Hejsan,
Vi är ett väldigt trädgårdsintresserat par, som nu står inför en utmaning. Mindre och mindre av vår gräsmatta blir kvar, för att vi hela tiden utökar med nya odlingsbäddar, rabatter osv. Men en del är fortfarande kvar. Om man nu kan kalla den gräsmatta. Mer ogräsmatta. Fibblor mestadels, tusentals. De bildar en tät matta över stora delar av "gräsmattan". Sedan har vi en del knölklockor, tistlar och massa annat gott.
Gräsmattan är runt 1000-1500m2 stor. Nu vill vi göra något åt den om ett år ungefär. Har tidigare anlagt nya gräsmattor, och vet vilket jobb det kan vara. När man fräser upp gräsmattan så sprider man runt rotogräset, och man behöver plocka ogräs i evigheter. Gräva upp den gamla mattan för hand har fungerat bra. Men 1000-1500m2? Det är ett ordentligt jobb, tråkigt också för den delen.
Har på ett annat forum fått förslag att använda roundup på ogräsmattan, spruta på i två omgångar, vänta två veckor lägga på 5 cm jord, och så nytt gräs. Hur ställer ni er till detta? Tänker på tex:
Påverkar det vårt dricksvatten? Vi har djupborrad brunn.
Kommer detta ta kål på tex knölklocka som har djupa rötter (har behandlat knölklocka innan effektivt med roundup, men då har jag sprutat på ganska rejält).
Kommer det påverka det nya gräset negativt, kanske är för tidigt att så efter två veckor?
Hur hade ni gjort? Att spruta på kemiska bekämpningsmedel är billigt och effektivt (tror jag), men det tar imot...
Mvh
Stefan
Myosotis
20-08-2010, 13:23
Alla är ju olika, men personligen skulle jag aldrig komma på tanken att sprida gift, varken nära min egen brunn eller någon annanstans i naturen. I min gräsmatta finns det massor med ogräs, vackra rödfibblor, blåklockor och prästkragar, t.o.m. nattvioler (orkidéer). Humlorna älskar vitklövern, trädgården lever, och gräsmattan är perfekt som den är. Det enda jag tar bort är om det någon enstaka gång växer tistlar där jag går barfota. Dem tar jag bort för hand. Vill du ha den perfekta gräsmattan som bara består av gräs kan jag inte hjälpa dig, men fundera om du inte kan förlika dig med den biologiska mångfalden. Många insekter och fåglar drar nytta av din gräsmatta! Sammansättningen av ogräsen ändras med jordens egenskaper, du kanske kan få bort en del av ogräsen genom att t.ex. kalka/sluta gödsla/...
Det var nog inte det svar du ville ha, hoppas du inte tar illa upp.
Solstorm
20-08-2010, 13:31
Om det är väldigt mycket ogräs så är nog det enklaste att i maj/juni sprida stroller kombi. När man väl fått hyfs på mattan så är det enklare att dra upp oönskat efterhand som det kommer. Sedan bör man göda för att hålla gräsmattan fin. Klippare som finfördelar gräset så det kan ligga kvar, ge gödning. När du väl fått bort ogräset så är guldvatten den miljövänligaste och billigaste gödningen. Guldvatten kan du söka på i forumet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.