Full version: Fikon som stannat
mattegbg
Vi har ett fikonträd som står i kruka i växthus. Det har alltid burit mycket frukt och gjorde så även i år. Men plötsligt i början av sommaren släppte trädet hälften av all frukt. Bladen slutade också växa vid den här tiden. Det är fortfarande ganska mycket frukt men det händer ingenting. I våras flyttade vi krukan från ett växthus till ett annat, men det borde inte göra mycket skillnad tror jag.
Kan det ha med bevattningen att göra? Vi har droppbevattning som sköter fikonet och allt annat i växthuset.
Måste trädet torka ut i mellan vattningstillfällena?
Trädet får näring, långtidsverkande - då vi inte har tillgång till växthuset under några veckor.
Vårt andra fikonträd har stora fina blad och verkar stortrivas.
Monica i Nässjö
Kolla om det har spinn. Mitt betedde sig på precis samma sätt men det var först när gurkorna fick gulprickiga blad som jag började misstänka något. Jag fick klippa av ett blad och ta in till en lampa med förstoringsglas och först då såg jag de mikroskopiskt små odjuren.
Alexander-VG-zon3
ja fikon vill gärna torka upp, men ser du ohyra ?

vad har den för temperatur ?

mår rötterna bra ? känns den stabil i krukan ?

av ditt nick antar jag att du bor i Göteborg ? och det har ju varit lite svalt och mulet i aug, och då är det normalt att dom växer lite mindre. längre fram i sept börjar dom tidigaste av fikon sorterna gå in i vila och fälla bladen.

får den näring nu ? det ska den inte ha. ingen näring efter juli.

att dom fäller frukt beror på flera orsaker, mend et som händer är att fikonet inte orkar bära all frukt av någon orsak och därmed fäller så mycket mängd att den orkar bära resten. resten som är kvar blir då lagom för fikonet är få fram till mognad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon