|
Hej! Har en Väderkvarnspalm sedan tre år tillbaka som ser ut att må bra, men den växer otroligt långsamt. Misstänker att krukan är för liten, och undrar om man ska plantera om den nu innan vintervilan eller om det är bättre att göra det i t ex april innan man ställer den utomhus? Väderkvarnspalm 2010 08 12 Jag undrar också hur mycket och när man ska beskära den (ta bort de lägsta plymerna) samt om det över huvudtaget påverkar tillväxten på höjden? Ska den planteras om regelbundet eller ska den stå i samma jord år efter år? Palmen är placerad på en skyddad uteplats i söderläge (Växtzon II), och står i en kruka som på insidan är klädd med ett tillskuret liggunderlag till skydd mot kyla samt massor med Leca i botten av krukan för att fylla upp på höjden. Jag börjar misstänka att liggunderlaget förminskat krukan lite väl mycket, och den behöver mer plats för rötterna. Kan det stämma? På vintern har den stått i uterummet som är oisolerat, men vi har tänt en "ljusslang" virad runt krukan när det varit som kallast. Uterummet har varit nere i kanske -15 korta perioder. Jag tror att den fått en "rejäl" vintervila. Det kommer några nya plymer varje år, men det gör kanske bara 3 cm på den totala höjden per år. Den har fått organisk näring ibland under växtperioden. Har förstått att jag istället för organisk näring ska ge Blåkorn eller Citrusnäring, alt hitta något med extra Järn. Rådet vi fick där vi köpte palmen var bara att den skulle ha "näring", men bevisligen gör vi inte helt rätt någonstans och näringen kan ju vara en faktor. Råd kring omplantering och beskärning emottages tacksamt!
Alexander-VG-zon3
12-08-2010, 14:10
ja krukan ser lite liten ut, plantera om den till våren-försommaren. ge den lucker och näringsrikjord med normalt ph eller lätt sur. oj det var tufft för den att klara så mycket när den står i kruka, men har den klarat det så måste den ha fått tillräckligt skydd mot kylan. du kan klippa vecka fula blad ner till om du vill, annars så ökar det inte bladtillväxten per år bara för man klipper den. lägre tillväxt är nåt fel, högre tillväxt mår den bättre. låg tillväxt kan dock ha mycket med att göra hur varm sommaren är och ja som du skrev hur mycket utrymme den får. men ockås vinterkyla kan göra att den växer bättre eller sämre. kallare vinter den får desto sämre kan den vilja växa till sommaren. en bra vintertemperatur för den är ca +1c +10c i en sådan temperatur kan den vila ''lugnt och sakta'' utan stress. för ökad tillväxt är det ju bra att ge rätt näring under rätt tid, du kan köpa vilken näring som och ge den ca 2-3gånger per månad från april-maj till juni. ge den bara extra järn om du ser att bladen gulnar även om den har fått näring och rätt jord. funkar inte järnet behöver den mer näring eller kalk om det är för lågt ph, dock oftast är det inte för lågt ph om du planterar den i vanlig krukväxt eller plantjord. vacker palm du har
Tack flaxss! Du har kloka och bra svar som vanligt! Har lärt mig mycket av dej i diverse trådar som ibland inte varit helt nya - men vad gör väl det? Länge leve Sök-funktionen! Framför allt det här om hur man beskär har det varit svårt att hitta info om. Jag klippte bort en del lätt bruna eller spretiga plymer längst ned i våras, och det kändes rätt. Även Dvärgpalmen fick samma behandling. Jag tror att den stått för kallt vintertid för att växa bra och att dessutom den kalla våren gjort sitt. Nu ser den nästan lite blöt ut efter allt regn, men jag tror inte att det gör så mycket. Har förstått att den är ganska törstig. En del krukor har fått mossa på ytan av jorden. Dum fråga kanske, men är det någon nackdel? Det har förmodligen varit för fuktigt en period, men ska man ta bort mossan nu eller låta den vara till omplantering? Med all Leca under jorden så tror jag inte att Väderkvarnspalmen ska ha några problem med att rötterna ständigt står i fukt i alla fall. Jag ska kontrollmäta den nu och följa upp med resultatet efter nästa säsong då den ska få vila i garaget bland de andra vintervilande växterna. Trodde att den "gillade" att stå i minusgrader enligt råden från säljaren. Jag hoppas att vi kan bygga om uterummet till ett isolerat uterum inom kort, där man kan hålla en reglerad temp på 10 grader istället. Garaget kan bli lite för varmt, och så glömmer man att vattna och titta till dem. Eller så låter jag den stå i uterummet som har bättre med ljus, och bär ner den i garaget om/när det behövs. Alla vintrar kan ju inte bli som den förra isvintern... Tack för toppenbra råd!!
Alexander-VG-zon3
12-08-2010, 16:17
ja när du klipper i bladen, så tar du ju bort bruna och fula spetsar (om man nu vill). och så då tar längst ner intill stammen. på nyinköpta plantor så klipper jag rent/in alla stjälk stubbar som sitter på stammen. så stammen blir slät och fin. andra tycker dock det lite ''taggiga'' utseendet på stammen är fint.
dom brukar tåla ganska mycket vatten, och gillar inte alltför mycket torka för då blir bladne bruna och gula. men jorden får ju inte bli vattensjuk.
du får själv bestämma om du vill ha mossan eller ej. den brukar inte göra någon skada. dock kan det ju vara en indikator att den får för mycket vatten. allt beror ju på hur rötterna ser ut vid omplantering. är dom bruna och delvis ruttna och har inga sugrötter ( tunna små vita trådar) har den fått för mycket vatten. är dom tjocka och vita/beige i färgen och hårda med massor av tunnare rottrådar längst ut så har den friska rötter. men har du som sagt mycket leca så borde överskottsvattnet rinna ifrån rötterna.
anledningen till att vi kan ha den på friland är att den tål/överlever minusgrader ner till -15c -18c. inte att den trivs med det. går det under -10c -13c är det mer på liv och död för palmen som gäller. i naturen där den växer vilt får inte ens dom nordliga utbredningarna av denna art så väldigt kallt, där ligger köldrekorden på -10c -15c. utan i det vilda (beroende på område) har dom en minitemp på ca -5c +12c.
därför räcker det med att dom är ute i någon frostnatt på hösten och sedan att dom övervintras kallt men frostfritt och ljust.
många säljare vet egentligen inte bättre, bara för det finns vuxna etablerade ex i Sverige och Danmark som klara sig utan skydd så menas det inte att dom alltid kommer klara -15c/-20c hos den som köper den. först så är små palmer (under en meters i stam) mycket känsligare och måste skyddas rejält första vintrarna även i områden där det redan växer palmer som inte får skydd. exempel har din granne en stor palm på 3meter som klarar vintern utan skydd och blommor och får mellan 5-15blad per sommar och har varit där i 10-15år, så har du en palm på 50cm som är nyplanterad så behöver den skyddas när det går neråt -5c, skulle den frysa eller bladen fryser veck eller att den mår dåligt (redan vid -10c kommer den får skador). så kommer den växa dåligt till sommaren, kanske bara max producera 1-2dåliga blad. och nästa vinter kan den frysa ihjäl redan vid lätt frost av att den är i sådant dåligt skick. nyplanterade palmer behöver antingen 5milda vintrar eller få rejält med skydd så att den etableras till att klara sig på friland.
där den växer vilt kan det vara frostfritt 5-10år och komma en vinter med -5c. sedan kan det gå 5 frostfria år, och sedan bli en vinter på -10c, och nästa vinter därefter en på -15c i ett sådant här klimat kan dom föröka sig även om årets frösådder skulle frysa ihjäl en vinter så klara sig dom vuxna, dom vuxna kan också hinna med att ''andas'' immelan köld vintarna och återhämta sig mer än väl. detta har vi inte i norden utan här har vi frost varje år.
läste faktiskt en artikel för längre sen där det var en som hade cocospalmer och kentiapalmer i södra Frankrike, som klarade vintrarna av just den orsaken att det inte blev frost varjevinter utan att det tog några år imellan innan det blev i vinter med lättfrost och då kan man ju skydda dom.
så mitt råd är att ta det lugnt med den och så som du skrev tycker jag låter som en bättre ide. att ha den ute sedan i uterummet när det går och sedan flytta den under dom värsta köldknäpparna. och vill du sedan plantera ut den när den fått ett stort rotsystem och en rejälstam så plantera den där det är mest varmast och mest skyddat och också djupplantera stammen ca 10-15cm ner i marken i luckerjord.
Silvantia
24-07-2011, 19:27
Har läst tråden med nöje, svårt att hitta info om palmerna annars!  Vad jag förstått så kan man egentligen klippa/ansa palmen som man vill, dvs antingen ha den full av blad eller bara ha några på toppen? Och det gör heller inget att klippa av bladtopparna som är bruna? Jag köpte en väderkvarnspalm i en liten kruka på kanske ca 40-50 cm omkrets, den hade kanske en 5-7 blad då och nu har den fått många nya och det fortsätter komma hela tiden. Nu kommer det även 2 palmkvistar ur jorden..vad är det som kommer och ska man ta bort dom eller föröka dom? Min har även små gröna frukter på stammen, en del gröna och en del bruna/svarta förmultnade..kan man så dom och isf när?
Alexander-VG-zon3
24-07-2011, 19:56
CITAT (Silvantia @ 24-07-2011, 20:27)  Har läst tråden med nöje, svårt att hitta info om palmerna annars! Vad jag förstått så kan man egentligen klippa/ansa palmen som man vill, dvs antingen ha den full av blad eller bara ha några på toppen? Och det gör heller inget att klippa av bladtopparna som är bruna? Jag köpte en väderkvarnspalm i en liten kruka på kanske ca 40-50 cm omkrets, den hade kanske en 5-7 blad då och nu har den fått många nya och det fortsätter komma hela tiden. Nu kommer det även 2 palmkvistar ur jorden..vad är det som kommer och ska man ta bort dom eller föröka dom? Min har även små gröna frukter på stammen, en del gröna och en del bruna/svarta förmultnade..kan man så dom och isf när? Är du säker på att det är en väderkvarnspalm och inte en dvärgpalm (Chamaerops humilis) ? väderkvarnspalm får inga rotskott, däremot får dvärgpalm det som är mycket lik. Har du bild på den? Det är inte alls bra att klippa av gröna blad bara för sakens skull, det mår dom inte bra på. Ta veck redan bruna toppar gör ingen skada dessa har ju ändå redan dött. Dom gröna går inte så dom är inte mogna, men dom svarta går att så. Rensa och ta ur kärnan och så den när som på året.
Hej
De är härdiga till ca -18 men blad skadad på ca -10- -12 och de är vinter härdiga på zon 1 men de kan klara andra zon om man täcka rötter, du ska gödsla om 3 veckor mellanrum från april till juli tål uttorkning, De gäller soliga o halvskugga men de har känslan för stark vind och de vill väldränerad jord och de tycker inte överflodiga vatten, du ska vattna sparsamt under vinter , . Beskärning är inte nödvändig men du kan borta dåliga delar .
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
25-07-2011, 09:28
CITAT (Bassam @ 24-07-2011, 22:57)  Hej
De är härdiga till ca -18 men blad skadad på ca -10- -12 och de är vinter härdiga på zon 1 men de kan klara andra zon om man täcka rötter, du ska gödsla om 3 veckor mellanrum från april till juli tål uttorkning, De gäller soliga o halvskugga men de har känslan för stark vind och de vill väldränerad jord och de tycker inte överflodiga vatten, du ska vattna sparsamt under vinter , . Beskärning är inte nödvändig men du kan borta dåliga delar .
H:Bassam Så enkelt är det inte, att bara säga att de är härdiga till den tempen och den zonen, Oetablerade palmer får skador långt innan det nått den gräns som dom ska klara, etablerade får svåra skador ner vid -18c. INGEN palm är härdig i sverige, däremot kan man få dom att klarar sig i zon 1 om dom får en bra etableringsperiod (dvs mildra vintrar eller skydd). Och även i kallare områden och kalla vinter i zon 1 behövs skydd. Dessutom blir dom oftast skendöda, att dom ruttnar eller dör i palmhjärtat men dom äldre bladen och rötterna klarar sig. Skydd för palmer gäller mot tjäle, mot kyla, mot väta. Alla palmer vill inte ha uttorkning, Väderkvarnspalmer kommer från klimat med ganska jämt nederbörd, en del områden där dom växer vilt får mer nederbörd än områden i västsverige!.
Silvantia
25-07-2011, 10:37
Hmm..det låter ju onekligen som en dvärgpalm..men de sålde den som en väderkvarnspalm alltså..  Funderade på det där med att ta bort bladen, frågan kom mest för funderingen på om den stammar upp sig bättre då eller grovnar men det verkar inte så, min har börjat luta lite oxå tycker jag men jag planterade den rakt.. Hur blir stammen grövre/högre, kan man påverka växtsättet så den blir så?  Bild på palmen..och sen en till hät nedan på rotskottet - vad ska man göra med det och hur kommer det se ut? Som en Palm nr 2 bredvid den befintliga? Ifall det blir så..kan man dela på dom 2 och isf när?  När jag ändå är igång kan jag lika gärna fråga om denna, köpt som en "Trelleborgspalm". Den verkade inte gilla att stå i vårt uterum (där den andra palmen står) utan den blev brun på bladspetsarna och sen längre in..till slut vissnade 2 bad ner helt. Då tyckte jag den fick testa att stå ute..hur bra den mår av det vet jag inte men den har inga fler nervissnade blad. I uterummet kan det bli varmt som sören ifall vi glömmer att öppna..öppnas det så blir det lagom varm. Ingen av palmerna står i direkt solljus, den här 3'e står i direkt solljus ute nu dock, men den stod inte i solljus inne i vårt uterum. Hade tänkt övervintra dom i uterummet över vintern, där blir det ner emot nollan men det fryser aldrig.  Såg nu i efterhand att bilderna blir skitsmå..de finns i större format här http://www.pbase.com/chopz/blog
Alexander-VG-zon3
25-07-2011, 10:48
En vacker palm, japp det är en Dvärgpalm, skickar med tiden många rotskott, dessa skott kan tas veck och få till egna palmer dock inte alltid som det lyckas, dvärgpalm blir flerstammad med tiden då alla rotskott växer upp och blir större.
Man kan inte påverka höjden eller grovleken med att klippa den, stammens tillväxt sker i takt med åldern och hur bra den trivs. Vill du kan du ju ta veck blad under till om den har mycket blad annars är alla blad som är gröna nåt som behövs för palmen.
Vet inte vad dom menar med Trelleborgspalm, det verkar nog vara nåt påhittat försäljningsknep, dvärgpalm är inte lika tålig mot kyla som väderkvarnspalm. på friland i rättklimat (inte här) så tål den neråt -10c -12c. I kruka i sverige tål den dock några frostnätter på hösten utan att må dåligt.
Dvärgpalm kommer från södra Europa och vill ha mycket sol och värme och tål även torrluft bra, konstigt att den inte trivdes i uterummet. Kanske blev en chock för den när den bytte ställe, eller att det blir väldigt torrluft när det blir varmt där. Denna palm tål mer torka än vöderkvarnspalm, då den växer i medelhavsklimat och trivs i sådant klimat. Ute trivs dom bra, i ett soligt och varmt läge. Det ska nog inte bli några problem att övervintra den i uterummet, där kommer bli perfekt för den.
Silvantia
25-07-2011, 10:57
Tack för alla dina svar "Flax"  Har bara en kvar då..när kan man ta bort rotskottet från ursprungspalmen? Undrar mest hur man ska kunna veta när man kan ta bort den och sätta den i egen kruka så man inte tar bort den för tidigt. När jag köpte den så fanns det några rotskott men det var bara blad som hade hunnit komma upp då - det satt fast i ursprungsroten men skottet hade bara palmdelar - inget som såg ut som en stam, så det var ju helt klart för tidigt att ta av dom antar jag
Alexander-VG-zon3
25-07-2011, 20:18
När den fått en rejälare stam och börjar få egna rotanlag (gräv lite och kolla) så kan man flytta skottet och plantera i egen kruka. Ska du bara ta veck skottet för att du vill ha en stam bara, så kan det göras när som.
sparvuggla
28-07-2011, 12:57
CITAT (Silvantia @ 25-07-2011, 11:37)  Hmm..det låter ju onekligen som en dvärgpalm..men de sålde den som en väderkvarnspalm alltså..  Funderade på det där med att ta bort bladen, frågan kom mest för funderingen på om den stammar upp sig bättre då eller grovnar men det verkar inte så, min har börjat luta lite oxå tycker jag men jag planterade den rakt.. Hur blir stammen grövre/högre, kan man påverka växtsättet så den blir så?  Bild på palmen..och sen en till hät nedan på rotskottet - vad ska man göra med det och hur kommer det se ut? Som en Palm nr 2 bredvid den befintliga? Ifall det blir så..kan man dela på dom 2 och isf när?  När jag ändå är igång kan jag lika gärna fråga om denna, köpt som en "Trelleborgspalm". Den verkade inte gilla att stå i vårt uterum (där den andra palmen står) utan den blev brun på bladspetsarna och sen längre in..till slut vissnade 2 bad ner helt. Då tyckte jag den fick testa att stå ute..hur bra den mår av det vet jag inte men den har inga fler nervissnade blad. I uterummet kan det bli varmt som sören ifall vi glömmer att öppna..öppnas det så blir det lagom varm. Ingen av palmerna står i direkt solljus, den här 3'e står i direkt solljus ute nu dock, men den stod inte i solljus inne i vårt uterum. Hade tänkt övervintra dom i uterummet över vintern, där blir det ner emot nollan men det fryser aldrig.  Såg nu i efterhand att bilderna blir skitsmå..de finns i större format här http://www.pbase.com/chopz/blogJag vill se fler bilder på eran fina palmer......... Inkans, hur har det gått för din väderkvarnspalm???
Hej! Roligt att följa era palmer! Här kommer en uppdatering från mej. Vår "stora" Väderkvarnspalm växer fortfarande inget vidare trots omplantering och investering i ny kruka. Lillebror-palmen däremot växer så de knakar. Kanske föredrar de att stå i ler-kruka? Stora Väderkvarnspalmen i den svarta krukan mäter nu ca 80 cm. I våras planterades den om eftersom den växt dåligt. Massor av rötter hade skjutit ner i leca-kulorna, dessa rötter togs bort och sedan omplantering. Tveksam om svart är en bra färg på krukor, men det fanns inte mycket att välja på när vi letade. År nr tre med denna palm, som kostade över tusenlappen och knappt har vuxit något alls. Lilla Väderkvarnspalmen (brun kruka) inhandlades för under en hundring på Netto förra sommaren, den har vuxit enormt och mäter nu ca 50 cm. Det var verkligen ett klipp! Dvärgpalmen (vit kruka) köptes våren 2010 på rea. Den var i dåligt skick eftersom Plantagen låtit den stå utomhus hela vintern och den var till stora delar brun. Nu mår den bättre och mäter ca 70 cm över jord. Samtliga palmer har stått ute i sommar, fått citrusnäring lite då och då och duschats regelbundet. Väderkvarnspalmerna har planterats om i citrus-jord i våras, det har inte dvärgpalmen. Fula plymer har klippts bort efter hand.
Silvantia
07-10-2011, 16:20
Mina palmer går det bra för! Den ena står utomhus och mår nästan bättre nu när man "skitit" it den....  Dvärgpalmen kommer det bara nya blad på hela tiden..de får snart inte plats på den.. Det finns nya bär på den med som är orange-gula och jag skulle ju försöka föröka med fröerna.. Jag tog ett som var svart men det verkade inte vara något..? Så frågan är om man ska ta ett svart som "blommat över" från palmen..eller ska man ta ett sånt här orange bär och ta ur kärnan ur det? Eller ska man plantera hela bäret?
Alexander-VG-zon3
07-10-2011, 19:21
CITAT (inkans @ 05-08-2011, 11:22)  Samtliga palmer har stått ute i sommar, fått citrusnäring lite då och då och duschats regelbundet. Väderkvarnspalmerna har planterats om i citrus-jord i våras, det har inte dvärgpalmen. Fula plymer har klippts bort efter hand. Vacker form och stam på din Dvärgpalm. Dvärgpalmen vill ha kalkrikjord. CITAT (Silvantia @ 07-10-2011, 17:20)  Mina palmer går det bra för! Den ena står utomhus och mår nästan bättre nu när man "skitit" it den.... Dvärgpalmen kommer det bara nya blad på hela tiden..de får snart inte plats på den.. Det finns nya bär på den med som är orange-gula och jag skulle ju försöka föröka med fröerna.. Jag tog ett som var svart men det verkade inte vara något..? Så frågan är om man ska ta ett svart som "blommat över" från palmen..eller ska man ta ett sånt här orange bär och ta ur kärnan ur det? Eller ska man plantera hela bäret? Från min Dvärgpalm har den självsått sig själv i krukan, vet inte hur det har gått till men en massa små fröplantor är där. Och den har ju ''åldern'' inne för att blomma, dvärgpalm är förövrigt en ganska lättblommande palm. Dock när man sår från färska frön så ska man ta veck fruktköttet och bara så en ren kärna.
Silvantia
07-10-2011, 20:32
Då ska jag försöka mig på det
Alexander-VG-zon3
08-10-2011, 12:02
Tog lite bilder på mina palmer idag Dvärgpalm; Hela  Två självsådda, lite kul när där ligger torra frukter över hela marken under, kanske gror till våren, men att dom klarar vintern ute är mindre troligt. 
Jag har börjat flytta in växter nu så smått, men min väderkvarnspalm står fortfarande ute. När är det dags att ta in den egentligen? Jag vet ju att den klarar minusgrader eller iaf ner mot 0an, men om man vill vara snäll mot den  Fö vet jag inte om jag tycker din palm är så dvärgig, den ser välväxt ut! Förresten vill du bli av med fröerna "adoperar" jag gärna ett eller två
Alexander-VG-zon3
08-10-2011, 12:12
Kanariepalmen;  Sabal Minor;  Waggy palmen;  Gillar stammen på den  Väderkvarnspalmerna; (glömde ändra inställningarna på kameran så lite konstiga bilder)  än sålänge är dessa små i stammarna 
Alexander-VG-zon3
08-10-2011, 12:47
CITAT (KRT @ 08-10-2011, 13:07)  Jag har börjat flytta in växter nu så smått, men min väderkvarnspalm står fortfarande ute. När är det dags att ta in den egentligen? Jag vet ju att den klarar minusgrader eller iaf ner mot 0an, men om man vill vara snäll mot den Fö vet jag inte om jag tycker din palm är så dvärgig, den ser välväxt ut! Förresten vill du bli av med fröerna "adoperar" jag gärna ett eller två  Rötterna ska helst inte frysa, men dom första frostnätterna gör ingen skada. Någon gång i slutet av okt-början av nov tar jag in även dom allra härdigaste palmerna. I odling kan Dvärgpalm bli 4-5m höga även i kruka. I naturen blir dom normalt sett runt 2m. Skicka mig din adress så skickar jag några kärnor, så får jag gå ut och leta upp, där finns både små runda och större ovala antar att alla inte utvecklas. Tror jag har några sparade i kaffefilter med.
Tusen tack  Jag PMar dig.....
sparvuggla
07-11-2011, 17:50
CITAT (flaxss @ 08-10-2011, 12:47)  Rötterna ska helst inte frysa, men dom första frostnätterna gör ingen skada. Någon gång i slutet av okt-början av nov tar jag in även dom allra härdigaste palmerna.
I odling kan Dvärgpalm bli 4-5m höga även i kruka. I naturen blir dom normalt sett runt 2m. Skicka mig din adress så skickar jag några kärnor, så får jag gå ut och leta upp, där finns både små runda och större ovala antar att alla inte utvecklas. Tror jag har några sparade i kaffefilter med. Du flaxss som har stor erfarenhet av palmer, vad tror du om väderkvarnspalm i kruka som ska övervintras ute. Ska man vattna den under vintermånaderna, eller är det bättre att låta den stå helt torr? Hur gör du med dina palmer i kruka? Tänker skydda den litegrann, både stam och kruka.
Alexander-VG-zon3
07-11-2011, 18:43
Mina tar jag in, har testat även i kruka ute en hel vinter rejält med skydd, skendöda plamer blev det (rötterna, äldre blad, stammen klarar sig men plamhjärtat och yngsta bladen ruttnar dör av kyla). Kylan går mycket hårdare i kruka och det blir större påfrestningar i kruka.
Dock är alltid en lucker och torrjord vintertid bäst för känsliga växter.
Har du ingenstans som du kan övervintra den inne ? jag tror tyvärr palmen kommer dö av det att övervintras ute, även i zon 1 i ett skyddat läge kan det bli kämpigt.
Väderkvarnspalmer är väldigt tåliga att övervintra inne, dom kan stå i ett soligt fönster som vilken krukväxt som helst, men även en bit in i rummet. Bäst är såklart extraljus och svalt.
sparvuggla
07-11-2011, 19:20
CITAT (flaxss @ 07-11-2011, 18:43)  Mina tar jag in, har testat även i kruka ute en hel vinter rejält med skydd, skendöda plamer blev det (rötterna, äldre blad, stammen klarar sig men plamhjärtat och yngsta bladen ruttnar dör av kyla). Kylan går mycket hårdare i kruka och det blir större påfrestningar i kruka.
Dock är alltid en lucker och torrjord vintertid bäst för känsliga växter.
Har du ingenstans som du kan övervintra den inne ? jag tror tyvärr palmen kommer dö av det att övervintras ute, även i zon 1 i ett skyddat läge kan det bli kämpigt.
Väderkvarnspalmer är väldigt tåliga att övervintra inne, dom kan stå i ett soligt fönster som vilken krukväxt som helst, men även en bit in i rummet. Bäst är såklart extraljus och svalt. Vi får hoppas på mer "palmvänliga" vintrar än dom två senaste. 90-talets milda vintrar skulle palmer må bra av. Det är säkert som du säger att kylan går så hårt åt krukan, samt även alla temperaturväxlingarna blir så snabba i krukan. Men jag ska försöka med övervintring ute. (Har inne en som krukväxt också) Skriver här på våren hur det gick.
Alexander-VG-zon3
08-11-2011, 17:00
Ja att testa då får man erfarenhet både bra och dåliga. Men även dålig är bra.
Och det är ju alltid bra att ha reserv inne, så man säkert har kvar arten/sorten. Vintern 07/08 hade varit behaglig att ha, lägst -10c hade jag då, då övervintrade frösådder av äkta dadelpalm på södersidan nära väggen med enkelt skydd, en sån vinter hade väderkvarnspalm klarat även i kruka skulle jag tro utan mycket till skydd.
Vad för skydd hade du tänkt dig ?
sparvuggla
08-11-2011, 18:35
CITAT (flaxss @ 08-11-2011, 17:00)  Ja att testa då får man erfarenhet både bra och dåliga. Men även dålig är bra.
Och det är ju alltid bra att ha reserv inne, så man säkert har kvar arten/sorten. Vintern 07/08 hade varit behaglig att ha, lägst -10c hade jag då, då övervintrade frösådder av äkta dadelpalm på södersidan nära väggen med enkelt skydd, en sån vinter hade väderkvarnspalm klarat även i kruka skulle jag tro utan mycket till skydd.
Vad för skydd hade du tänkt dig ? Kylväska av frigolit ! (min egen idè) + Stammen luftigt insvept i tyg.
Silvantia
20-04-2012, 09:34
Ny uppdatering. Min dvärgpalm fick sig en stöt med torka, får för mig att den inte saka ha så mycket vatten men den suger upp som en svamp! Så den fick en hel del bruna blad som följd..får väl klippa av dom. Men den har grönt på toppen iaf. Den har även börjat gro fram blommor..ser ut som det kommer 2-3 blomstänglar..kan man pollinera dom själv eller behöver man en annan palm för att det ska fungera så det blir fröer? Funderade på kruka..när man köper palmer är de oftast sprängfyllda i krukorna..hur stor omkrets ska man egentligen ha? Jag har läst att de gärna trivs att ha det trångt? Dvärgpalmfröer..har sått några men de verkar bara ha förmultnat..vad är bästa omsorg för att få dom att gro? Jag hade en som grodde så det kom upp ett skot..men den knipsade katterna av! =/ Verkar som att de tar lång tid på sig att växa upp/gro i krukan. Tror det var allt för nu..
Alexander-VG-zon3
20-04-2012, 11:23
Hur mycket vatten dom behöver beror ju på hur växtförhålladen är. Min behöver inte så mycket vatten, den står dock inte jätte soligt ute. Inne på vintern behöver den mer vatten, för även min har vissnat mycket i bladen i vintras när jag inte har vattnat (jobbig att vattna då det rinner ner på parketten).
Det finns olika typer av Dvärgpalm vissa behöver man två för att det ska bli frukt, medan andra klarar av det själv. Min är den typ som klarar det själv då jag fick mogen frukt. I år ser jag inga blommor.
Efter att ha läst en hel del här med era kunskaper så slänger jag in en fråga. Köpte i våras en Väderkvarnspalm, men efter läst här är jag inte längre säker om det är en sådan eller en dvärgpalm. Nån kan säkert ge mig besked här. http://i49.tinypic.com/sou03k.jpgDen är riktigt fin och bred, längden ca 1.40, stammen runt de 30. Så blev jag "lurad" av säljaren och det är en Dvärgpalm. Spelar ingen roll, tänkter mera på hur förvara den vintertid. (bor utanför Sthlm) Planerar att ha den i uterummet hela vintern då det är inglasat, mycket ljust men kallt. Vintertid om det är -25 utomhus brukar det bli runt -10 där, men så fort solen lyser på blir det plusgrader. Eller är det bättre att placera den i garaget under vintern, där har jag alltid +5 grader, men dock så är det ju mörkt och ingen belysning. Hur fort/sakta växer dessa palmer? Funderar på att skaffa en till så det blir lika, då jag har den vid sidan om poolen och ser lite mono ut just nu. http://i47.tinypic.com/2v0mm8k.jpgTacksam för alla tips.
Alexander-VG-zon3
04-07-2012, 12:12
Det är helt klart en Dvärgpalm, och den kommer inte överleva i ett uterum som inte är isolerat. Dock någon/några frostnätter på hösten är ingen fara och kan stå ute ganska länge, milda år och man bor i en mild klimatzon kan den stå ute till mitten-slutet av dec. Annars normalt sett tar jag in mina någon gång i november. Så du kan ju ha den ute sålänge det går sedan ha den i uterummet ett tag och sen vidare till garaget +5c (är det över +10c är extraljus bra) men är det konstant under +10c behöver den inte extraljus, och står den kallt så lite torrare i jorden men glöm inte bort att vattna den helt och hållet.
Sedan hade jag på våren satt den i uterummet och sen satt ut den i trädgården efter att frostrisken är helt förbi, avhärda den mot solen först när du sätter ut den. vårsol och vårfrost gillar den inte.
Men att övervintra den i uterummet är nog inget bra sätt, -10c på nätterna och kanske flera plusgrader när solen lyser kommer göra att det svänger mycket plus att det är liten chans att den klarar -10c i kruka. Och sedan är naturligt ljus på vintern ändå försvagt även om det är bättre än total mörker. Vill man ge ljus på vintern är det extraljus som gäller minst 12timmar men upp till 18timmar går hur bra som helst.
Stort tack för ett snabbt svar. Då var det som jag anade då. Men men, får då bli den andra sorten som andra palm. Var är det bäst att beställa från?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|