Full version: Getingfälla
Racemosa
Efter att ha fångat getingar i pet-flaskor, skaffade jag en snygg designad (Menu) variant av fälla. Tanken är att getingarna ska krypa in för att dricka saft och sedan inte komma ut. Saft finns. Getingar kryper in - och sedan ut igen. De har tillkallat geting-kollegor, så skaran blir allt större. Jag håller mig undan.
Ha någon av er testat fällan? Erfarenheter?
Kanske är det något väsentligt som jag missar - kommer bara inte på vad, i så fall.
inkans
Har inte testat den fällan, men i går visade sig sirap fungera bra. Getingarna fastnade i den och drunknade. Det kanske inte är fällan det är fel på, utan saften?
Racemosa
Tack! Sirap låter som en intressant idé.
Enligt beskrivningen ska det vara saft i mackapären. Sirap skulle kunna vara idiotsäkert.
Meriona
Jag tycker såna där fällor är djurplågeri, liksom klistervarianten. Jag slår ihjäl dem helt enkelt.
Racemosa
Det är inte helt enkelt att slå ihjäl dem när de svärmar omkring på sitt hysteriska vis, en grupp på sisådär 10-15 getingar. Som det är nu känns det inte tryggt att sitta på altanen.
Inomhus fångar jag dem och släpper ut dem.
Jag väljer att riskera att samla ihop dåligt karma åt mig. Sommaren är kort.
malcolm
HUR gör man när det ser ut så här då? Skulle byta ut hängrännor och stuprör. Anticimex gör inte utryckningar på getingar som bor "utomhus".

[attachment=53698:goatings.JPG]

CITAT (Meriona @ 12-08-2010, 15:11) *
Jag tycker såna där fällor är djurplågeri, liksom klistervarianten. Jag slår ihjäl dem helt enkelt.

Du är välkommen hit med din "smälla!. giggle.gif
Gunilla T
Och som vanligt - kärringen mot strömmen - jag låter dem leva smile.gif
malcolm
CITAT (Gunilla T @ 12-08-2010, 18:42) *
Och som vanligt - kärringen mot strömmen - jag låter dem leva smile.gif

Som Pelle från Saltkråkan då... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon