Full version: Halv o helkrage
eva-louise, S-Halland
Är det storleken eller höjden som skiljer på hel o halvkrage? Undrar vilken sort jag har. Eva-Louise
pa kalmar
Det är storleken det hänger på i det här fallet.
En "hel" pallkrage har måttet 120*80 cm, dvs samma mått som en SJ-pall. En "halv" pallkrage har således måttet 60*80 cm.
eva-louise, S-Halland
Aha då har jag helkragar. Skall plasta dem i botten o upp på väggarna o sticka några småhål i plasten i botten o prova om det blir en form av blötbädd. Tack Eva-Louise
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Tvärtom, stick INTE hål i plasten utan gör en grop under pallkragen där Du har plasten, häfta fast den i undre pallkragens översta kant. Gör bädden två pallkragar hög, så kan Du ha Din blötbädd där gropen och undesta pallkragen är den blöta delen och den övre delen är den 'torra' delen.
Avrinning sker ju via den undre pallkragen. Har växterna djupare rötterän så blötbäddsdelen enbart till gropen och fäst plasten vid nedre pallkragens nedre kant istället.
Vitsen med blötbädd är alltså att man har en underjordisk reservbassäng med överrfyllnadsskydd vid regn, skyfall etc.

Hälsar ingrid
eva-louise, S-Halland
Varför gräva en grop Ingrid ? då kan man väl ha vatten magasinet i pall 1 o blötjor o jord i tvåan o treans pallkrage. Tror du överskottsvattnet rinner ut imellan kragarna där plasten slutar? Eva-Louise
Ingrid på Västkusten
Aha - Du skall göra tre kragar högt!
Jag tänkte två.......gropen beror ju på höjden och hur stort vattenmagasin Du behöver, gropen tänkte jag skulel vara grund en, mestadels lite beroende på vilken sorts växt Du har tänkt Dig....om den har ett större elelr mindre rotsystem.
Där plasten slutar bör överskottsvattnet rinna ut-det är ju så en blötbädd fungerar när man gräver den i vanlig mark.
Hannelotte har en bra skiss på sin hemsida hur man gör en blötbädd av en plaskdamm;

http://www.meconopsis.st/blotb/blotb.html

Jag har en ljuvlig skiss på en blötbädd i en dansk rhododendronbok, hur man gör blötbädd och odlar rhododendron i sandjord :-)
Man kan ju också skicka efter 'original-instruktioner' via t ex Eliassons i Veddige ( Du känner kanske dem?)

Hälsar Ingrid

Hälsar Ingrid
eva-louise, S-Halland
Jo jag har läst båda och fått iden därifrån, det är så jobbigt att gräva, därför tänkte jag mig en förenklad pallkagevåtbädd. snabbt o lätt. Eva_louise
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon