Full version: Bitmärken
Platinum
Vilket djur är det som åtstadkommit så här stora bitmärken, eller om man vill vad ska jag hålla ögon och öron öppna för när jag är i det skogspartiet och söker svamp?

amaira
Hihi, hackspettar?

Ser ut som ett gammalt murket träd, som blivit barnkammare för många av våra vackrare skalbaggar, vilka hackspettarna gillar skarpt som middag?
Platinum
CITAT (amaira @ 12-08-2010, 11:46) *
Hihi, hackspettar?

Ser ut som ett gammalt murket träd, som blivit barnkammare för många av våra vackrare skalbaggar, vilka hackspettarna gillar skarpt som middag?

Fast så gammal är ju inte en björk som du kan greppa om med båda händerna. Sen såg det ju inte sönderpickat ut utan avgnagt, typ som efter råddjur fast i större tuggor.
amaira

Jag menar "gammal" i bemärkelsen mer eller mindre död. Den ser ju inte fräsch och frisk ut "från början"?

Men det är inte alls säkert att jag har rätt, det var en gissning utkastad på måfå. smile.gif
Snart får du nog bättre svar, jag följer intresserat tråden. yes.gif
Huggorm
Det ser ju ut som ett dött träd, och därmed är det nog få växtätare som är intresserade. Hackspetten är ingen dålig gissning. Möjligen rådjur eller annat hjortdjur som fejat hornen, men trädet verkar lite väl grovt för det
Gossen Ruda
Min första tanke var också hackspett. Det blir inte så stora hackmärken i ett murket träd, hacke flänger av stora bitar. Att det är dött och murket indikeras av tickan i överkant på bilden.
Platinum
Aha, tackar för responsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon