mimmi 1
Har inte kommit så långt ännu med dammen, att jag kan börja sätta ut växter, men planeringen i huvudet pågår för fullt smile.gif
Jag undrar över de växter man sätter i vattnet, i korgar etc. på första etaget så att säga, vad gör man dessa när vintern kommer? (zon 5-6 med ordentlig vinter) om man inte tömmer dammen, så fryser det ju åtminstone på den nivån, dör inte växterna då? om de står i is hela vintern? confused.gif
Mony
Jag lät mina stå kvar i vattnet hela vintern. Av sex plantor var det bara en som dog. (vet inte om den var ettårig förståss)

Eftersom det var så kall vinter så frös nog nästan hela dammen vid något tillfälle.
mimmi 1
Okej... hur gör man annars? och om man nu vill tömma dammen inför vintern, kan man stoppa ner vattenväxterna nånannanstans och få dem att övervintra?
mimmi 1
många klick men få svar sad.gif
skogstroll
Nja jag har testat att övervintra dem under huset i hinkar där det är frostfritt men det gick inget vidare. Kanske inomhus? Själv tömmer jag inte dammen utan låter allt stå kvar och de klarar sig hyfsat får jag säga. Vill jag byta vatten så gör jag det nog vid ett annat tillfälle
Mony
Jag byter vattnet på våren. Då sätter jag växterna i hinkar under dagen/dagar då jag håller på med dammen.

Näckrosen är tex liten då så det behövs inte någon superduperdjup hink. (annars bryts den lätt om den vuxit till sig)

Teoretiskt sett kan man väl ta upp växterna och sätta dem i vattenfyllda hinkar som står ute i ett förråd eller nått?
ingrids
Näckros vet jag att det finns de som övervintrar i kylskåp - mörkt, svalt och enkelt att titta till den så den inte torkar ut, möglar eller trasslar på annat sätt. Kollade upp det på den tiden jag hade näckros på balkongen men gjorde det sedan aldrig själv.
mimmi 1
Nu menar jag inte näckrosor, utan kantväxter, på första etaget, som jag skrev i trådstarten... men jag har förstått att de nog klarar att djupfrysas, så de får nog stå kvar, sedan när jag väl har fått dit dem smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon