aegd
Hej hopp!
Jag har under snart ett år tagit hand om min mans krukväxter då han är sjöman å bortrest 2månader i sträck.
Jag har i stort sett gett dom vatten 2ggr i veckan, alla har mått underbart av detta, han har 2 draceor, + nån form av palm och några vanliga blommor. (Råkade visserligen ha ihjäl en av hans blommor men tror det var för att den fick alldeles för lite sol.)
Men en av hans växter har verkligen fångat mitt intresse, för ett år sedan så hade den bara ett blad, sen nu när jag har tagit över den så har den fått 3blad till, och ett fjärde på väg.
Han säger att den aldrig har haft så många blad, men att det säker är för att jag ger den vatten då den är torr.
Så nu till mina frågor: Vad är detta för växt? Hur ska den egentligen skötas? Och är det möjligt att typ dela den så man kan kan plantera den i fler krukor?
Tacksam för svar=)

Bild:
http://img40.imageshack.us/img40/6448/imag0004sa.jpg
Sussie F-Flower
Det är en Alocasia. "Skelettblomma". Dom ser väldigt häftiga ut... smile.gif
aegd
Kan man dela denna på något sätt så man kan sätta den i fler krukor?
Alexander-VG-zon3
ha kvar den i samma kruka och dela den inte. dom gillar inte att man flyttar dom för mycket eller delar dom. som äldre kan man dock dela dom (en tillväxtpunkt per delning) men delar man den kan den gå ner sig i början innan den återhämtar sig.

det är en tropiskväxt som gillar halvskugga (öst eller väst fönster) och mycket vatten och näring under tillväxtsperioden. dock får den inte få för mycket vatten så den ruttnar. men hålls den fuktig under sommaren och under vintern låt den torka upp lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon