dreamz4real
Hej, kom hem efter semestern och fick en chock, på granntomten hade det bygggts ett jättehus, 4 meter från min tomtgräns, den stör hela utsikten. Därför vill jag plantera en jättehög häck som växer snabbt och är lättskött. Vad ska jag välja? Läget är halvskuggigt, men jorden är bra. Bor i Stockholm. Runt resten av tomten har jag delvis en ligusterhäck.

Ska också plantera en bit häck i helskuggigt läge, vad kan man ta där?

//Anna
Bengalow
Hörru...man får inte bygga närmare granntomten än 6 meter tror jag. Har du skrivit på någon förbindelse? Om inte, så skall du ta kontakt med grannen i första hand, och sedan kommunen. 4 meter är för kort avstånd, om det inte finns överenskommelse.
Garden bliss
4,5 m är det väl? Konstigt att TS inte blivit hörd när bygglovet prövades. Kommunen brukar ju kontakta de närmaste grannarna då.

Annars är välj Thuja det man brukar rekommendera. Personligen skulle jag nog även tagit mig en titt på Mirakelhäcken, en sorts alm.
Huggorm
3m har jag annars hört. Kanske skiljer sig mellan olika kommuner? Men har dom fått bygglov så är det inga problem.
HelenJ
CITAT (dreamz4real @ 12-08-2010, 14:43) *
Hej, kom hem efter semestern och fick en chock, på granntomten hade det bygggts ett jättehus, 4 meter från min tomtgräns, den stör hela utsikten. Därför vill jag plantera en jättehög häck som växer snabbt och är lättskött. Vad ska jag välja? Läget är halvskuggigt, men jorden är bra. Bor i Stockholm. Runt resten av tomten har jag delvis en ligusterhäck.

Ska också plantera en bit häck i helskuggigt läge, vad kan man ta där?

//Anna

Snabbväxande och tät, då är tuja nästan det enda alternativet. Ligustern tar tid att få upp i höjd, avenbok tar några år på sig att bli tät.
I helskugga är idegran ett bra alternativ. Men den växer inte fort....

Ezereht
Hur växer Lärk?
Bondbönan
Jag drabbades av en liknande händelse i somras... Efter en kortare semesterresa kommer vi hem och ser att vår ena granne sågat ner vår gemensamma häck vi har mellan tomterna. Den var gles och inte särskilt fin, men jag hade precis tagit reda på vad nya plantor kostade så att jag kunde fylla ut den.
Känns jättekonstig att va utan den häcken, känns som att det fattas en vägg i ett rum!!
Nu har jag tänkt plantera en ny häck, en liten bit in på vår sida...
Tuja är bara SÅ TRÅKIG! thumbdown.gif
Jag är just nu inne på bukettapel... Fina vita blommor på våren, ätliga bär och orange på hösten ca 1,5-1,8 meter hög.
Men det jag inte riktigt får klarhet i är om den har "taggar"? Har för mig att jag läste det någonstans...
g.gif
dreamz4real
Ja i min kommun är det 4 eller 4,5 meter, och bygglov, har de fått. Det är en granne som dragit igång och försöker ompröva bygglovet, men det känns himla taskigt mot familjen om de får riva kåken. Jag tycker synd om dem. Planterar hellre något högt så jag slipper se dem:-)

Vad säger ni om bok då? Blir det som en häck det eller blir det träd av det, hur lång tid tar det?
//Anna
Huggorm
CITAT (dreamz4real @ 16-08-2010, 16:25) *
Vad säger ni om bok då? Blir det som en häck det eller blir det träd av det, hur lång tid tar det?
//Anna

Bok blir en utmärkt häck, men som alltid tar det ett par år innan man får fason på den
dreamz4real
Jag fick ett tips om att jag borde plantera cypress där eftersom de är vintergröna, växer de bra i Sverige?
Huggorm
CITAT (dreamz4real @ 17-08-2010, 15:35) *
Jag fick ett tips om att jag borde plantera cypress där eftersom de är vintergröna, växer de bra i Sverige?

Det finns många olika sorters cypress, och vissa är väll härdiga. Men det kommer bli svårt att få tag på och dyrt, eftersom det inte är någon vanlig häck. Då är det bättre du väljer tuja om du vill ha en vintergrön barrhäck, det blir billigare och enklare, och det finns gott om erfarenhet att luta sig tillbaka mot.
HelenJ
CITAT (dreamz4real @ 17-08-2010, 15:35) *

Förmodligen menar man ädelcypresser, som liknar tuja väldigt mycket. Vanliga cypresser är inte så härdiga och används väldigt sällan som häck vad jag vet.
Som sagts innan är tuja det bästa alternativet för en snabbväxande vintergrön häck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon