Full version: Sjuk tomatplanta
Lina och Olav
Min planta drabbades av något för några dagar sedan och det går snabbt utför. DEt började i mitten av plantan och sprider sig utåt. Bladen dör och tomaterna ruttnar . Vet ni vad det kan vara? Går plantan att rädda?
Eva i Skåne
Jag är ingen expert på tomater, men jag tycker det ser ut som (potatis-)bladmögel.
Det har drabbat mina tomater flera år när det regnat mycket. Tyvärr finns det inget sätt att rädda plantan.
Christa
Den höga luftfuktigheten har gjort att det är mögel på lite av varje. Det är viktigt att lufta växthus även på natten så här års men i denna extrema fuktighet så vete katten om ens det hade hjälpt.

Det lär ju vara samma mögel som på potatis så det gäller att ha god hygien och inte ta i smittad blast innan man tar i tomaterna eller något annat i närheten.

En del sorter är nog mer mottagliga än andra och ju tätare de står ju större är risken för svampsjukdomar.

För mycket kväve är heller inte bra.

Det brukar dock sällan gå så fort och det har aldrig hänt mig att hela plantan har dött. Står den utomhus har det i och för sig regnat också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon