|
LenaFriman
11-08-2010, 22:01
Petunia i all ära men är det inte lite väl mycket plockning av utblommade blommor och fröhus för att de ska hålla sig fina? Sådde en lila tobak som luktar jättegott, den var en överraskning. Mina luktärtor har fått gula blad nästan hela vägen, klippte ner dem i ren ilska. Vad har ni för tips på fina sommarplantor? Längtar redan till nästa sommar, då ska jag så en massa annat i blomväg.
Sommarblommor sår jag varje år. Håller med att Petunia är en av de finaste. Sommarmalvan 'Silver Cup' får fina blommor. Blomman för dagen 'Heavenly Blue' är också en storfavorit. Men annars tycker jag att de flesta sommarblommor kan vara speciellt fina, beroende på sort och resultat!
Ezereht
12-08-2010, 08:18
Jag gillar rosenskära, särskilt på senhösten. Men dom kräver ju lite utrymme förståss.
Den lila tobaken Purple perfume gillade jag jättemycket när jag hade den.
Mina purpurklätt får massor av komplimanger... och dom är ju fina men en liiiten aning monstriga för min smak kanske.
Monarda
15-08-2010, 10:37
Svårt att välja,det blir nog luktärtorna i alla fall. Men dom är riktiga gottegrisar och jag grundgödslar rejält och så får dom lite extra flytande under sommaren. Jätteviktigt också att plocka bort ärtskidorna.
[attachment=53883:P8120438.jpg]
Alexander-VG-zon3
15-08-2010, 11:50
malvor-alla slag, luktärt, ipomoea, vaxblomma, ballongblomma, timvisare, stjärnöga, cosmos, gazania -- är några som jag gillar och har ofta.
LenaFriman
15-08-2010, 13:33
Har klippt ner mina luktärtor, alla blad längst ner blev gula. Kan det bero på att jag inte har gödslat? Malvor är underbara, Har aldrig haft någon, men näst år... Rosenskära är också en "måste ha blomma". Sätter ni den i en egen kruka eftersom den blir så stor? Har en vit som står själv i en kruka, dock har den bara 3 blommor ännu. Ballongblomman var fin (googlade på den), den går bort för mig eftersom den är giftig, har en 5 åring som hjälper sin mamma mycket. Har lite beslutsångest inför nästa odlingssäsong, de finns så mycket fint, vilka ska man välja?? Sår ni lite hur som helst eller tänker ni på vad som ska passa ihop?
Alexander-VG-zon3
15-08-2010, 13:38
CITAT (LenaFriman @ 15-08-2010, 14:33)  Malvor är underbara, Har aldrig haft någon, men näst år...  ja testa malvor, väldigt vackra blommor. och lättskötta. lätta att så. jag brukar blanda vallmo och malva sedan har jag klätt med som går i samma färgton och som är snyggt tillsammans. en annan klättare är klockranka som jag också gillar blommar dock sent och hinner inte alltid med men vackra blad.
LenaFriman
15-08-2010, 14:52
Mums, låter snyggt med vallmo, malva och klätt, tror att jag måste kopiera. Klockranka har jag också haft någon gång, hann ej blomma men bladverket fint som du säger.
Lejongap, finns i en massa färger både diskreta och "vulgära". Drev upp en sort år som är helt fantastisk. Första blomman slog ut i maj, sedan dröjde det lite innan den tog fart men sedan mitten på juni har den blommat i mängder. Den är låg, kompakt och rosa (men mina inte fullt lika illrosa som på bilderna på nätet). Antirrhinum nanum , Frosty Lavender Bells F1, heter underverket Gillar även zinnia, dom har ett fint grönt bladverk. Vit strandkrassling upptäckte jag förra året. En blomma som jag ångrar att jag inte haft i år är den vita myskmalvan.
Själv kan jag inte motstå dahlior,dahlior i mängd. Även tobaksblommor i mängd som doftar helt fantastiskt framåt kvällen. malvor o purpurklätt självsår sig år från år. Luktärt är ett måste.
[attachment=53901:S5030758.JPG]
Boktips: Förra året kom det ut en fin bok som heter "Sommarblommor hela säsongen" (Bonniers), massor av råd, tips och framförallt arter med bilder. Där får man lust att pröva lite nytt. Med inspiration av den testade jag för första gången tex Jungfrun i det gröna - men den hamnade på fel ställe och fick sås om tyvärr, blommorna är på gång nu men har inte riktigt slagit ut än. Fin blomma i en "vild" trädgård som min.
Annars är jag förutom luktärter barnsligt förtjust i de blekgula krassearterna, som numer lyckligt självsår sig bland mina grönsakplantor. Det är en härlig ljus färg ihop med blågröna kålblad och röda rödbestblasten. En annan favorit är de låga buskiga tagetesarter man kan ha som ett slags låga "häckar" i kanten av sina grönsaker - flera sorter småblommiga finns i starka olika gula färger. En glädjekälla som blommar oavbrutet hela säsongen.
Krolliljan
15-08-2010, 17:06
Rosenskäror har jag nog inte missat att så något år. Jag älskar sömntutor och Prins Gustafs öga.
LenaFriman
15-08-2010, 17:30
Lejongap är också fina, luktar dom?
Strandkrassling har jag haft förut, bara köpt, inte odlat. Har inte lyckats att få dom fina.
Prins gustavs öga måste jag prova, den va fin!
Älskar Krasse. Ett "måste" varje år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|