LenaFriman
11-08-2010, 21:44
Jag har inget växthus, har odlat tomater på altanen. De har växt så att det har knakat.
Många gröna små tomater. De kommer nog inte att hinna mogna med tanke på att jag bor i zon 6.
Kan de mogna om jag tar in dem när de börjar närma sig minusgrader?
DykUnderYtan
12-08-2010, 07:45
Plocka tomaterna och låt dem mogna inomhus, det funkar utmärkt!
LenaFriman
12-08-2010, 09:02
Tack för det, började bli orolig att jag måste kasta allt.

Sonen på 5 år har sått 5 plantor och följt utvecklingen på dem, nu längtar han bara till han får äta dessa godingar.
Bondbönan
12-08-2010, 09:11
Jag har samma funderingar... mina har odlats mot en varm tegelvägg i söderläge i zon två... Perfekt! Men inte en enda har blivit röd. De har förblivit gröna sedan tomaterna poppade fram för flera månader sedan. (Jag tror inte att det ska vara GRÖNA tomater)
Blir väl fönsterbrädan här också så småningom.
mamamaggan
12-08-2010, 13:32
När jag har haft tomater som inte mognat på plantan så har jag plockat av dem och lagt dem ihop med ett äpple. Det sägs att äpplet avger något som gör att tomaterna mognar snabbare. De har mognat fort och bra.
Sussie F-Flower
12-08-2010, 13:45
Annars så kan man också, när minusgraderna anländer, skära av tomatplantan strax ovanför jordytan och hänga den upp och ner i stammen i gardinstången i fönstret.
(Då får man en "tomatgardin"

)
Då hinner tomaterna få
mera smak än om man
bara plockar av tomaterna i sig och lägger dom att mogna...
LenaFriman
12-08-2010, 21:15
Vilka smarta tips!
Varför tar det sån tid för tomaterna att mogna, måste de stå i växthus?
Att de inte mognar hos mig kan jag ju förstå, men "bondböna"n som bor i zon 2, där borde det väl hända grejer?
Sussie F-Flower
12-08-2010, 23:44
CITAT (LenaFriman @ 12-08-2010, 22:15)

Varför tar det sån tid för tomaterna att mogna, måste de stå i växthus?
De kräver
MYCKET SOL OCH VÄRME för att mogna..
Ställ dom så soligt du kan... (och i lä för vind...)
Åsa, mälardalen zon 2
13-08-2010, 08:10
+ Vilka sorter man odlar spelar också roll (olika sorter har olika lång utvecklingstid), jag sådde sent (i början av april) och jag har plockat mogna tomater i några veckor nu. Sorten är Ida Gold odlas i stora svarta 20liters hinkar vid en husvägg ej jättemånga timmar sol men tillräckligt mycket verkar det som.
LenaFriman
13-08-2010, 08:48
Solen har inte lyst värst mycket under juli månad och värmen har det varit lite si och så med.
Men i lä har de stått.
Köpte en tidig sort eftersom jag misstänkte att de ej skulle hinna bli tomater annars, de här skulle vara mogna i
juli enl. fröpåsen.
Mognar små körsbärstomater fortare? (eftersom de inte är lika stora tänkte jag).
Åsa, mälardalen zon 2
13-08-2010, 08:58
Nej storleken på frukten säger inget om hur snabbt de mognar.
+Som tillägg så kan man ju faktiskt även göra en hel del med gröna tomater ifall man inte vill ha en massa omogna tomater hängandes inne till hösten ex. grön salsa, grön tomatmarmelad, inlagda gröna tomater, stekta gröna tomater etc.
Bondbönan
13-08-2010, 09:36
Mina tomater blir skuggade av ett stort träd som gör att de missar kvällsolen (efter sex)... Det är kanske det som är problemet. Jag får kanske dessutom bygga in dem i något slags växthus nästa sommar, nu är de utsatta för väder och vind....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.