cmplovina
Skulle vilja veta vad denna växt heter. Får brunaktiga "grässtrån" eller gröna och vita blommor på stänger. Frö sår sig själv.
kerstin z5-6
Kan vara blekgul Gräslilja Sisyrinchium,vanligast odlas den blå varianten
cmplovina
Jag har en del olika sisyrinchium både blå och gula men de har mer irisliknande blad som står rakt upp denna växt har mjukare strå och ser ut som en riktig grästuva.
kerstin z5-6
kan du ta en närbild så man ser blommans framsida?
Gunilla T
Mycket osäker gissning men kan det vara Zigadenus elegans - grönlilja?
cmplovina
Nix, Grönlilja har jag också men den är ju mycket större och kraftigare. Ska försöka lägga in en bättre bild. Får inte in bilden det står att den är för stor, konstigt det gick ju med den förra och den var lika stor, något tipps på hur man gör. Är ny här.
cmplovina
[attachment=53693:Gr_slilja.jpg]
[attachment=53694:Gr_slilja_5.jpg]

Här kommer några fler bilder, plantan är inte så stor, ser ut som en liten grästuva.
Eva 33c
En gissning till: Skulle det kunna vara den där växten som kallas mörkt ormskägg, orphiopogon planiscapus, eller nåt liknande? Jag har bara sett den på bild...
kerstin z5-6
nej den är det inte,den har svarta blad iaf min
Kryddan03
Ingen aning - men den var väldigt söt. Hoppas att ni kommer på namnet på den. smile.gif
cmplovina
Nej mörkt ormskägg är det inte, den har jag också. Verkar vara svårt att få veta namnet på den.
oakpine
Det ser ut att kunna vara liten klipplilja, Arthropodium candidum.
cmplovina
Tack så jättemycket! Har kollat på nätet och är helt säker på att du har rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon