Full version: Sjöfylla
Sidor: 1, 2
xlxl67
CITAT (Solstorm @ 13-08-2010, 20:56) *
Jag tror att värstingarna på sjön, de som blåser på med full fart alldeles för nära andra båtar, oftast är nyktra. Dåligt sjövett är det många som har och jag tror inte att det hjälper med varken promillegräns eller båtkörkort för dem. Många vill vara rediga och brassa när de kommer ut på sjön, ofta är det de som har måttlig sjövana. Kanske någon slags potensfärstärkning kanske. De som puttrar på i lugn fart och som kanske har tagit två öl är knappast till fara för någon.

Självklart är det bra med promillegräns. Liksom hastighetsbegränsning på vägar. Kan det bara spara ett onödigt liv så skall det förstås vara noll-vision...
Tikka
Förutom att det dricks o att många här vill ha 0 tolerans så kanske man ska införa flytvästtvång o gps förbud oxå? För även om man är nykter kan man halka i båten slå i huvudet o ramla överbord. O då gäller det att inte ha en liten ynka seglarväst nä det ska vara en sån med krage eller den nya varianten som man har som en sele runt sig för den har krage när den blåser upp sig. Och man kanske är ensam ute på havet. Fast det blir nog svårt att få de äldre fiskargubbarna att få på sig väst.
Gps...det var väl för nåt år sedan som en båt åkte upp på land i dimman för gps visade några meter fel o långsamt körde de inte vad jag minns. Kunde kört över någon helt klart! Tror det är mest de stora båtararna med människor som inte är uppvuxna på havet som har gps men där kan jag iof ha fel. Eller så får man gå på de som gjort gps o klaga på tekniken.
Meriona
Även vi gammelseglare med småpluttbåtar har plotter, men jag håller med om att vi är inte är den typen som enbart stitter och glor på den och litar på den fullt ut. Den farten får man inte upp för det första i en liten liten segelbåt. Men i höstas var det väl en olycka på ostkusten där ett par köpt en ny snabbgående båt och satt och glodde enbart på plottern, för att det var ju inga andra båtar ute så sent på säsongen och i dåligt väder. Jag har för mig att de rammade en annan båt, men jag minns inte om någon dog eller bara blev skadad.
Solstorm
CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 21:16) *
Men i höstas var det väl en olycka på ostkusten där ett par köpt en ny snabbgående båt och satt och glodde enbart på plottern, för att det var ju inga andra båtar ute så sent på säsongen och i dåligt väder. Jag har för mig att de rammade en annan båt, men jag minns inte om någon dog eller bara blev skadad.

Men visst är det brist på sjövana om man gör så, inte hjälper det på sådana människor att vara nyktra. Man skulle förbjuda nybörjare och ovana på sjön, ett krav skulle vara att alla skulle vara födda med stor sjövana giggle.gif
Meriona
CITAT (Solstorm @ 13-08-2010, 21:35) *
Men visst är det brist på sjövana om man gör så, inte hjälper det på sådana människor att vara nyktra. Man skulle förbjuda nybörjare och ovana på sjön, ett krav skulle vara att alla skulle vara födda med stor sjövana giggle.gif

De VAR nyktra vill jag minnas, så inte hjälper det, nej. sad.gif Och visst borde det vara en skyldighet att ha vistats på sjön redan i mammas mage. Fast i mitt fall var det Dalslands Kanal, jag vet inte om det räknas? rolleyes.gif )

Skepparexamen är inte fel, det kunde man kräva.
Huggorm
CITAT (andersen @ 13-08-2010, 14:18) *
Ja ja jag får väll gemej, jag har ju inget eller liten kunskap om sprit, har inte varit påverkad på 30år.

Jag blir faktiskt påverkad av en 50cl starköl med 5,5% alkohol eller vad det är. Inte mycket, men såpass att jag märker av det. Troligtvis är det för att jag nästan aldrig dricker, de som är lite mer härdade behöver nog mer alkohol för att nå samma berusning. Då väger jag ändå bortåt 100kg, kroppsvolymen påverkar ju också en hel del.
Motti
är det här en tävling i vem som är ordentligast ?En starköl 'är väl inget !men vet man med sig att man blir skittfull på en starköl ska man inte köra båt alls!Vi har motorbåt en Buster ,vi kör alldrig den fulla,sen har vi en rodbåt den kan man ta med lugnt samvete om man tagít två öl,risken att ro ihjäl någon är minnimal.
Berith
Dom som dricker försvarar väl alltid sitt drickande, oavsett situation?
malcolm
CITAT (Berith @ 14-08-2010, 08:43) *
Dom som dricker försvarar väl alltid sitt drickande, oavsett situation?

Helt sant och fem öl kan lika gärna vara tio när det kommer till kritan.

CITAT (Huggorm @ 13-08-2010, 22:14) *
Jag blir faktiskt påverkad av en 50cl starköl med 5,5% alkohol eller vad det är. Inte mycket, men såpass att jag märker av det. Troligtvis är det för att jag nästan aldrig dricker, de som är lite mer härdade behöver nog mer alkohol för att nå samma berusning. Då väger jag ändå bortåt 100kg, kroppsvolymen påverkar ju också en hel del.

En burk starköl går inte heller mig spårlöst förbi även om jag inte direkt blir berusad.
mamamaggan
Tycker att det ska vara 0-tolerans på vägarna och på sjön. Det har pratats om att EN öl gör inte att man blir påverkad men det beror ju på en del saker. Bl a på om man är kvinna eller man men också på hur van man är att dricka stora mängder alkohol.

Den som dricker mycket och ofta känner inte av EN öl utan kanske måste dricka flera öl + vin+ snaps för att bli påverkad .

Sedan tycker jag mig ha sett , när jag läser inläggen , att ni bara pratar om att ni inte kan skada er själva och det är så lite båtar ute och det finns så stora ytor på sjön.

Så man kan inte ställa till det för andra ? Om man är full och inte har något som helst omdöme kan man väl ställa till problem oavsett om man har en eka eller en stor snabb båt.

En full cyklist kan väl det på en motorväg såväl som på en liten smal grusväg ? Jo jag vet att cyklisten inte får vara på motorvägen men när h*n har druckit så kan h*n hitta på att cykla där iaf.

Likadant kan väl den som har en liten båt t ex lägga sig still mitt i en farled i onykert tillstånd ?!

Så om en bilförare som har druckit får för sig att parkera mitt på en stor väg för att t ex sova eller försöka ringa i mobilen så utgör den ingen fara för andra än sig själv ?

Sedan ska man naturligtvis ha tillstånd/körkort även på sjön och som någon redan skrivit så får man ju tänka på att det kostar en massa att dra igång och utföra räddningsaktioner för att folk beter sig som idioter.

malcolm
CITAT (Meriona @ 13-08-2010, 18:27) *
Vad menar du egentligen Malcolm är 1,852 inte mindre än 2? confused.gif
Och det var RO det var frågan om, inte puttra med motor. Det ska vara en jävel till att ro i 5 knop.

Sa inte att 1,852 inte är mindre än 2, berättade bara vad en knop är mera exakt, inte har jag påstått att någon ror i 5 knop heller även om jag sett Jamie från Mythbusters åka vattenskidor efter roddbåt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon