Gun-Britt zon 5
11-08-2010, 23:06
Jag har nu äntligen lagt ut gummiduken till vår damm, och börjat fylla den med vatten. Kan jag använda sjövatten när jag fyller den? Jag har inte tänkt att ha fiskar i den.
mamamaggan
11-08-2010, 23:36
Vi hade sjövatten i våran damm för några år sedan. Det funkade bra förutom att det blev en del alger men vi hade inget filter.
CITAT (Gun-Britt zon 5 @ 12-08-2010, 00:06)

Jag har nu äntligen lagt ut gummiduken till vår damm, och börjat fylla den med vatten. Kan jag använda sjövatten när jag fyller den? Jag har inte tänkt att ha fiskar i den.
Menar du insjövatten?
Gun-Britt zon 5
12-08-2010, 07:26
Ja, det är insjövatten från en tjärn med enbart kallkällor som tillflöde.
Orkidétjuven
12-08-2010, 07:27
Jag skulle rekommendera att ta vatten sjö, å eller annat vattendrag. Du får snabbt en bra biologisk balans om hämtar par liter vatten därifrån. Just för att få de rätta organismerna.
Beror helt på hur stor damm du har. Ta också par liter av det förekommande bottenmaterialet för att få en levande bakteriekultur. Då har du de rätta sakerna för att en bra nedbrytning ska kunna börja fungera.
Låt oss kallad det en biologisk filtrering.
På detta sätt får du en damm i rätt balans på mycket kortare tid dessutom.
Jag gör alltid på detta sätt och har aldrig haft några problem, inte ens med alger.
Gun-Britt zon 5
12-08-2010, 08:59
Tack för svaren.
Då fyller jag dammen med sjövatten!
Ja kör på! Det finns bara fördelar.
Alger kommer du få ändå, oavsett var du tar vattnet ifrån. Det handlar snarare om att ha rätt förutsättningar för dammen och rätt teknik för att undvika så mycket som möjligt av dessa.
När jag har möjlighet att köra sjövatten till en damm så gör jag det, microlivet startar mycket snabbare, temperaturen är rätt direkt, gratis.
Hur stor ska sjön vara för att ta ett bra microklimat? Ska det vara som en branddamm eller måste det vara som vombsjön (i Skåne)
kerstin z5-6
20-08-2010, 15:39
Det räcker med en mindre tjärn;) och sen låter man förstås bli att tömma o skura dammen, det förstör bara den biologiska balansen
Min balja var väldigt slemmig och äcklig efter vintern. Känns svårt att inte rengöra den på våren..
Men det kanske var så att den inte hade någon vidare biologisk balans? Ska nog prova med naturvatten under denna vintern när jag ändå inte har några fiskar för att se hur slemmig baljan blir nästa år. Det kanske funkar perfekt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.