Meriona
Kan man det? Köpte en planta i sommar, ganska stor, men den har aldrig burit frukt. Kan man övervintra den?
Preussen
svar ja. hur man gör det, vet ej. jag köpte en planta till min moster för 4 år sen och hon har övervintrat den varje vinter sedan dess. capsicu, dvs paprika och chile vet jag hur man övervintrar. har ca 10-15grader varmt vattnar sparsamt och skyddar mot ohyra.
mamamaggan
Jag har övervintrat mina plantor i flera år. Har dem i växthusmiljö ( vinterbonad balkong ) där det i stort sett aldrig blir under 15 grader. Har extra belysning , ett vanlig kallvitt lysrör , och jag har plockat mogna frukter långt in på vintern.

De kan nog säkert klara lägre temp också och överleva utan lysrör . Du tjänar på att försöka övervintra dem , de kommer ju igång mycket fortare på våren.
Wilmer
Mina har fått lida lite här och där, i vintras stog de i uterummet där det var nära noll ibland, men de härdade ut!

En bonus är att jag under vintern knipsar skotten, ställer i vatten och på så sätt får jag flera plantor tills våren kommer!
Myosotis
Man kan ju nog klippa ner den ganska rejält, så tar den mindre plats. Jag tycker det är svårt att få dem att hinna ge frukt om man sår på våren, men om man sår på hösten så kan man övervintra den som en liten krukväxt som inte tar mycket plats, och sen har den ett försprång på våren.
Meriona
Vilken tur att jag frågade, jag trodde inte att det gick! Tack allihop! wub.gif
Det här är en redig grunka, så den får inte plats hemma hos mig. Undrar om man kan hysa in den nånstans över vintern..... g.gif
Alexander-VG-zon3
håller med Wilmer, jag hade en planta innan som hängt med och fått plats där den fått plats.

den har varit en i mörk källare som varit kall och i en mörk källare som varit varm, den har varit inne under extraljus i rusmtemp i i rumstemp utan extraljus, den har varit i ett svalt men frostfritt växthus och väldigt mycket ljus (skolans växthus). alla gånger har den klarat sig och växt väldigt mycket och gett frukt under sommaren-hösten.
Wilmer
CITAT (Meriona @ 12-08-2010, 12:51) *
Vilken tur att jag frågade, jag trodde inte att det gick! Tack allihop! wub.gif
Det här är en redig grunka, så den får inte plats hemma hos mig. Undrar om man kan hysa in den nånstans över vintern..... g.gif

whistling.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 12-08-2010, 21:22) *
whistling.gif

giggle.gif
Linahl
Hej

Har också en physalis som är planterad i jorden i mitt växthus. Till nästa år ska jag plantera allt i växthuset i krukor. Om jag vill övervintra den kan jag då klippa ner den och flytta den till en kruka när den slutat ge frukt? Sen ställa den i källaren där det är ca 15 grader varmt? Hur klipper jag ner den i så fall?

Tack

Ally
När det är dags att ta in kan du gräva upp den och stoppa ner i en stor kruka, det borde funka.
Hur mycket du ska klippa får nån annan svara på, jag skulle bara gissa.... dunno.gif

Min mamma brukade plantera en pelargon i rabatten som blev 1-2m hög varje sommar, och varje höst grävde hon upp den, klippte ner till 30-50 cm, planterade om i en ca 30 liters kruka, och sen hade den på golvet framför altan dörren mot söder. Hon höll på många år innan hon flyttade långt och kunde inte ta alla växter med.

Jag tänker göra likadan med min physalis, sått i år (fast den är redan i kruka...)
mamamaggan
Du kan klippa ner den om du inte får plats med den annars kan du ha den som den är. Jag har inte klippt mina på hösten eftersom de gett frukt långt in på vintern.

Klippte ner dem i våras , de behövde klippas ur , och nu har jag fått väldigt kraftiga plantor. I våras klippte jag ner dem till c:a 1 - 2 dm och nu är de c:a 1,5 meter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon