675:DSC_0606.JPG]
[attachment=53676:DSC_0605.JPG]
Går de att se nu, tro...?
Tacksam för svar om någon har nån susning smile.gif
varghem
fackelblomster???
Gunilla T
Gissar på orkidé men vet inte vilken sort..
kerstin z5-6
Jungfru Marie nycklar
Dactylorhiza maculata
Grattis! Den är fridlyst, så trevligt att se den!
Gossen Ruda
Ingen orchide med de bladen. Jag får det till en Knölsyska.
CillaM
Håller faktiskt med Ruda, knölsyska Stachys palustris. Vacker men ger många fröplantor som till sist kan bli som ogräs.
woodspirit
Tackar så jättemycket! Vilka snabba ryck!
Knölsyska är det säkert! Så vacker! Många "ogräs" är ju så vackra! Och gillas av humlor, bin och fjärilar och andra insekter. Men jag skall väl tänka mig för innan jag får för mig att ta hem den till mitt. Jag vill ju ha massor av humlor, bin, fjärilar etc (har ju hört att humlor svälter bl.a...) men jag vet att det ju finns alternativ. Verkar dock som de flesta alternativen också gärna vill breda ut sig (som Knölsyskan).
Tack snälla, än en gång, vad flinka ni är smile.gif
Piccante
Knölsyska
amaira

Jag älskar syskorna! Har själv stinksyska, som är sååå vacker. Lukten ... tja... sååå illa är det inte, och man behöver väl inte gå omkring och lukta på demom man inte vill.

Ja, de brer ut sig. Har man en bit mark som man ändå inte använder speciellt, är det helt underbart med en humle- och biväxt som får producera så mycket nektar åt de små vännerna. Humlor och bin uppskattar ju när det finns mycket av en och samma växt, eftersom de gärna samlar från ett växtslag i taget (vilket också är bra ur pollineringssynpunkt).

Gunilla T
Det var en helt ny bekantskap för mig, har aldrig vare sig sett eller hört talas om knölsyska..vacker är den!
Huggorm
En av alla de vildblommor som växer i ängen hos mig, och som jag inte haft någon aning om vad det är för något
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon